Saturday, April 25, 2009

هشدار و اطلاعیه مهم اتحادیه املاک کرج بزرگ به شهروندان محترم و مشاورین املاک کرج

بر اساس مصوبه مورخه 6/5/82 مجلس شورای اسلامی در خصوص منع خرید و فروش واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی برای امر مسکن به شرکت های تعاونی مسکن و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی بدین وسیله به شهروندان محترم اعم از افراد حقیقی و حقوقی اعلام می دارد از خرید این گونه زمین های فاقد کاربری مسکونی از قبیل زمین هایی که در کاربری زراعی، کاربری آموزش و پرورش، طرح کاربری فضای سبز و امثالهم قرار دارند و فاقد کاربری مسکونی می باشند اکیداً خودداری نمایند و به مشاورین املاک نیز متقابلاً و صراحتاً ابلاغ می گردد از تنظیم این گونه قراردادهای فوق الذکر حتی در صورت توافق متعاملین قویاً اجتناب نمایند. ظرف چند سال اخیر بسیاری از زمین های مزروعی و باغات در درازمدت و به تدریج به مناطق مسکونی تبدیل گردیده و مشکلات جبران ناپذیری برای مسوولان مربوطه و شهروندان به وجود آورده از قبیل ارائه خدمات شهری مانند آب، برق، گاز، تلفن، سند مالکیت و امثالهم. در صورتی که ممکن است تنظیم قرارداد این گونه زمین های فاقد کاربری مسکونی در مشاورین املاک قانونی صورت نگرفته باشد اما تنظیم قرارداد مجدد توسط مشاورین املاک قانونی برای این گونه مناطق به استناد قولنامه های عادی و یا بدون مجوز از شهرداری های مناطق موجب مشروعیت بخشیدن به معاملات غیر مجاز تلقی می گردد. امید است با تقویت امکانات پلیس ساختمان توسط مسوولان محترم این گونه زمین های مزروعی و باغات به مناطق مسکونی تبدیل نشود تا افراد بی اطلاع نسبت به خرید آن اقدام ننمایند و مشاورین املاک هم ناآگاهانه احتمالاً در تنظیم مبایعه نامه و امثالهم نقشی نداشته باشند. اتحادیه املاک کرج پیرو بخشنامه های قبلی مجدداً متذکر می گردد حتی در صورت توافق کتبی متعاملین از خرید و فروش مشاعیات آپارتمان ها از قبیل پیلوت تحت عنوان همکف و سایر مشاعیات و از پیش فروش آپارتمان هایی که فاقد نقشه جواز از شهرداری های مناطق می باشند اکیداً خودداری نمایند. به طور مثال یک مجتمع 12 واحدی که در 4 طبقه مجوز از شهرداری منطقه دریافت داشته، در هنگام ساخت و ساز 2 واحد بدون مجوز احداث بنا نموده و آن را به 14 واحد افزایش داده تا بعداً رفع خلاف نماید. مشاور املاک حق تنظیم مبایعه نامه برای 2 واحد اضافه بنای غیرمجاز را ندارد و تعهد فروشنده برای رفع خلاف دلیل بر مشروعیت معامله نیست. ممکن است برای 2 واحد اضافه بنای غیر مجاز توسط مسوولان مربوطه حکم تخریب صادر گردد. شایان الذکر است با تقدیر و تشکر از فرماندار محترم جناب آقای مهندس خدمتگزار و جناب آقای مهندس ربانی و سایر مسوولان محترم که کمیته مبارزه با ساخت و سازهای غیر مجاز در محل فرمانداری به طور متوالی برگزار نموده اند و اتحادیه املاک هم یکی از صاحب نظران در جلسه فوق
می باشد به همراه روسای محترم مجامع امور صنفی و کمیسیون محترم نظارت اداره بازرگانی کرج تا حصول نتیجه نهایی ادامه یابد و با توجه به این که در حال حاضر به غیر از کمالشهر، ماهدشت، محمد شهر، هشتگرد و غیره حدود 2500 واحد صنفی مشاور املاک فقط در محدوده مرکزی کرج وجود دارد و اتحادیه املاک کرج پیرو پیشنهاد و درخواست های مکرر مجدداً اعلام می دارد برای این که بتواند کنترل و نظارت بیشتری بر عملکرد اعضاء و چگونگی معاملات داشته باشد خواهشمند است با هماهنگی اداره محترم بازرگانی کرج و مجامع محترم امور صنفی اکیداً خودداری گردد. در پایان از شهروندان عزیز و مشاورین محترم املاک خواهشمندیم قبل از انجام هرگونه معامله نسبت به آگاهی از وضعیت ملکی مورد معامله به شهرداری منطقه مربوطه مراجعه کنند تا مطمئن شوند که زمین یا بنای احداثی دارای مجوز کاربری مسکونی می باشد حتی با داشتن سند ممکن است با صلاح دید مسوولان محترم مسکن و شهرسازی ملک مورد معامله در تعریض یا در تخریب خیابان و یا در طرح تفصیلی کوتاه مدت و یا دراز مدت قرار گرفته باشد. مخصوصاً آپارتمان های قولنامه ای، آیا دارای جریمه سنگین نیست و یا ساختمان ویلایی دارای عقب نشینی نمی باشد. سپس برای انجام معامله اقدام فرمایید.
امید است مشاورین املاک محترم کرج با همکاری اتحادیه املاک و شهروندان عزیز، مسوولان محترم شهر کرج را در امر ساخت و سازهای غیر مجاز یاری فرمایند. از شهروندان محترم خواهشمندیم جهت انجام هر گونه معامله فقط به مشاورین املاک مجاز در سطح شهر مراجعه فرمایند و از مراجعه به شرکت های ساختمانی جهت خرید و فروش خودداری نمایند که اتحادیه املاک مسوولیتی در مقابل معاملات در خارج از واحدهای صنفی مشاورین املاک مجاز در محدوده مرکزی کرج ندارد. شهروندان و مشاورین املاک مجاز در محدوده مرکزی کرج ندارد. شهروندان و مشاورین املاک کرج هر گونه انتقاد یا پیشنهاد خود را با تلفن های 2232076 و 2244992 یا کتباً به آدرس کرج، میدان آزادگان، اول خیابان برغان، خیابان روبروی شورای شهر اتحادیه املاک کرج با ذکر آدرس دقیق خود با ما در میان بگذارند. قبلاً از همکاری کلیه مسوولان محترم و مشاورین املاک و شهروندان عزیز از طرف هیأت رئیسه و کلیه پرسنل سپاسگذاریم.

