Saturday, April 16, 2011

پرداخت وام ساخت بعد از فروردین

پرداخت تسهیلات ارزانترین تور ترکیه  ساخت مسکن در سال گذشته از محل خط اعتباری که بانک مرکزی اختصاص داده بود انجام شد، اما در حال حاضر با توجه به اتمام این اعتبار و تقاضای انبوه برای دریافت وام ساخت، چاره جویی در سیستم بانکی برای نحوه تامین اعتبار مجدد، ادامه دارد.

همچنین از آنجا که نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن مهر قرض الحسنه است، گمانه زنی هایی درباره تغییر نرخ سود این تسهیلات در پی ابلاغ بسته پولی سال90 مطرح است.اواخر ارزانترین تور دبی   سال گذشته انبوه سازانی که براساس توافق با وزارت مسکن –قراردادهای سه جانبه مسکن مهر- به مرحله دریافت تسهیلات بانکی رسیده بودند برای دریافت وام مراجعه کردند، اما وامی به آنها پرداخت نشد. این در حالی است که طی روزهای اخیر نیز بانک ها از ارائه وام به سازنده ها خودداری کرده و اعلام کرده اند، باید اردیبهشت مراجعه کنند. روند ارائه تسهیلات ارزانترین تور دوبی   به انبوه سازان در طول سال گذشته بدون کوچک ترین نقص یا اختلال، با سرعت ادامه داشت، اما اکنون به دلیل نبود اعتبار با مشکل مواجه شده است. انبوه سازان می گویند؛ بانک ها در سال جاری با احتیاط بیشتری برخورد می کنند. در این میان جمشید نورصالحی معاون وزیر مسکن اعلام کرد اواخر سال گذشته به دلیل مراجعه همزمان افراد به بانک ها، پرداخت ها قدری با تعلل انجام شد اما در سال جاری مشکلی از این بابت وجود ندارد. در همین زمینه مسعود فیاض آذر از سازندگان مسکن مهر – بیش از 500 واحد- به «دنیای اقتصاد» گفت: چند روز پیش برای انجام امور بانکی مربوط به مسکن مهر به بانک آپارتمان اجاره ای سراب   مراجعه کرد، اما بانک ارائه هرگونه خدمات بانکی را مشروط به اتمام ماه فروردین اعلام کرد که این رویه به هیچ وجه توجیه منطقی ندارد.مشکلات انبوه سازان در تامین اعتبار پروژه های مسکن مهر فقط مربوط به مشکل تامین اعتبار بانکی نیست، بلکه معضل اخذ سهم آورده نقدی متقاضیان برای تحویل پروژه های آماده نیز از دیگر مشکلات پیش روی انبوه سازان است.
آرش بازیار، مدیرعامل شرکت تک ایستا – سازنده بیش از یک هزار واحد مسکونی مهر- به «دنیای اقتصاد» گفت: تاکنون چندین بار برای دریافت سهم متقاضیان به اداره تعاون مراجعه کرده ام، اما متاسفانه بنا به دلایل مختلف موفق نشده ام که این اعتبار را دریافت کنم، به طوری که کلا از دریافت این پول نا امید شده ام. همچنین رهن آپارتمان شیراز   داود آقانژاد، مدیرعامل شرکت آسا تدبیرسازان نیز در این باره اظهار کرد: از سال گذشته به دنبال این هستم که با دریافت سهم متقاضیان، واحدهای آماده تحویل را واگذار کنم اما موفق نشده ام این اعتبار را دریافت کنم هرچند که مسوولان تعاونی اخیرا وعده داده اند به زودی این مشکل رفع شود. در عین حال وزیر مسکن در پاسخ به پرسش «دنیای اقتصاد» مبنی بر اینکه چرا وزارت تعاون در پرداخت سهم آورده متقاضیان به پیمانکاران مسکن مهر امتناع می کند به ذکر این نکته بسنده کرد که بروید علت این مساله را از وزیر تعاون سوال کنید
هزار واحد مسکونی ارزان قیمت در زمینی که پیش از این ارزانترین تور تایلند   برای احداث 5 هزار خانه باغ اختصاص یافته بود ساخته می شود

