Tuesday, August 31, 2010

کمبود ۱۰۰هکتاری زمین در کازرون برای تأمین مسکن مهر ‏

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان مسکن و شهرسازی استان فارس گفت: در مورد تأمین زمین مورد نیاز مسکن مهر ‏در استان ‌در مقایسه با دیگر استان‌های کشور‌ مشکل سختی را نداریم‏‎.‎
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محمدرضا دیهیمی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از ‏شهرهایی که تا حدودی در تامین زمین طرح مسکن مهر با مشکل مواجه شده‌ایم، شهر کازرون است که در چند روز ‏گذشته به همراه نماینده اداره تعاون، مدیر املاک، مدیر مسکن و مدیر شهرسازی این سازمان از نقاط مختلف این ‏شهر بازدید کردیم‏‎. ‎
دیهیمی افزود: با بررسی‌های انجام شده از چند نقطه مستعد در این امر، امیدواریم بتوانیم هر چه سریع‌تر مشکل ‏زمین مسکن مهر کازرون را برطرف کنیم‎. ‎
رئیس سازمان مسکن و شهرسازی استان فارس خاطرنشان کرد: تا پایان سال ‏‎۱۴۰۵ ‎برای تامین زمین مورد نیاز ‏مسکن به ۱۰۰ هکتار زمین در این شهرستان نیازمند هستیم که با توجه به کمبود منابع ملی این موضوع باید به‌ ‏صورت ویژه مورد بررسی قرار گیرد‎. ‎
دیهیمی در مورد ویژگی‌های زمین‌های واگذار شده به تعاونی‌ها گفت: یکی از اهداف دولت برای اجرای طرح مسکن ‏مهر واگذاری زمین به‌صورت رایگان است‏‎. ‎
وی ادامه داد: تمام تلاش دولت این است که زمین‌های مورد نیاز مسکن مهر را در جاهایی ارائه کند که آن زمین ‏امکاناتی از قبیل آب، برق و … را داشته باشد‎. ‎
دیهیمی افزود: تلاش دولت این است که امکانات زیربنایی مثل فاضلاب و یا حتی سایر موارد مورد نیاز از قبیل ‏مدرسه، درمانگاه و بیمارستان را برای متقاضیان فراهم کند تا زمین‌هایی که در اطراف شهرهای بزرگ قرار دارند برای ‏متقاضیان جذابیت لازم را داشته باشد‎. ‎
رئیس سازمان مسکن و شهرسازی اضافه کرد: در کلانشهرها نیز باید در شهرهای اقماری زمین در اختیار متقاضیان ‏قرار گیرد‎. ‎
دیهیمی در پایان تصریح کرد: سازمان مسکن و شهرسازی فارس تلاش کرد تا بهترین و مرغوب‌ترین زمین‌های خود را ‏در اختیار طرح مسکن مهر بگذارد و در این مورد از خود کارنامه قابل قبولی ارائه کرده است‎. ‎
یکی از مهم‌ترین و بنیادی‌ترین اقدامات تامین مسکن که چند سالی است توسط دولت در دست اجرا است، طرح ‏تامین مسکن در قالب طرح مهر است‎. ‎
در راستای اجرای این طرح برنامه‌ریزی‌های بسیاری توسط وزارت مسکن و شهرسازی در چند سال اخیر صورت ‏پذیرفته و این برنامه‌ریزی‌ها در بخش‌های مختلف مورد پیگیری قرار گرفته است‎. ‎
یکی از بخش‌های چندگانه مسکن مهر بحث تأمین زمین برای افراد واجد شرایط این طرح همیشه مورد بحث و ‏بررسی قرار گرفته است‎. ‎
از آن ‌جایی که تأمین زمین مورد نظر مسکن مهر در تمام شهرهای هر استان وظیفه سازمان مسکن و شهرسازی ‏آن استان است و متقاضیان این طرح نیز تعداد زیادی را شامل می‌شوند بحث کمبود زمین و در واقع کمبود منابع ‏ملی در برخی از شهرهای کشور نگرانی‌هایی را به‌ وجود آورده است‏‎. ‎
و این نگرانی‌ها تا جایی ادامه پیدا کرده است که حتی برخی از کارشناسان محدودیت‌های موجود برای اعطای زمین ‏و هم‌چنین اخذ هزینه زمین از متقاضیان را از چالش‌های اجرایی این طرح عنوان کرده‌اند