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک کرج بزرگ
حسین فرجی

Tuesday, April 21, 2009

تصویب نامه کمیسیون موضوع اصل 138 قانون اساسی

جمهوری اسلامی ایران


رئیس جمهور

 

تصویب نامه کمیسیون  موضوع  اصل 138 قانون  اساسی

 

بسمه تعالی

"با صلوات بر محمد و آل محمد"

 

وزارت بازرگانی- وزارت مسکن و شهرسازی- وزارت امور اقتصادی و دارایی

وزارت نفت- وزارت نیرو - وزارت کشور

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات- وزارت دادگستری

 

وزیران عضو کارگروه مسکن به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران موارد ذیل را در خصوص طرح ساماندهی معاملات املاک و مستغلات کشور تصویب نمودند:

 

1-            وزارت بازرگانی مکلف است حداکثر تا پایان دی ماه 1387، سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات را تشکیل و نسبت به اتصال تمامی دفاتر مشاورین املاک دارای پروانه کسب و دفاتر اسناد رسمی به بانک مذکور اقدام نماید، به گونه­ای که امکان اختصاص و پیگیری کد رهگیری معاملات املاک و مستغلات برای آنها فراهم شود.

 

2-            ثبت هر گونه معامله راجع به عین یا منفعت املاک و مستغلات اعم از بیع، اجاره، وکالت، هبه، صلح و غیره بدون کد رهگیری در دفاتر اسناد رسمی ممنوع بوده و دفاتر مذکور موظفند در زمان ثبت معاملات ضمن احراز هویت اشخاص حقیقی و حقوقی که به وسیله سازمان ثبت احوال کشور (کد ملی) و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (کد اشخاص حقوقی) در اختیار قرار می­گیرد، کد رهگیری(شناسه) معاملات یاد شده را نیز ثبت نمایند.