پروژه احداث باغ شهر در شرق تهران منتفی شد و براساس توافقی که وزارت مسکن با تشکل انبوه سازان انجام داده مقرر شده است مجموعه ای مسکونی برای گروه های کم درآمد و دهک های میان درآمدی در این منطقه ساخته شود.
اواسط سال گذشته 1200 هکتار از زمین ارزانترین تور مالزی   های شهر جدید پردیس بعد از آنکه به مالکیت دولت درآمد، برای احداث باغ شهر مورد مطالعه قرار گرفت طوری که پیش بینی شده بود این زمین به قطعات یک هزار متری تا دو هزار متری برای احداث خانه باغ تقسیم شود و در اختیار سرمایه گذاران قرار بگیرد، اما اواخر سال گذشته از یک سو نیاز به شهر جدید پردیس برای تنظیم بازار مسکن تهران و از سوی دیگر حساسیت خرید ملک در ترکیه  ها نسبت به تبعات پیگیری پروژه باغ شهر، مسوولان را بر آن داشت زمین 1200 هکتاری را از مطالعه باغ شهر خارج کنند.
به گزارش «دنیای اقتصاد» تصمیم جدید برای این زمین به گونه ای است که در فاز اول، 530 هکتار از زمین موجود در شمال شهر جدید پردیس برای احداث 30 هزار واحد مسکونی ارزان قیمت اختصاص داده شده که وزارت مسکن در توافقی مکتوب با انجمن انبوه سازان تهران مدیریت این پروژه را به انجمن واگذار کرده است. ایرج رهبر رییس انجمن انبوه سازان تهران ارزانترین تور سنگاپور   در این باره به دنیای اقتصاد گفت: کل مسوولیت ساخت وساز در 530 هکتار از زمین دولتی پردیس با ما است و در حال حاضر عملیات آماده سازی زمین را برای شروع ساخت انجام می دهیم.
رهبر تصریح کرد: زمین پروژه به صورت اجاره 99ساله در اختیار قرار گرفته است و واحدهای مسکونی که روی آن ساخته می شوند نیز در قالب مسکن مهر واگذار خواهند شد.
رییس انجمن انبوه سازان افزود: در طرح تفصیلی که برای این مجموعه تدوین کرده ایم در نظر داریم شکل شهرسازی منطقه را شبیه شهرک غرب طراحی کنیم به طوری که با فازبندی مجموعه به ترتیب خانه های ویلایی، ساختمان های 2طبقه، ساختمان های 3 و 4 طبقه و حداکثر برج های مسکونی 14 طبقه در آن احداث شود.
رهبر همچنین در ادامه درباره قیمت تمام شده آپارتمان اجاره ای کرج   ساخت مسکن در زمین 530 هکتاری گفت: قیمت ساخت ناخالص متر مربعی 300 هزار تومان است، اما برای آنکه واحدها تکمیل و آماده استفاده شوند هزینه های کل به متر مربعی نزدیک به 400 هزار تومان خواهد رسید.
رییس انجمن انبوه سازان پیش بینی کرد: برای 670 هکتار زمین باقی مانده در پردیس نیز وزارت مسکن مجوز ساخت مسکن برای دهک های پردرآمد را صادر کند تا از محل فروش آنها منابع مالی رهن مسکن تبریز   برای ارائه تسهیلات به دهک های کم درآمد تامین شود. وی در این باره افزود: در حال حاضر هزینه آماده سازی زمین 530 هکتاری برای هر واحد حدود 5/1 میلیون تومان بیشتر از سایر واحدهای مسکونی مهر می شود، اما چنانچه مابقی زمین ها برای ساخت خانه های لوکس مخصوص پردرآمدها اختصاص یابد می توان با فروش آن هزینه های پروژه اول را کاهش داد.