Saturday, August 28, 2010

کاهش 30درصدی قیمت مسکن در ارومیه

نايب رئيس اتحاديه مشاورين املاک اروميه از افت30 درصدي قيمت آپارتمان‌ها در يک سال گذشته خبر داد.
محمد صادق حافظ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: بازار مسکن از سال 86 به طور مرتب داراي سير نزولي بوده و در طي يک سال گذشته، قيمت آپارتمان افت 30 درصدي داشته است.
وي افزود: نرخ ساختمان هاي معمولي و زمين نيز داراي سقوط 20 درصدي است و در مقابل نرخ اجاره بها داراي سير صعودي روز افزون است.
محمد صادق حافظ گفت: بازار مسکن در رکود کامل قرار دارد و شاهد سقوط قيمت به طور روزافزون است.
نايب رئيس اتحاديه مشاورين املاک اروميه يكي از علت‌هاي ركود را منتظربودن مردم براي سقوط بيشتر قيمت‌ها است.
وي گفت: در حال حاضر 1003 واحد مشاور املاک در اروميه با پروانه در حال فعاليت هستند و پروانه 614 مشاور املاک باطل و جمع آوري شده است.
وي در ادامه افزود: همه مشاورين املاک ملزم به اخذ پروانه کسب تخصصي هستند و به اين منظور دوره‌هاي آموزشي 20 ساعته برگزار مي شوند و در پايان دوره در صورت قبولي در آزمون، پروانه تخصصي دريافت مي کنند.
محمد صادق حافظ با اشاره به تاثير گذاري اجراي طرح کد رهگيري گفت: اجراي اين طرح کاهش 199 درصدي تخلفات را به دنبال داشته و مشکلات فروش مال غير و معاملات صوري را به طور کامل حل کرده است.
وي در اين مورد افزود: توسعه ي اجراي اين طرح نيازمند اطلاع رساني گسترده و تبليغات کافي براي فرهنگ سازي مراجعه همه مردم به مشاورين املاک داراي پروانه و سايت است.
نايب رئيس اتحاديه مشاورين املاک اروميه گفت: يکي ديگر از مسائلي که نيازمند فرهنگ سازي است، درخواست ارائه کارت شناسايي از مراجعين با عنوان کارکنان مشاورين املاک است که براي بازيد منازل براي قيمت گذاري مراجعه مي کنند.

Thursday, August 26, 2010

مزیت بازار مجازی مسکن

زيرمجموعه دولت در حوزه كنترل بازار مسكن، امكان تازه‌اي در سامانه رهگيري معاملات املاك ايجاد كرده كه به‌واسطه آن، متقاضيان خريد مسكن در سراسر كشور مي‌توانند بدون مراجعه به بنگاه‌هاي املاك، در فضاي مجازي به كليه پيشنهادهاي فروش يا اجاره دسترسي پيدا كنند. 

هدف از تشكيل بازار مجازي خريد مسكن كه هم‌اكنون به‌صورت پايلوت در تهران مورد بهره‌برداري قرار گرفته و از ابتداي مهرماه امسال نيز در سراسر كشور راه‌اندازي مي‌شود، «انضباط بخشيدن» به نحوه تعيين قيمت‌ از سوي مالكان است تا همزمان با اجراي قانون يارانه‌ها، زمينه‌هاي احتمالي نوسان قيمت، اجازه ورود به بازار مسكن را پيدا نكند. 

از جمله ويژگي‌هاي اين بازار مجازي كه حضور در آن از طريق اينترنت ممكن است، رويت همزمان قيمت‌ فروش واحدهاي مسكوني مشابه در يك منطقه است كه به گفته مسوولان وزارت بازرگاني، باعث ايجاد فضاي رقابتي در تعيين قيمت پيشنهادي بين فروشنده‌ها خواهد شد و بستر لازم را براي اعلام نرخ‌هاي واقعي فراهم مي‌كند. مجري سامانه جامع بازار مسكن –وابسته به وزارت بازرگاني- كه مسووليت مستقيم «بازار مجازي» را برعهده دارد، در اين زمينه گفت: مشاوران املاك داراي پروانه كسب موظفند همه فايل‌هاي در نوبت فروش و همچنين درخواست‌هاي خريد را در سامانه بازار مجازي ثبت كنند. ورود به سايت سامانه براي عموم مردم رايگان است و حتي افراد بدون مراجعه به بنگاه‌ها نيز مي‌توانند مشخصات املاك خود را در اين سامانه ثبت كنند. 

محمود اعلايي تصريح كرد: بازار مجازي خريد مسكن علاوه بر اينكه به رونق معاملات كمك مي‌كند، به‌واسطه رقابتي‌شدن قيمت‌هاي فروش، از رشد حبابي قيمت پيشگيري خواهد كرد. 

سامانه جامع بازار مسكن مكمل سامانه رهگيري معاملات است كه در آن علاوه بر ثبت كليه قراردادهاي خريد و فروش مسكن توسط بنگاه‌ها، از اين به بعد پيشنهادهاي خريد و فروش نيز در قالب بازار مجازي ثبت خواهد شد. اعلايي در اين زمينه گفت: يكي از اهداف مهم طرح تشكيل بازار مجازي خريد مسكن، رونق بخشيدن به كسب و كار معاملات املاك است و اينكه خريدار و فروشنده با صرفه‌جويي در زمان و هزينه و حذف ترددهاي مكرر، بتواند اقدام به جست‌وجوي ملك كند. وي همچنين با اشاره به منافع بازار مجازي مسكن در بعد مديريتي و كنترلي گفت: از اين طريق مي‌توان از ميزان عرضه و تقاضا در مناطق مختلف شهرهاي كشور مطلع شد و پيش‌بيني‌هاي كوتاه‌مدت از اوضاع قيمت‌ها و همچنين سطح دسترسي افراد متقاضي به مسكن ارائه كرد. 