تبصره 1- کلیه دفاتر مشاورین املاک موظفند از تاریخ اتصال به سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات تمامی معاملات را در سامانه مذکور ثبت نموده و کد رهگیری به آنها تخصیص دهند.

 

3-            وزارتخانه­های کشور، نیرو، نفت، امور اقتصادی و دارایی و ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلفند از ارائه هر گونه خدمات در خصوص آب، برق، گاز، تلفن، مفاصاحساب مالیاتی و نظایر آن به مالکان، مستأجران یا وکلایی که تاریخ قرارداد آنها پس از پایان دی ماه 1387 بوده و فاقد کد رهگیری باشد، خودداری نمایند.

تبصره 1- وزارت بازرگانی موظف است امکان استعلام کدهای رهگیری به صورت الکترونیکی و برخط، توسط دستگاه­های یاد شده را فراهم نماید.

 

4-            کلیه ادارات امور مالیاتی موظفند در فرآیند استعلام دفاتر اسناد رسمی برای نقل و انتقال رسمی ملک، کد رهگیری ثبت معامله مذکور در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور را مطالبه نمایند.

 

5-            وزارتخانه¬های بازرگانی و دادگستری مکلفند بر حسن اجرای این تصویب‌نامه نظارت و نسبت به گزارش عملکرد ماهانه به کارگروه مسکن اقدام نمایند.



v    این تصویب نامه در تاریخ 21/10/1387 به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.

 

v    رونوشت به دفتر مقام معظم رهبری، دفتر رییس جمهور، دفتر رییس قوه قضاییه، دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، دفتر معاون اول رییس جمهور، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور، معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور، معونت حقوقی و امور مجلس رییس جمهور، معاونت اجرایی رییس جمهور، دیوان محاسبات کشور، دیوان عدالت اداری، سازمان بازرسی کل کشور، اداره کل قوانین مجلس شورای اسلامی، اداره کل قوانین و مقررات کشور، اداره کل حقوقی، کلیه وزارتخانه­ها، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت و دفتر هیأت دولت ابلاغ شده است.

 

Monday, April 13, 2009

بررسی مشکلات آپارتمان نشینی در منطقه قاسم آباد

مقدمه

مسكن بعدي از زندگي انسان

افزايش جمعيت باعث تغيير وضع مسكن شد. مساكن امروزي گذشته از حفظ و حراست انسان از سرما و گرما وظايفي ديگر نيز بر عهده دارند. در حقيقت مسكن امروزي نه تنها مكاني براي آسايش و فراغت انسان است، بلكه مي‌تواند در جهت اعتلاي فكري و روحي انسان مؤثر واقع شود و موجبات پيشرفت وي را فراهم آورد. بنابر اين در جهان امروز مسكن به عنوان يكي از نيازهاي ضروري انسان، كاركردهاي متنوعي دارد. برخي صاحب‌نظران موفقيت‌آميز بودن يك مسكن را در گرو 4 هدف مي‌دانند:

1-  بايد داراي ارزش‌هاي فرهنگي و اجتماعي باشد.

2-  بايد به اندازه كافي ارزان باشد.

3-  بايد بهداشت ساكنين را تأمين كنند.

4-  بايد تعمير و نگهداري در دوران عمر ساختمان در كمترين سطح باشد.

در حقيقت مسكن به عنوان بعدي از زندگي انسان با ساير ابعاد زندگي انسان در ارتباط و كنش متقابل است به طوري كه بر يكديگر تأثير مي‌گذارند و از يكديگر تأثير مي‌پذيرند،بنابراين براي مطالعه‌ي مسكن در يك جامعه بايد به ساير عواملي كه مستقيماًبه آن ارتباط دارند توجه كافي شود.

به طورمثال اگر مسكني كه ساخته مي‌شود با شرايط اقتصادي- اجتماعي- فرهنگي ومادي يك جامعه تطابق و هم‌خواني نداشته باشد ويا با اسلوبي غير از آن چه بايد ساخته نشود شايد مورد بي‌توجهي قرار گيرد.