به گزارش دنیای اقتصاد زمین 1200 هکتاری در شهر جدید پردیس در مجاورت روستای کمرد قرار دارد که کلنگ ساخت وساز در آن از اواسط اردیبهشت زمین می خورد. کل زمان قید شده در قرارداد وزارت مسکن با انجمن انبوه سازان 18 ماه است که به این ترتیب باید 30 هزار واحد مسکونی در تعهد انبوه ارزانترین تور ارمنستان  سازان حداکثر تا پایان نیمه اول سال91 به بهره برداری برسد.
رهبر، رییس انجمن انبوه سازان تهران اعلام کرد: فراخوان ساخت این پروژه برای انتخاب پیمانکار، از اوایل اردیبهشت ماه منتشر می شود و شرکت های ساختمانی دارای توان صنعتی سازی می توانند در این پروژه مشارکت داشته باشند.
وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر طبق اعلام وزارت مسکن شرکت پایه یک حداکثر می تواند 600 واحد مسکونی بسازد، افزود: عملیات ساخت در این پروژه در قالب کنسرسیوم انجام می شود آپارتمان اجاره ای شاهین شهر    تا گروه هایی از شرکت های ساختمانی با مشارکت هم بتوانند پروژه های 3000 هزار واحدی را تعهد کنند و بسازند. به گزارش «دنیای اقتصاد» واگذاری مسوولیت ساخت 30 هزار واحد مسکونی برای اقشار کم درآمد به انبوه سازان اقدام مناسبی است که از یک سو می تواند توان مدیریتی انبوه سازان را محک بزند و ارزانترین تور اندونزی  از سوی دیگر وزارت مسکن را از مدیریت های ریزدانه بر روی پروژه ها دور می کند. وزارت مسکن پیش از این با ورود مستقیم به پروژه های ساخت وساز مسکن مهر درگیر مدیریت این پروژه ها می شد.
با منتفی شدن پروژه احداث باغ شهر در شهر جدید پردیس، فعلا فقط دو پروژه در شهرهای متعلق به استان تهران همچون دماوند در جریان است که مدیریت آن نیز توسط بنیاد مسکن انجام می شود. باغ شهرها معمولا برای دهک های 9 و 10 ساخته می شوند که قیمت زمین و هزینه ساخت چنین مجموعه هایی فوق العاده بالاتر از سایر پروژه های مسکونی است.
در باغ شهر سهم زیادی از زمین به احداث باغ و مزرعه اختصاص می یابد و کمتر از 40 درصد مساحت زمین برای ساخت مسکونی در نظر گرفته می شود. شاخصه مهم باغ خرید آپارتمان تهران    شهر عدم به کارگیری دیوارهای آجری یا بتنی در فواصل بین خانه ها است طوری که قطعات زمین ها با درخت و بوته از یکدیگر جدا می شوند. در حال حاضر در شهر جدید پرند مجموعه بزرگی از باغ شهر در شمال شهر احداث شده است که البته به رغم گذشت سال ها از تکمیل این پروژه ، عمده خانه باغ ها خالی از سکنه نگهداری می شوند.