از سوي ديگر، نظارت بر صحت عرضه و اطلاعات املاك و پيشگيري از تخطي در اين حوزه، اطلاع‌رساني مناسب و بهنگام و همچنين كمك به تصميم‌سازي مديران و مسوولان در راستاي كنترل بازار مسكن از جمله آثار راه‌اندازي بازار مجازي خريد مسكن است. 

پنج مزيت بازار مجازي
بازار مجازي خريد مسكن به گفته مسوول اين بازار داراي پنج مزيت مهم است: ایجاد رابطه مطمئن بین طرفین قرارداد بر مبنای قیمت واقعی و اطلاعات شفاف، ایجاد رابطه مستقیم میان عرضه‌کننده و متقاضی و حذف واسطه‌ها، صرفه‌جویی در زمان و هزینه و حذف ترددهای مکرر جهت جست‌وجوی املاک، ایجاد بستر رقابتی در حوزه بازار مسکن به منظور پیشگیری از تورم و رشد حبابی قیمت و بالاخره ایجاد ابزاری جهت پیاده‌سازی بازار فرا‌منطقه‌ای و حذف محدودیت‌های جغرافیایی در حوزه مسکن. 

محمود اعلايي در اين زمينه تصريح كرد: با تشكيل بازار مجازي معاملات مسكن، دامنه عرضه و تقاضا به خارج از كشور كشيده مي‌شود و آن دسته از مالكان واحدهاي داخل كشور كه در مسافرت يا اقامت خارج از كشور به سر مي‌برند، مي‌توانند به راحتي از طريق اينترنت، ملك خود را با مشخصات كامل عرضه كنند. همچنين متقاضيان خريد مقيم خارج اين امكان برايشان فراهم است كه درخواست خود را براي جست‌وجو به سايت سامانه جامع بازار مسكن معرفي كنند.
 
اعلايي درباره زمان عملياتي‌شدن اين بازار گفت: شناخت و طراحی سامانه به شكل كامل انجام شده و نسخه اوليه آن نيز ارائه شده است. با اين‌حال چون لازم است نقطه‌نظرات همه ذي‌نفعان اين حوزه مانند اتحاديه مشاورين املاك كشور، وزارتخانه‌ها و نهادهاي مرتبط گردآوري شود، عملياتي‌سازي نهايي آن پس از اعمال نقطه‌نظرات همه ذي‌نفعان سامانه به انجام مي‌رسد. البته اين سامانه به‌صورت پایلوت در اتحادیه مشاورین املاک تهران مورد بهره‌برداری قرار گرفته و فاز کشوری آن نیز از ابتدای مهرماه سال جاری افتتاح خواهد شد. 

تفاوت با نمونه‌هاي مشابه
در حال حاضر انواع موتور جست‌وجوگر مسكن در قالب بازار مجازي به‌صورت موضعي در مناطقي از كشور فعاليت مي‌كنند كه البته همه اين موتورها متعلق به بخش خصوصي است. 

مسوول راه‌اندازي موتور جست‌وجوگر مسكن در وزارت بازرگاني درباره تفاوت‌هاي اين موتور با نمونه‌هاي مشابه گفت: اين سامانه حلقه‌‌اي از سامانه جامع املاك و مستغلات كشور است كه در حال حاضر سامانه ثبت معاملات املاك و مستغلات كشور عملياتي است. اين سامانه كاملا به سامانه ثبت معاملات اتصال دارد و پايگاه‌هاي داده مشترك دارند كه سيستم‌هاي مشابه از اين امكان برخوردار نيستند. 

در اين سامانه همچنين هزینه‌هاي غیرمتعارف جهت استفاده از امکانات آن پرداخت نمي‌شود، محدودیت منطقه‌ای وجود ندارد، فايل‌هاي عرضه شده از سوی مشاورین املاک قطعي بوده و سطح بالايي از صحت اطلاعات در آن وجود دارد. همچنين قابلیت استعلام کدپستی و کد ملی از طریق مراکز ذی‌ربط (شرکت پست و سازمان ثبت احوال) و جلوگیری از ثبت اطلاعات غیرواقعی توسط سودجویان نيز تفاوتي است كه سامانه‌هاي مشابه از آن بي‌بهره هستند. 

اما مهم‌ترين تفاوت آن یکپارچگی با سیستم‌های مدیریت معاملات املاک و مستغلات کشور و قابلیت اتصال به سیستم شناسنامه هوشمند املاک و مستغلات (شهام) است كه بر اين اساس قابلیت اجرای کامل فرآیند عقد قرارداد از طریق ارتباط یکپارچه با سامانه املاک را دارد. 

قابليت‌هاي سامانه جديد براي افراد
بازار مجازي خريد مسكن تحت پوشش دولت، هیچ‌گونه محدودیتی برای کاربران نداشته و در کنار مشاورین املاک که به عنوان کاربر تخصصی سایت مطرح هستند، عموم مردم نیز قادر خواهند بود جهت انجام هریک از فعالیت‌های زیر به این سامانه مراجعه کنند: 

- سفارش (تقاضای) ملک مورد نیاز برای خریداران و مستاجران
- سپردن (عرضه) ملک به منظور فروش یا رهن و اجاره توسط مالکان (فروشنده و موجر)
- ثبت ملک به منظور معاوضه و انجام تهاتر و آگاهی از شرایط املاک پیشنهادی خاص
- جست‌وجوی املاک ثبت شده براساس ریز مشخصات
بازار مجازي، فعاليت بنگاه‌ها را تهديد مي‌كند؟ 

محمود اعلايي مدير سامانه جامع بازار مسكن درباره تهديد كسب و كار مشاوران املاك بعد از بهره‌برداري از بازار مجازي گفت: با توجه به گذشت بیش از یکسال و نیم از فعالیت سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور و ضرورت دریافت کد رهگیری برای طرفین قرارداد، راه اندازی بازار مجازي نه تنها تهدیدی برای مشاورین املاک به حساب نمی‌آید، بلکه با حذف محدودیت‌های جغرافیایی از طریق فضای مجازی و بازار الکترونیکی، موجب رونق کسب‌وکار مشاورین املاک خواهد شد. 