در هر نقطه از كره خاكي خانه‌هاي مختلفي بر حسب نيازها و ضرورت‌هاي زندگي يافت مي‌شوند. اين اشكال گوناگون خود معلول عوامل متعددي هستند كه انسان را ناگزير به انتخاب شكل خاصي از مسكن كرده است و تأثير عوامل مختلف زيستي و اجتماعي به طور مستقيم و غيرمستقيم در تعيين نوع مسكن غيرقابل انكار است.
سعادت آباد
تهرانپارس
رسالت
میرداماد
نارمک

Sunday, April 5, 2009

نگاه خريدارانه به گوشه و کنار خانه - خانه خوب کجاست؟

نورگير بودن خانه

نور مقوله مهمي‌در معماري است كه نمي‌توان به آساني از آن گذشت. جدا از مسايل فني معماري و زيبايي شناسي، نور به علت بار گرمايي و خاصيت ميكروب‌كشي كه دارد، مي‌تواند در سلامت فضاي دروني خانه موثر باشد.


شمالي يا جنوبي، شرقي يا غربي؟ کدام طرف؟

در شهرهاي بزرگ براي نورگيري بهتر جهت شمالي، جنوبي بهتر است و اين به عنوان يك امتياز محسوب مي‌شود ولي شناخت ويژگي‌هاي نورهاي جبهه‌هاي گوناگون مي‌تواند در تعيين جهت‌گيري، بسته به نظر طراحي تغيير كند. نور جنوب در نيمكره شمالي زمين جهت اصلي نورگيري است چرا كه خورشيد براي اين قسمت همواره از طرف جنوب مي‌تابد، بنابراين انرژي گرمايي و نوراني زيادي دارد. نور شرق و غرب نورهايي هستند كه تنها ساعات محدودي از روز درك مي‌شوند. نور شرق به هنگام صبح با انرژي گرمايي كم و روشنايي متوسط بوده و نور غرب كه به اصطلاح نور تيزي است، چشم را اذيت مي‌كند. درباره نور شمال بايد گفت اين نور از انعكاس خورشيد روي سطوح ديگر درك مي‌شود زيرا هرگز خورشيد متمايل به شمال نمي‌شود و نوري انعكاسي است. به همين علت، انرژي نوراني و گرمايي متعادلي دارد. با اين تفاسير، براي مثال بهتر است آشپزخانه سمت نور شمال باشد. البته قرارگيري فضاها بر اين اساس حكم نيست بلكه پيشنهاد است و طراحي مي‌تواند به گونه‌اي باشد كه نور غرب نيز نوري مناسب باشد.


خانه‌اي بدون صدا

خيلي از مشكلات بهداشتي از جمله بحث آلودگي صوتي بافت‌هاي مسكوني شهري ناشي از سياست‌هاي غلط شهرسازان و سازمان‌هاي شهري است. براي مثال، بزرگراه‌هاي شهري به ويژه در شهرهاي بزرگ نه خيابان هستند و نه بزرگراه. رعايت نکردن حريم ساخت حاشيه بزرگراه‌ها سبب مي‌شود تا آلودگي صوتي يكي از مشكلات خانه‌هاي مجاور باشد، همچنين خانه‌هاي مجاور فرودگاه‌ها، ترمينال‌هاو... آلودگي صوتي بالايي را متحمل مي‌شوند. صوت مزاحم از مواردي است كه به مرور تاثير خود را نشان مي‌دهد که سردرد‌هاي شديد و كم شدن قدرت شنوايي از آن جمله است.

بنابراين يک ساختمان از دو جنبه بايد مورد بررسي قرار گيرد:

جنبه اول بيشتر بحث پيشگيري است كه بايد پيش از ساخت لحاظ شود.

جنبه دوم، جنبه معمارانه است كه بيشتر جنبه درماني دارد. استفاده از عايق صوتي مي‌تواند يكي از راه‌ها باشد. ايجاد صوت‌شكن و يا استفاده از ترفندهاي خاص طراحي نيز مي‌تواند مفيد باشد.