میزان فایل های ارائه شده در قسمت بازار اجاره موتور جست وجوی اینترنتی مسکن - ایران فایل- بیانگر این مساله است که بیشترین میزان عرضه واحدهای مسکونی مربوط به متراژهای بین 50 تا 75 متر مربع است و بعد از این آمار، بیشترین واحدهای عرضه شده متراژهای بین 75 تا 100 متر مربع را دارند.

نکته جالبی که در این خصوص قابل توجه است، پیشنهاد نرخ های متعادل یا مطابق با ارزش واقعی منطقه برای اجاره این واحدها از سوی مالکان است.
سایت ایران فایل به دلیل کارشناسی قیمت های پیشنهادی از سوی خرید وفروش مسکن هشتگرد   موجران یا فروشنده ها بر اساس قیمت های حقیقی این خاصیت را داراست که ارزش نرخ های اعلام شده را با 3 رنگ (سبز، قرمز و مشکی) به متقاضیان ارائه می دهد.
با مشاهده فایل های عرضه شده در بخش اجاره واحدهای بین 50 تا 75 متر مربع این موتور جست وجو می توان به این امر پی برد که درصد بیشتری از این واحدها با نرخ های نزدیک به توان مالی مشتریان پیشنهاد شده است.
یکی از دلایلی که باعث شده مالکان نرخ های قابل قبولی را برای اجاره واحدهای خود تعیین کنند شاید تعداد چشمگیر ارزانترین تور آفریقای جنوبی  واحدهای مورد درخواستی مستاجران است که همین امر   باعث شده موجران برای اینکه مشتری خود را از دست ندهند اجاره بها را منصفانه تعیین کنند.
تعدادی از واحدهای اجاره ای با نرخ های متعادل در موتور جست وجوی ایران فایل بدین شرح است :
واحدی 70 متری واقع در میدان هشت منطقه نارمک با 12 میلیون تومان ودیعه و 350 هزار تومان اجاره ماهیانه به بازار اجاره معرفی شده است. این واحد از انباری و بالکن برخوردار است.
علاوه بر این در منطقه شهران خیابان طوقانی 8 میلیون تومان ودیعه به همراه 500 هزار تومان اجاره ماهیانه مبلغ اجاره یک واحد 60 متری است که از امکانات پارکینگ، بالکن و آسانسور نیز بهره مند است.
از طرف دیگر اجاره بهای یک واحد 70 متر مربعی ارزانترین تور آنتالیا  به میزان 10 میلیون تومان ودیعه و 450 هزار تومان اجاره ماهیانه تعیین شده که این واحد در محله جماران واقع در نیاوران است.
همچنین در خیابان ستارخان واحدی 57 متری با 5 میلیون تومان ودیعه و 550 هزار تومان اجاره ماهیانه آماده تحویل به مستاجر است
اعضای شورای شهر تهران می گویند: سال گذشته شهرداری از محل 400 میلیارد تومان اوراق مشارکتی که برای نوسازی بافت های فرسوده فروخته، فقط 850 واحد مسکونی ساخته است؛ این در حالی است که از محل این اعتبارات، 1500 واحد تجاری یعنی چیزی حدود دو برابر میزان خانه های تولید شده، کاربری غیرمسکونی در شهر به وجود آمده است که این شائبه کسب درآمد ارزانترین تور مارماریس  از نوسازی بافت های فرسوده را از سوی شهرداری به وجود می آورد.
عملکرد شهرداری تهران به ویژه سازمان نوسازی به عنوان متولی اصلی ساماندهی بافت های فرسوده به تازگی از سوی اعضای شورای با انتقاد شدید مواجه شد.
نمایندگان مردم تهران در شورای شهر در حالی بر ساخت «بیش از حد واحدهای تجاری» در بافت های نوسازی شده به عنوان «ابهام» در عملکرد سازمان نوسازی انتقاد دارند که بر اساس مصوبه شورای شهر تهران ساخت و ساز در بافت های فرسوده از 100 درص آپارتمان اجاره ای یزد   د تخفیف در عوارض بهره مند می شود. حالا اعضای شورای شهر می گویند شهرداری که بابت تخفیف عوارض نوسازی بافت های فرسوده از بخشی از درآمد خود صرف نظر کرده است، با ساخت واحدهای تجاری در تلاش برای درآمد زایی از بافت های فرسوده است.
رویکرد شهرداری در بافت فرسوده غیرانتفاعی است
در این مورد حمزه شکیب با بیان اینکه تخفیف 100 درصدی برای نوسازی بافت های فرسوده امسال نیز ادامه خواهد داشت، به دنیای اقتصاد گفت: شهرداری سال گذشته از محل اوراق مشارکت های فروخته شده ، بیشتر واحد تجاری ساخته تا مسکونی که این، محل ابهام برای اعضای شورای شهر است.
به گفته وی، مشوق ها و تخفیف های در نظر گرفته شده برای ساخت و ساز در بافت های فرسوده امسال بدون تغییر نسبت به ارزانترین تور کوش آداسی  سال گذشته ادامه خواهد داشت، اما باید در روند نوسازی تجدید نظر شود. آن طور که شکیب می گوید: به نظر می رسد نوسازی بافت های فرسوده با رویکردی غیرانتفاعی صورت گرفته که این موجب کاهش اعتماد مردم و در نتیجه جلوگیری از مشارکت ساکنان بافت های فرسوده در نوسازی واحدهای فرسوده شده است. اما با این حال، حسین محمد پورزرندی در گفت وگو با دنیای اقتصاد تاکید کرد که تاکنون شهرداری هیچ گونه درآمدزایی از محل نوسازی بافت های فرسوده نداشته است و واحدهای ارزانترین تور ایتالیا   تجاری نیز همه بر اساس طرح تفصیلی تهران ساخته شده اند. به گفته پورزرندی واحدهای تجاری که در بافت های فرسوده ساخته می شود، عوایدی برای شهرداری به دنبال نخواهد داشت.