مضاف بر اینکه به دلیل حذف واسطه‌ها و سودجویان، حقوق مشاورین املاک مجاز و دارای پروانه کسب رعايت مي‌شود و طرفين معامله براي دريافت كد رهگيري مجبور هستند در نهايت براي عقد قرارداد به بنگاه‌هاي املاك مراجعه كنند. وي همچنين تصريح كرد: در پايين مشخصات املاك در سامانه بازار مجازي مسكن، شماره تماس با بنگاه مربوطه قيد مي‌شود كه براي انجام معامله، متقاضي بايد به مشاور املاك مراجعه كند. 

سطح معرفي ملك در بازار مجازي
طراحی سامانه به شکلی است که ضمن ثبت مشخصات کلی ملک و مالک (شامل نوع ملک، آدرس، قیمت، اطلاعات تماس مالک و...)، امکان ثبت جزئی‌ترین مشخصات ملک شامل امکانات جانبی، وضعیت ظاهری، موقعیت، محدودیت‌ها و حتی تصاویر ملک را نیز برای کاربران فراهم می کند تا کاربر بر اساس خواسته خود بتواند ملک را عرضه یا جست‌وجو كند. 

كنترل امنيت بازار مجازي از وزارت بازرگاني
مجري سامانه رهگيري معاملات مسكن كه مسوول راه‌اندازي بازار مجازي نيز است، درباره امنيت داده‌ها و اطلاعات در بازار مجازي گفت: همواره ما در تهيه همه سامانه‌هاي خود سعي كرده‌ايم نهايت به‌كارگيري فنآوري را در سامانه داشته باشيم. پیاده‌سازی لایه‌هاي مختلف نرم‌افزار به شكلي انجام شده كه سرعت و امنيت بالايي داشته باشد. 

فایروال شبکه‌ای نيز به منظور کنترل و نظارت بر کلیه پورت‌های متصل استفاده مي‌شود و فایروال در سطح برنامه نيز جهت جلوگیری از نفوذهای ناخواسته و به‌کارگیری زيرساخت مناسب در جهت ایجاد زیرساخت شبکه امن و ارتباط اینترنت پرسرعت و قابل افزایش به‌كارگيري شده است. ضمن اينكه با توجه به استقرار سرورها در مرکز داده وزارت بازرگانی به عنوان یک محیط فیزیکی امن، امكان همه گونه نظارت امن بر سامانه فراهم است. 

هزينه آگهي در بازار مجازي خريد مسكن
اعلايي اظهار داشت: فعلا از بابت مکانیزه شدن ثبت آگهی‌های املاک هزینه‌ای از مشاوران املاک اخذ نخواهد شد، اما در دراز مدت ممکن است، بابت درج هر آگهی یک هزینه ناچیزی از بنگاهداران گرفته شود. وي افزود: از آنجا که در این سامانه یک سیستمی تعریف شده و به صورت رایگان در اختیار بنگاهداران قرار گرفته است در نتیجه بعد از راه‌اندازی آن احتمالا بابت ثبت اسناد نیز هزینه‌ای ناچیز از بنگاهداران اخذ خواهد شد.

عوامل تاثيرگذار بر قيمت مسكن مشخص شدند

بررسي عوامل تاثيرگذار بر قيمت مسكن نشان مي‌دهد دو عامل ناشي از فشار تقاضا و مشكلات ساختاري اقتصاد از مهم‌ترين دلايل افزايش قيمت مسكن در دوره اخير محسوب مي‌شود.

به گزارش روابط عمومی انجمن انبوه سازان ، در يك ماه گذشته بازار مسكن پس از يك دوره ركود طولاني شاهد افت قيمت در برخي نقاط بود كه نتايج آن به شرح زير است.

نتايج اين عوامل در گزارشي با عنوان «وضعيت بخش بخش مسكن در كشور» بررسي شده است كه نتايج آن نشان مي‌دهد؛ بخش مسكن در كنار نوسانات و تغييرات در متغيرهاي درون بخشي، همواره مواجه با يك معضل فرابخشي بوده است كه ناشي از افزايش حجم نقدينگي است به طوري كه بخش عمده آن به صورت تقاضاي سرمايه‌اي وارد بازار مسكن شده و آثار تورمي ايجاد مي‌كند.

بنابراين گزارش، عوامل ناشي از فشار تقاضا، شامل تقاضاي بالقوه ناشي از رسيدن اوج جمعيتي به سن ازدواج و تشكيل خانواده ( 800 هزار فقره در سال ) و وجود تقاضاي انباشه 1.5 ميليون واحد مسكوني در سال است.