سيستم‌هاي گرمايشي و سرمايشي

درجه حرارت مناسب براي آسايش ‌در منزل حدود 18 تا 25 درجه است كه به آن حد آسايش مي‌گوييم. براي برآوردن حد آسايش ‌و شرايط مطبوع داخلي در ابتدا بايد سيستم گرمايشي و سرمايشي مناسب انتخاب شود كه اتفاقا طيف آنچنان گسترده‌اي هم براي منازل نيست، براي ساختمان‌هاي با ارتفاع محدود به ‌طور معمول سيستم گرمايشي شوفاژ و كولر براي تامين گرمايش و سرمايش انتخاب معمول است كه خالي از ايراد هم نيست. در ساختمان‌هاي بزرگ‌تر نوع سيستم به‌وسيله مهندسان مكانيك انتخاب و محاسبه مي‌شود. علاوه بر اين، بايد در عايق بندي‌هاي حرارتي و رطوبتي و نيز درزبندي‌ها و استفاده از پنجره‌هاي دوجداره نيز دقت شود. خوشبختانه صدا و سيما در اين زمينه برنامه‌هاي خوبي تهيه كرده كه با وجود ايرادات موجود، در آموزش مردم موثر است.

دفتر تدوين و ترويج مقررات ساختمان هم در مبحث نوزدهم سلسله مقررات ملي ساختمان در رابطه با صرفه‌جويي انرژي در ساختمان به تفصيل بحث كرده است. اين مقررات که اجراي آن الزامي است. عبارت است از:

عايق‌كاري ديوارهاي خارجي ساختمان مانند عايق‌كاري ديوارهايي كه با محيط بيرون و يا فضاهايي كه از نظر دمايي كنترل نمي‌شوند نظير پيلوت.

نصب پنجره‌هاي دوجداره با قاب‌هاي فلزي، چوبي و يا PVC استاندارد

عايق‌كاري كانال‌هاي هوا، لوله‌هاي تاسيسات و سيستم توليد آب‌گرم

نصب سيستم‌هاي كنترل‌كننده موضعي نظير شيرهاي ترموستاتيك روي رادياتورها

نصب سيستم‌هاي كنترل مركزي هوشمند و مجهز به سنسور اندازه‌گيري دماي هواي محيط

مزاياي اجراي اين مبحث در ساختمان عبارت است از:

كمك به اقتصاد خانواده

افزايش رفاه نسبي در نتيجه مصرف صحيح انرژي

كمك به اقتصاد ملي

كاهش مصرف سوخت و در نتيجه كاهش آلودگي‌هاي ناشي از آن

امكان برقراري دماي ثابت در محيط

تنظيم دماي دلخواه در اتاق به منظور تامين شرايط آسايش

كاهش ظرفيت اوليه سيستم گرمايش و سرمايش تا 40 درصد

كاهش استهلاك سيستم گرمايش و سرمايش

توزيع متعادل حرارت و امكان برقراري دما‌هاي متفاوت در هر اتاق

حداقل 50 درصد كاهش مصرف سوخت و هزينه‌هاي مربوطه


خانه‌هاي ضدزلزله

خوشبختانه در اين زمينه آيين‌نامه معروف 2800 وجود دارد كه بعد از زلزله تاسف بار منجيل و رودبار در سال 69 به شدت از سوي سازمان‌هاي دولتي پيگيري شد و هر ساله نسخه‌ها اصلاح شده و با سخت‌گيري بيشتر منتشر مي‌شود كه دستورالعمل مهندسان، طراحان و ناظران است و عمل به اين آيين‌نامه مي‌تواند تا حد زيادي ضامن ايمني ساختمان باشد. اصولا ساختمان‌هاي ضد زلزله بايد طراحي سازه مقاوم داشته باشند. خيلي از مردم فكر مي‌كنند كه اگر براي مثال به جاي تيرآهن شماره 18 از تير آهن 20 استفاده كنند، بهتر است، در حالي كه اين اشتباه مطلق است چرا كه ممكن است نتيجه معكوس داشته باشد. مقاوم بودن ساختمان به معناي بزرگ كردن ابعاد سازه آن نيست بلكه بايد در طراحي و محاسبات سازه‌اي به شيوه‌اي بهينه عمل شود.جدا از بحث سازه‌اي، در معماري نيز بايد مواردي لحاظ شود. هر چقدر ساختمان سبك‌تر باشد در زلزله ايمني بيشتري وجود دارد زيرا تلفات جاني كمتري خواهد داشت. استفاده از مصالح سبك در سقف و ديوارها، پرهيز از سطوح شيشه‌اي وسيع بدون سازه نگه ‌دارنده به ويژه در نما از جمله اين موارد است.ضمن اينكه لوله‌كشي گاز ساختمان بسيار مهم است چون در صورت ايجاد زلزله و رعايت نکردن استانداردهاي لازم و ايجاد شكست در لوله‌ها، آتش‌سوزي حادث خواهد شد. به‌علاوه ما نمي‌توانيم خانه‌اي كاملا ضد زلزله داشته باشيم و بحث طراحي در اينجا معطوف به اين قضيه است كه خسارت‌هاي احتمالي در برابر زلزله‌هاي شديد به حداقل كاهش يابد.