اظهارنظرهای کارشناسی و نگرانی های برخی صاحب نظران درباره تبعات کاهش نرخ سود سپرده های بانکی بر بازار اجاره مسکن، رییس کل بانک مرکزی را بر آن داشت تا در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی دولت عنوان کند: «کاهش نرخ سود بانکی بی ارتباط با اجاره بهای مسکن است.»

وی همچنین در این گفت وگو با طرح این پرسش که «پیش از اینکه اجاره به ازای هر یک میلیون تومان، سی هزار تومان حساب می شد، نرخ سود چقدر بود؟» گفته است: «موجران که پیش از این پول خود را در بانک ها با 17 درصد سپرده گذاری می کردند حالا تبدیل به 15 درصد شده است و تاثیری برروی اجاره بها نخواهد گذاشت. » درباره ارزانترین تور فرانسه   تصویری که رییس کل بانک مرکزی از ارتباط اجاره بهای مسکن و نرخ سود بانکی –که عملا ایشان بر نبود ارتباط تاکید کرده اند- ارائه کرده لازم است چند نکته مورد دقت قرار بگیرد:
1- در حال حاضر بیش از آنکه مردم ارزانترین تور پاریس   مراجعه کننده به بنگاه های املاک، دغدغه خرید مسکن و قیمت مسکن را داشته باشند، نسبت به نرخ های اجاره حساس شده اند. چشم انداز قیمت خرید مسکن برای همه امیدوارکننده است؛ اما از آنجا که هنوز تعداد اجاره نشین ها در بازار کم نشده و با توجه به آماده نبودن واحدهای مسکونی تدارک دیده برای مستاجران –مسکن مهر در شهرهای جدید- بعید است به این زودی ها بازار اجاره از مستاجر تخلیه شود، نرخ های اجاره در آستانه تحریک قرار دارد. سال گذشته آپارتمان رهنی سمنان  که اجاره بها در تهران بیش از نرخ تورم رشد کرد، گروهی متشکل از مسوولان وزارت مسکن، کارشناسان اقتصادی و نمایندگان بنگاه های املاک اقدام به واکاوی درباره رشد اجاره بها کردند و سرانجام اعلام کردند کاهش نرخ سود بانکی باعث شده موجران دریافت اجاره ماهانه را به رهن ترجیح دهند. این اتفاق باعث شد مستاجری که تا پیش از این 200 هزار تومان اجاره ماهانه و مثلا 15 میلیون تومان رهن پرداخت می کرد در سال89 مجبور شود 500 هزار تومان اجاره ماهانه و 5 میلیون رهن بپردازد که عملا رشد کاذب اجاره بهای ماهانه در این حالت اتفاق افتاده است. بنابراین تغییر نرخ سود بانکی اگرچه نمی تواند بر میزان رقم کل اجاره بها موثر باشد، اما بلافاصله بر کاهش یا افزایش مبلغ اجاره ماهانه در سبد رهن واجاره تاثیر می گذارد.
2- برای سال جاری نرخ سود سپرده های بانکی 5/1 تا 2 درصد   دیگر کاهش پیدا کرده و با توجه به اینکه سود رهن واحد مسکونی ماهانه 3 درصد است، بدیهی است که موجران تشویق شوند دوباره سهم اجاره ماهانه را در سبد رهن واجاره سنگین تر کنند.
3- آقای بهمنی از فرمول یک میلیون رهن 30 هزار تومان ارزانترین تور لندن  اجاره سخن گفته اند که به نظر می رسد ایشان تصور کرده اند قرار است فرمول جدید یک میلیون 20 هزار تومان اجرایی شود، در حالی که تغییر فرمول تقریبا منتفی شده است.