از سوي ديگر عوامل ناشي از مشكلات ساختاري اقتصاد شامل عواملي مانند طولاني شدن و تعميق دوره ركود قبلي (سال‌هاي 81 الي 84) و عقب ماندن شاخص‌هاي مسكن از شاخص تورم، تداوم دوره ركود در بازار بورس و رها شدن نقدينگي از اين بازار طي سال‌هايي از 82 الي 85 ، عدم جذب نقدينگي مازاد در جامعه توسط ساير اشكال دارايي همچون طلا، سكه، ارز، اتومبيل و تلفن همراه و كاهش توليد مسكن ( حدود پروانه‌هاي ساختماني ) طي سال‌هاي 81 تا 83 و ( كاهش عرضه در سال‌هاي 84 و 85 ) مي‌شود.

همچنين تداوم رشد نقدينگي طي سال‌هاي 80 تا 85، وابستگي درآمدي برخي از دستگاه‌هاي اجرايي ساخت و سازه‌هاي مسكوني و افزايش ناگهاني برخي نهادهاي توليد مسكن به ويژه محصولات فولادي و سيمان و دستمزد و مجوزهاي قانوني از ديگر عوامل تاثيرگذاري به‌شمار مي‌آيد.

بر اين اساس برنامه‌هاي اجرايي مانند احداث و عرضه مسكن اجاره‌يي، تأمين مسكن با واگذاري حق بهره‌برداري از زمين، بهسازي بازسازي بافت‌هاي فرسوده و نامناسب شهري، توليد مسكن با فناوري‌هاي نوين و شيوه‌هاي صنعتي ساخت، توليد انبوه مسكن با سرمايه‌هاي داخلي و خارجي و بهسازي و نوسازي مسكن روستايي براي بهبود اين بخش در دست اجراست.

بخش مسكن در اقتصاد كلان

در 10 سال گذشته سهم مسكن از تشكيل سرمايه ثابت 20 الي 30 درصد، سهم مسكن از اشتغال كشور حدود 11 درصد، سهم مسكن از تسهيلات بانكي 21 الي 24 درصد، سهم مسكن از كل نقدينگي كشور 20 الي 30 درصد و سهم دولت از كل سرمايه‌گذاري بخش مسكن 61/0 الي 2.9 درصد بوده است.

خصوصيات ساختاري بخش مسكن

رشد پلكاني قيمت مسكن، وجود نوسانات ادواري شديد در توليد مسكن و سهم بازار سبد هزينه خانوار است. براين اساس سهم بالاي هزينه‌ مسكن در سبد هزينه خانوار به عنوان يكي از خصوصيات ساختاري بخش مسكن قابل توجه است. ميانگين هزينه مسكن در سبد هزينه خانوار به حدود 30 درصد بالغ مي‌گردد. اين سهم براي گروه‌هاي كم درآمد به طور ميانگين حدود 40 درصد نيز افزايش مي‌يابد. در كلان‌شهرها به ويژه تهران اين رقم به مراتب بالاتر است و تا 70 درصد ميانگين مي‌رسد. سهم هزينه مسكن در سبد خانوار در فاصله سال‌هاي 1375 تا 1385 از 27.4 درصد به 28.5 درصد رسيده است.

عوامل موثر بر بازار مسكن شامل

  1. اين عوامل سمت تقاضا كه به دو دسته تقسيم مي‌شوند: الف- تقاضاي واقعي مسكن ( تقاضاي ناشي از نياز خانوار )، ب - تقاضاي سرمايه‌اي ( تقاضاي مسكن به جهت حفظ ارزش دارايي )،
  2. عوامل سمت عرضه يا فشار هزينه مي‌شود.

عوامل موثر بر قيمت مسكن

  1. عوامل درون بخشي: قيمت زمين، قيمت بهاي مصالح، هزينه دستمزد و ساير، انتظارات قيمتي و عوارض‌ها و انشعابات.
  2. عوامل برون بخشي: حجم نقدينگي، بازار سرمايه، بازار طلا، بازار فعاليت‌هاي اقتصادي، تورم عمومي، نرخ سودآوري ساير بخش‌ها، سود سپرده بانك‌ها، تحولات بازار ارز و تحولات سياسي است.

بر اين اساس در ايران به ويژه طي دو دهه گذشته به دليل افزايش بيش از حد نقدينگي، خصلت سرمايه‌اي مسكن همواره موجب تشديد نوسانات اين بازار شده است. از اين رو مازاد نقدينگي موجود در جامعه در غياب بازار سرمايه كارآمد به دليل ويژگي‌ها و امكانات بالقوه خوب سرمايه در بخش‌هاي مسكن و اقتصاد سايه‌اي عمدتا جذب اين دو بخش مي‌شوند.

حال چنانچه با اعمال سياست‌هاي ويژه، حركت‌ مازاد نقدينگي به سمت بخش مسكن متوقف يا كند شود بايد همزمان ساير بخش‌ها فعال شده و نقدينگي را جذب كند وگرنه در صورت عدم جذب آن در ساير بخش‌هاي اقتصادي، لاجرم مازاد نقدينگي به سمت بخش اقتصاد سايه‌اي حركت مي‌كند.