اطفاي حريق

دفتر تدوين و ترويج مقررات ساختمان اقدام به انتشار سلسله مقررات ملي ساختمان کرده است كه جلد سوم از اين مبحث فقط به همين موضوع اشاره دارد. بر طبق اين مقررات داشتن پله دوم و پله فرار در ساختمان‌هاي بالاي چهار طبقه و با متراژ هر طبقه 400 متر به بالا در خانه‌هاي مسكوني ضروري است و فاصله اين پله‌ها بايد به اندازه نصف قطر بزرگ ساختمان باشد. قراردادن شيلنگ آتش‌نشاني و متصل به جريان آب و يا كپسول‌هاي پودري در فضاي راهروهاي مشاع مسكوني ضروري است. توجه به طراحي خروجي‌هاي ساختمان بسته به ظرفيت ساكنان، قرار دادن آتش خاموش‌كن‌هاي سقفي در پاركينگ به ازاي هر ماشين و راه‌هاي ارتباطي پاركينگ، استفاده از پوشش‌هاي ضد حريق روي ستون‌ها، درهاي خروجي و ديوارهاي پلكان‌ها از جمله مواردي است كه سازمان آتش نشاني نيز بر رعايت آنها تاكيد دارد.


فضاي داخلي ساختمان
متاسفانه نقش معمار (آرشيتكت) در جامعه امروز ما فراموش شده است و شهروندان الگوهاي مناسبي ندارند و به حداقل‌ها راضي مي‌شوند. ايراد اصلي به سازندگان و كارفرمايان بازمي‌گردد كه حاضر نيستند در اغلب موارد با صرف هزينه‌اي بيشتر، طرحي خوب و بدون مشكل براي ساكنان بعدي داشته باشند. جدا از نماهاي نازيبا كه در سطح شهر داريم، فضاهاي داخلي نيز چندان راضي كننده نيست. بي‌توجهي به تناسبات فضايي، نورگيري و مسايل زيبايي‌شناسي مانند فرم، رنگ در داخل و خارج خانه، سبب ايجاد نوعي معماري به اصطلاح بساز بفروشي شده كه جاي تاسف دارد.

نکاتي که بايد هنگام خريد خانه به آن توجه کرد از نگاه کارشناسان بهداشت

براي دانستن نکات بهداشتي هنگام خريد خانه پاي صحبت يک متخصص بهداشت نسشته ايم. آقاي دکتر عامري دکتراي بهداشت محيط و استاد دانشگاه يک خانه بهداشتي را اينطور تعريف مي‌کند:

هر خانه‌اي بايد چهار رکن اساسي را براي ساکنينش تامين کند. اين چهار رکن عبارتند از: 1) تامين رفاه جسمي و احتياجات مربوط به آن، 2) تامين احتياجات روحي و رواني، 3) جلوگيري از بيماري‌هاي واگير و مسري و 4)‌جلوگيري از حوادث و سوانح.

آنچه که بسيار مهم است محل و مکان مسکن است اما در کلان شهرها اين مشکل زياد است. زيرا در بيشتر محل‌ها هم‌‌ سر و صدا زياد است و هم هوا آلوده است. در يک طرح تحقيقاتي در انگلستان مشخص شد، هواي منطقه در اطراف بزرگراه‌ها حداقل 25 درصد سرب بيشتري نسبت به ساير اماکن دارد. از طرفي سر و صداي زياد روي ضربان قلب، گردش خون و سيستم ايمني بدن تاثير بدي مي‌گذارد.