به منظور صرفه جویی در پرداخت هزینه اجاره واحدهای اداری برخی از مالکان این واحدها ملک خود را به صورت همزمان در قالب اتاق های مجزا به مشاغل مرتبط با هم اجاره می دهند، به طوری که برخی از افراد که نیاز به فضای کاری گسترده ای ندارند می توانند با اجاره یک اتاق اداری در پرداخت مبلغ اجاره صرفه جویی کنند.

اما میزان مبلغ اجاره اتاق های اداری همچون واحدهای مسکونی در مناطق مختلف تهران متفاوت است و علاوه برمحله و موقعیت تجاری ارزانترین تور اسپانیا   ملک، مواردی نظیر دارا بودن مبلمان اداری شیک، موکت یا پارکت بودن و زیبایی ظاهری اتاق و از همه مهم تر اتصال به خطوط پرسرعت اینترنت و نیز دارا بودن تلویزیون ال. سی.دی، داشتن کامپیوتر و همچنین دارا بودن پارکینگ و حتی چشم انداز زیبا از جمله مواردی است که در تعیین اجاره بهای اتاق های اداری نقش موثری دارد.
آنطور که مشاوران املاک می گویند هزینه اجاره یک اتاق اداری 12 متری واقع در خیابان گاندی که مبله، دارای میز کار و به خطوط پرسرعت اینترنت متصل است یک میلیون و 400 هزار تومان است.این درحالی است که در منطقه شریعتی اجاره اتاق 25 متری آپارتمان اجاره ای نور   دارای یک خط تلفن که برای مشاغل کم تردد مناسب است 2 میلیون تومان ودیعه و 260 هزار تومان اجاره ماهیانه تعیین شده است. همچنین در خیابان انقلاب اجاره یک اتاق 35 متری به منظور انجام فعالیت هنری یک میلیون و 400 هزار تومان پیشنهاد شده است که مالک این واحد نصب تابلوهای گران قیمت را ازجمله عوامل موثر در تعیین اجاره اتاق دانسته است.
اما اگر از جمله افرادی هستید که مایلید به جای پرداخت اجاره ماهیانه اقدام به پرداخت رهن کامل کنید به صورت هرچند محدود این امکان وجود دارد، به طوری که در خیابان شیخ بهایی نرخ رهن کامل یک اتاق اداری 18 متری که فول امکانات است 12 میلیون تومان تعیین شده است.

هفته گذشته رییس اتحادیه مشاوران املاک با اعلام اینکه قیمت مسکن ثابت باقی می ماند ، گفت : مشاوران املاکی که قصد جو سازی برای رشد قیمت ها را داشته باشند تعطیل خواهند شد .