بنابراين گزارش، در مجموع در شرايطي كه در سطح اقتصاد كلان كشور، سياست افزايش حجم نقدينگي به اجرا گذاشته مي‌شود و بازار سرمايه كاملي نيز براي جذب آن وجود ندارد.

بخش مسكن توانسته است به لحاظ ويژگي‌هاي خود از شدت عواقب ناشي از حضور مازاد نقدينگي در بخش اقتصاد زيرزميني تا حد قابل ملاحظه‌اي بكاهد.

بر اين اساسي مقايسه روند تحول نقدينگي كل بخش مسكن، نقدينگي مربوط به تقاضاي سرمايه و مصرفي نشان مي‌دهد كه تقاضاي مصرفي با يك روند ملايم و همواره فزاينده مواجه بوده است. در مقابل ادوار ركود و رونق در بخش مسكن همگي مربوط به تقاضاي سرمايه‌اي بوده است.

Tuesday, August 24, 2010

بحران اقتصادي جهان بطور مستقيم بر بخش مسكن ايران تاثير نداشته است

معاون اقتصادي و سرمايه‌گذاري سازمان منطقه آزاد كيش گفت: بحران اقتصادي جهان بطور مستقيم به بخش مسكن ايران ارتباطي ندارد اما زمان بالاي خواب سرمايه و هزينه‌هاي پرت دوباره كاري در مسكن بهره‌وري بخش مسكن را كاهش مي‌دهد. به گزارش

خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس ابوالحسن سرشار در ششمين نمايشگاه بين‌المللي صنعت ساختمان كيش با اشاره به بحران اقتصادي در جهان اظهارداشت: نمايشگاه بين‌المللي صنعت ساختمان كيش در حالي برگزار مي‌شود كه دنيا با بحران فراگير ناشي از سقوط

بخش مسكن در آمريكا دست به گريبان است بطوريكه بحران كنوني يكي از به ظاهر شكوفاترين مناطق دنيا يعني دبي را در بحران فرو برد. وي ادامه داد: التهاب بحران اقتصادي جهان ساير بخش‌هاي اقتصادي را در برگرفته و موجب سقوط زنجيره‌اي بورس شده

است بنابراين براي ريشه‌يابي اينكه چرا و چگونه بحران اقتصادي از بحران مسكن آمريكا آغاز شد دو مولفه اساسي مطرح مي‌شود

سرشار ادامه داد: مولفه اول اين بود كه اين بحران تا چه اندازه در اقتصاد و بخش ساخت و ساز تاثير داشته است و مولفه دوم اين است كه چه راهكاريي براي مواجه با اين بحران بايد جستجو كرد.

معاون اقتصادي و سرمايه‌گذاري سازمان منطقه آزاد كيش گفت: بحران جهاني اقتصادي و مسكن زماني آغاز شد كه بانك‌ها نتوانستند تسهيلات اعطا شده خود را از وام‌گيرندگان مطالبه كنند به همين دليل اين موضوع گسترش

يافته و ساير بخش‌هاي اقتصادي را در برگرفته است.

سرشار افزود: آمريكا توان اينكه اين بحران را كنترل كند داشت چرا كه محصولي به نام چاپ دلار را در اختيار دارد و مي‌تواند به همان ميزان دلار چاپ كند و به عنوان بدهي به كشورهاي ديگر ارسال كند.

وي تاكيد كرد: طي سال‌هاي گذشته 62 درصد از كل معاملات دنيا با دلار صورت گرفته است پس نتيجه مي‌گيريم كه ميزان وابستگي به دلار افزايش روزافزون داشته و حذف شدني نيست.

وي با بيان اينكه امريكا براي حفظ موقعيت خود همواره به دنبال كشورهاي مطيع مي‌رود گفت: نمونه بحران مسكن در آمريكا در دهه نود ميلادي در ژاپن رخ داد و موجب شد تا سهام شركت‌هاي ساختمان و مسكن در بورس

سقوط و قيمت مسكن كاهش يابد.

وي ادامه داد: اما اين بحران از مرزهاي ژاپن خارج نشد و در حقيقت تنها مردم ژاپن بودند كه بدهكار شدند چرا كه ژاپن مثل آمريكا نمي‌توانست دلار چاپ كند و اين بحران را به ساير كشورها تحميل كند.

سرشار در خصوص تاثيرپذيري بخش مسكن ايران از بحران اقتصاد جهاني گفت: سيستم بانكي كشور به دليل اينكه با شبكه بانكي و مسائل پولي دنيا ارتباط بسيار كمي دارد از بحران اقتصادي جهاني مصون ماند.

وي تاكيد كرد: بحران اقتصاد جهاني به صورت مستقيم به بخش مسكن ارتباطي ندارد اما ميزان بهره‌وري در بخش مسكن پايين است و دليل آن نيز زمان بالاي خواب سرمايه و هزينه‌هاي بالاي پرت دوباره كاري در مسكن

است.
به گفته وي 26 درصد هزينه ساخت و ساز صرف هزينه‌هاي دوباره كاري در ساخت و ساز مي‌شود.


 .