همچنين اگر مسکن در محل‌هاي تجاري باشد، سر و صداي عابران و شغل‌هاي گوناگون مشکل ايجاد خواهد کرد. که در اين صورت عايق‌بندي خانه براي جلوگيري از سر و صدا بسيار تاثيرگذار است.

اگر خانه کنار بيمارستان واقع شده باشد، رفت و آمد بيماران، فاضلاب و زباله‌هاي بيمارستاني مورد توجه قرار مي‌گيرد. البته بيمارستان‌ها موظف‌اند زباله‌ها را طبق اصول و به طور جداگانه از بخش‌ها جمع‌آوري کرده و در زباله سوزهاي خود بيمارستان بسوزانند. فاضلاب بيمارستان نيز حتما بايد تصفيه شود که در چنين شرايطي مشکلي براي خانه‌هاي نزديک بيمارستان ايجاد نخواهد شد. بيماران مراجعه کننده به بيمارستان‌ هم بايد نکات بهداشتي را رعايت کرده و از انداختن هرگونه خلط، آب دهان و زباله‌هاي خود در اطراف بيمارستان خودداري کنند که البته اين امر نياز به فرهنگ‌سازي دارد.

نکته بعدي سيستم آب آشاميدني سالم است که هر خانه‌اي بايد از آن بهره‌مند باشد. همچنين در مسکن بهداشتي و مناسب بايد امکان جابه‌جايي آسان، دستيابي به نور طبيعي کافي يا روشنايي مصنوعي وجود داشته باشد. ساختمان بايد تا حد امکان قديمي، نمناک و کلنگي نبوده و فاقد نم باشد. زيرا در اين صورت موجب تجمع انواع حشرات و بندپايان مي‌شوند که آنها نيز بيماري‌ها را منتقل مي‌کنند.

در يک مسکن مناسب بايد سيستم دفع زباله وجود داشته باشد. به خصوص در آپارتمان‌ها بايد از سيستم شوتينگ استفاده شود، به شرط آنکه ساکنان نيز رعايت کرده و موجب تجمع زباله نشوند. تجمع زباله موجب مي‌شود زباله تحت تاثير ميکروب‌هاي بي‌هوازي قرار گرفته و گازهايي از آنها متصاعد شود که مهم‌ترين آنها گاز هيدروژن سولفوره يا بوي تخم‌مرغ گنديده است. اين گاز موجب آزار ساکنان شده و سبب تجمع حيوانات موذي مي‌شود.

خانه‌ها سيستم فاضلاب و اگوکشي وجود داشته باشد تا بتواند فاضلاب را هدايت کند.

رنگ داخل خانه نبايد تاريک باشد و از رنگ‌هاي روشن، ملايم و شاد استفاده شود.

توالت خانه حتما بايد داراي شترگلو و سيفون باشد. شترگلو موجب مي‌شود ارتباط بيرون و درون توالت قطع شده، بو بايد در ساختمان نپيچد و از ورود حشرات جلوگيري کند. کف و ديوارهاي توالت، حمام و آشپزخانه تا سقف حتما از جنس قابل شستشو باشد تا بهداشت آن به طور کامل تامين شود.

آشپزخانه بايد تا حد امکان بزرگ باشد و داراي هود يا هواکش باشد تا مانع پيچيدن بو در خانه شود.

پنجره‌ها بايد حدود 20 تا 25 درصد نور خانه را تامين کنند. از قسمت پايين به کف نچسبيده باشند تا امکان پرت شدن به خصوص در کودکان وجود نداشته باشد و حتما داراي توري‌هاي سالم باشند تا از ورود حشرات به خانه جلوگيري به عمل آيد.

در صورتي که در خانه از رادياتور و شوفاژ استفاده نمي‌شود، خانه بايد به دودکش استاندارد مجهز باشد تا مانع پخش شدن گاز مونوکسيدکربن در خانه شود.
شريعتي - سهيل
دیباجی جنوبی
يوسف آباد