Monday, August 23, 2010

افزایش تسهیلات مسکن کارکنان بانکها

مهر: شورای عالی مسکن در جلسه شنبه شب خود افزایش سقف تسهیلات مسکن کارکنان بانکها را تصویب کرد.

شورای عالی مسکن در جلسه دیشب خود افزایش سقف تسهیلات مسکن کارکنان بانکی را تصویب کرد که بر اساس آن، بانک مرکزی، وزارت امور اقصادی و دارایی و مسکن و شهرسازی موظف به تهیه دستور العمل مربوطه شدند.

جزئیات مصوبه شورای عالی مسکن از زبان بهمنی

محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی در گفتگو با مهر با تائید این خبر درباره تسهیلات مسکن کارکنان نظام بانکی کشور گفت: بانک مرکزی به تمام بانکهای کشور اعلام کرد که به کارکنانی که در گذشته برای اخذ تسهیلات مسکن قراردادی را منعقد و یا واحدی را خریداری کرده اند و هم اکنون با مشکلاتی مواجه شده اند و یا برای آنها ایجاد تعهد شده است، تسهیلات مسکن آنها به روال گذشته و به هر طریقی پرداخت شود تا کارکنان سیستم بانکی با مشکلی مواجه نشوند.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در سایر موارد نیز شورای عالی مسکن در جلسه بعد از ظهر شنبه خود مصوب کرد که بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت مسکن و شهرسازی دستور العمل جدیدی تهیه کنند تا بر اساس آن کارکنان نظام بانکی از تسهیلات مسکن به نحو بهتر و با سقف بیشتری استفاده کنند.

وی با اشاره به مصوبات این جلسه شورای عالی مسکن تصریح کرد: از سوی دیگر وزارت مسکن و شهرسازی نیز قول داد که در مواردی که همکاران بخواهند از تعاونی ها یا زمینهای وزارت مسکن استفاده کنند، این زمینها در اختیار آنها قرار گیرد، بنابراین مشکلات مربوطه در این خصوص حل شد.

بهمنی با تاکید بر اینکه دستورالعمل مربوطه در آینده بسیار نزدیک ابلاغ خواهد شد، اظهارداشت: بر اساس این دستورالعمل سقف وام مسکن برای کارکنان نظام بانکی نسبت به گذشته افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر، سقف وام 18 میلیون تومانی مسکن برای کارکنان بانکها به صورت قابل توجهی افزایش یافته است که رقم آن در زمان ابلاغ دستورالعمل اعلام خواهد شد.

لغو مصوبه 8 اسفند سال 88 شورای عالی مسکن

به گزارش خبرنگار مهر، شورای عالی مسکن در تاریخ 8 اسفندماه سال گذشته به ریاست رئیس جمهور تصویب کرد که پرداخت هرگونه تسهیلات خرید مسکن از سوی بانکها و موسسات مالی خصوصی و دولتی تحت هر عنوان اعم از کارمند و غیره ممنوع شود.

بر این اساس از تاریخ ابلاغ این مصوبه اعطای تسهیلات خرید مسکن فقط به مشتریان صندوق پس‌انداز بانک مسکن و مواردی که دارای مجوز شورای مسکن است، مجاز است. البته این مصوبه نارضایتی کارکنان بانکها را به همراه داشت.

در پی این مصوبه بانک مرکزی در نامه هایی از مدیران عامل بانکها درخواست کرد که اسامی کارکنان بانکها که تسهیلات دریافت کرده اند و آنهایی که در سال 89 مشمول دریافت تسهیلات هستند را اعلام نماید.

این مصوبه اسفندماه سال گذشته شورای عالی مسکن ظاهرا در پی ارایه گزارش رقم تسهیلات یکی از مدیران شبکه بانکی به رئیس جمهور بوده است.

بر اساس این گزارش بانک مرکزی در سال 87 به منظور کنترل قیمت مسکن، اعطای وام خرید مسکن توسط بانکها را به طور کلی ممنوع کرد، زیرا بانکها درآن مقطع زمانی عامل افزایش قیمت مسکن عنوان می شوند و پس ازآن ارائه این نسهیلات فقط توسط بانک عامل مسکن صورت می گیرد.

در پی تصمیم مذکور ارائه تسهیلات خرید مسکن از سال 87 به بعد توسط تمام بانکها فقط به کارکنان نظام بانکی صورت می گرفت که با مصوبه اسفندماه سال 88 متوقف شد اما هم اکنون شورای عالی مسکن این تصمیم را برای کارمندان بانکها لغو کرده است.

Saturday, August 21, 2010

آشپزخانه اوپن تعطیل، اندرونی و بیرونی بسازید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل ازفارس،‌ علی نیکزاد در حاشیه بازدید از طرح‌های مسکن مهر این شهرستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یک سری بحث‌های ویژه درباره ایجاد معماری ایرانی و اسلامی در ساخت و سازهای مسکونی در کشور در مرکز تحقیقات و مطالعات این وزارتخانه در حال انجام است و با برگزاری گردهمایی روسای مسکن و شهرسازی استان‌ها به همکاران در این بخش داریم.

وی تذکر خبرنگاران از خلأ معماری ایرانی و اسلامی در ساخت و سازهای مسکونی را پذیرفت.


نیکزاد با اشاره به اینکه این کار سخت اما شدنی است، گفت: این را نمی‌گویم که انجام دادیم اما شروع کردیم و تذکر شما را می‌پذیرم.


نیکزاد با اشاره به اینکه سه موضوع مهم معماری ایرانی اسلامی، عدم استفاده از آشپزخانه  اوپن که فرهنگ ما نیست و اندرونی و بیرون را در ساخت و سازهای مسکن مهر در حال پیگیری داریم، خاطرنشان کرد: این کار بسیار سخت است اما شدنی است.

پی نوشت خبر:

لازم به توضیح است که باید یک کار تحقیقی جامع در زمینه عوارض اقتصادی و روانی آشپزخانه های اوپن بر خانواده های ایرانی انجام شود به نحوی  که اگر امروزه با متخصصین روانشناسی یا بانوان ایرانی مصاحبه شود اکثریت اذعان دارند آشپزخانه به سبک اوپن که فقط در ایران هم هست باعث افزایش میزان سطح احساس ناامنی و استرس در خانم های خانه دار شده است و یکی از عوامل فرعی کاهش ارتباطات و تمایل خانم ها به پذیرش میهمان در سالهای اخیر نیز همین امر بوده است. در ثانی تزئین دکوراسیون آشپزخانه ها نیز باعث افزایش هزینه های مضاعف بر خانوارها شده است.

Wednesday, August 18, 2010

وام 20 میلیونی مسکن برای معلولان

شمس الدین درویش پور در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر بابیان اینکه امسال هزار 30خا نه با همکاری سازمان بهزیستی و وزارت مسکن و شهرسازی برای معلولان سرپرست خانوار ساخته می شود ، افزود : این وام با کارمزد 4 درصد برای ساخت این واحدهای مسکونی پرداخت می شود.

وی اضافه کرد: نهضت خانه سازی در سازمان بهزیستی کشور از سال 85 آغاز شده است.

معاون سازمان بهزیستی گفت: از سال 85 تاکنون 12 هزار واحد مسکونی برای مددجویان این سازمان ساخته شده است.

وی افزود:درسال 87 تا 1318 واحد مسکونی و در سال گذشته نیز 2500 واحد مسکونی به مددجویان بهزیستی واگذار شد.

درویش پور ابراز امیدواری کرد7500 واحد مسکونی نیز در 9 ماه امسال به مددجویان واگذار شود

علی نیکزاد ظهر امروز در حاشیه بازدید از پروژه مسکن مهر البرز ماهدشت کرج در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر 230 هزار واحد مسکن مهر در استان تهران پیش بینی شده که تاکنون پیشرفت فیزیکی مطلوبی داشته است.

وی افزود: از این تعداد 110 هزار واحد مسکونی در پرند رباط کریم در حال احداث است که در این راستا عملیات زیربنایی و روبنایی با حمایت دولت انجام می شود.

این مسئول خاطر نشان کرد: همچنین 50 هزار واحد مسکونی در شهر جدید هشتگرد با استفاده از توان انبوه سازان به شرط تضمین خرید و با همکاری تعاونی مسکن در حال ساخت است.

نیکزاد بیان داشت: در شهر جدید پردیس نیز 10 هزار واحد در دست اجرا می باشد.

وزیر مسکن شهر سازی عنوان کرد: با ورود 170 هزار واحد مسکن مهر در حال احداث در استان تهران، ظرفیت واگذاری و آماده سازی 60 هزار واحد دیگر وجود دارد.

وی ادامه داد: به نهادهایی مانند وزارت دفاع، نیروی انتظامی و تاکسیرانی که خودمالک هستند و یا افرادی که زمین دارند برای احداث واحدهای مسکونی تسهیلات قرض الحسنه با سود 4 درصد اعطا می شود.
  .
 

Tuesday, August 17, 2010

بنگاه هاي مسكن از تنظيم قرارداد پيش فروش منع شدند

مجازات حبس براي تخلف از قانون پيش فروش
مجلس شوراي اسلامي كار بررسي و تصويب لايحه پيش فروش ساختمان را كه اواخر مردادماه بخش اعظم آن به تصويب رسيده بود، به پايان رساند و مجازات هايي را براي «اشخاصي كه بدون تنظيم سند رسمي اقدام به پيش فروش ساختمان نمايند» تعيين كرد
ميافارو- هنرپيشه آمريكايي در دادگاه لاهه- عكس ها: AP
ميا فارو، هنرپيشه مشهور آمريكايي، شهادت داد كه نئومي كمبل، مدل بريتانيايي به او گفته است كه يك «الماس بزرگ» از مردي كه از طرف چارلز تيلور، رييس جمهوري پيشين ليبريا فرستاده شده بود، دريافت
كرده است.
ظاهرا قرار است هرجا نامي از خودرو باشد، پليس هم خودي نشان بدهد و كش و قوسي صورت بگيرد.

ايران خودرو، پليس-ايران خودرو ديزل،... و حالا نيز پليس و كانون سردفتران و دفتر ياران.
ماجرا به سال 81 برمي گردد، به دوراني كه كانون سردفتران بي هيچ حاشيه و كش و قوسي، تنظيم سند نقل و انتقالات خود ... .