در همین رابطه یکی از مشاوران املاک فعال در محدوده خیابان ملاصدرا به دنیای اقتصاد اظهار کرد : قیمتی که بنگاهداران املاک به ارزانترین تور یونان   خریداران اعلام می کنند نرخی است که از سوی مالکان یا سازنده ها تعیین می شود و در برخی از موارد که قیمت های پیشنهادی فروش بالاتر از عرف واقعی منطقه باشد مشاوران املاک هیچ دخالتی در این امر ندارند چرا که فروشنده ها چنین قیمت هایی را برای فروش پیشنهاد می کنند .
محمدی در ادامه افزود : مشاوران املاک همان طور که مشخص است وظیفه مشاوره به خریدار و فروشنده و همچنین نقش دلالی برای انجام معامله را دارند نه بیشتر .
وی تصریح کرد : معمولا مشاوران املاک هر روز یا دو ارزانترین تور لبنان   روز یک بار با فروشنده ها درباره قیمت به گفت وگو می پردازند تا قیمت نهایی و به روز شده مشخص شود .
این بنگاهدار در ادامه تاکید کرد : درباره گرانی یا ارزانی برخی از قیمت های اعلام شده فروش واحدهای مسکونی در بازار ، مشاوران املاک بی تقصیر هستند البته بنگاهداران در حین مواجه شدن با فروشنده هایی که قصد دارند ملک خود را بیش از ارزش واقعی برای فروش به بازار عرضه کنند به آنها هشدارمی دهند و مالکان را با قیمت های حقیقی آشنا می کنند اما ممکن است در این بین عده ای از مالکان ادعا کنند که ملک یک کالای شخصی است و اختیار آن را دارند به همین خاطر تصمیم به کاهش قیمت یا تعیین نرخ ارزان تر را ندارند .
محمدی همچنین عنوان کرد : اگر در بازار مسکن برای مقابله با گران فروشی قرار است برخورد شود ارزانترین تور کیش    مسوولان بهتر است با مالکان گران فروش برخورد داشته باشند نه با مشاوران املاک .
از طرف دیگر، بنگاهدار دیگری در منطقه پونک در این باره اظهار کرد : اگر مشاور املاکی فروشنده ای را تشویق به گران فروشی کند دچار تخلف شده است، اما بعید به نظر می رسد بنگاهداری راضی به ایجاد چنین تخلفاتی در بازار مسکن شود .
وی در ادامه اذعان کرد : مشاوران املاک به عنوان واسطه هایی برای انجام معاملات ملکی شناخته می شوند اما به نظر می رسد آن دسته از بنگاهدارانی که دست به چنین اقدامی می زنند شاید به دلیل افزایش حق کمیسیون است، زیرا حق کمیسیون مشاوران املاک بر اساس مبلغ ارزانترین تور سریلانکا  معامله شده تعیین می شود، به همین خاطر ممکن است عده ای بر این اساس بخواهند از اعلام قیمت های بالا سوءاستفاده کنند .

.
.

Wednesday, April 13, 2011

تازه ترین نرخ های فروش مسکن در تهران

هفته گذشته رییس اتحادیه مشاوران  ارزانترین تور کیش  املاک با اعلام اینکه قیمت مسکن ثابت باقی می ماند ، گفت : مشاوران املاکی که قصد جو سازی برای رشد قیمت ها را داشته باشند تعطیل خواهند شد .

در همین رابطه یکی از مشاوران املاک فعال در محدوده خیابان ملاصدرا به دنیای اقتصاد اظهار کرد : قیمتی که بنگاهداران املاک به خریداران اعلام می کنند نرخی است که از سوی مالکان ارزانترین تور سریلانکا  یا سازنده ها تعیین می شود و در برخی از موارد که قیمت های پیشنهادی فروش بالاتر از عرف واقعی منطقه باشد مشاوران املاک هیچ دخالتی در این امر ندارند چرا که فروشنده ها چنین قیمت هایی را برای فروش پیشنهاد می کنند .
محمدی در ادامه افزود : مشاوران املاک همان طور که مشخص است وظیفه مشاوره به خریدار و فروشنده و همچنین نقش دلالی برای انجام معامله را دارند نه بیشتر .
وی تصریح کرد : معمولا مشاوران املاک هر روز یا دو ارزانترین تور لبنان  روز یک بار با فروشنده ها درباره قیمت به گفت وگو می پردازند تا قیمت نهایی و به روز شده مشخص شود .
این بنگاهدار در ادامه تاکید کرد : درباره گرانی یا ارزانی برخی از قیمت های اعلام شده فروش واحدهای مسکونی در بازار ، مشاوران املاک بی تقصیر هستند البته بنگاهداران در حین مواجه شدن با فروشنده هایی که قصد دارند ملک خود را بیش از ارزش واقعی برای فروش به بازار عرضه کنند به آنها هشدارمی دهند و مالکان را با قیمت های حقیقی آشنا می کنند اما ممکن است در این بین عده ای از مالکان ادعا کنند که ملک یک کالای آپارتمان رهنی تهران   شخصی است و اختیار آن را دارند به همین خاطر تصمیم به کاهش قیمت یا تعیین نرخ ارزان تر را ندارند .
محمدی همچنین عنوان کرد : اگر در بازار مسکن برای مقابله با گران فروشی قرار است برخورد شود مسوولان بهتر است با مالکان گران فروش برخورد داشته باشند نه با مشاوران املاک .
از طرف دیگر، بنگاهدار دیگری در منطقه پونک در این باره اظهار کرد : اگر مشاور املاکی فروشنده ای را تشویق به گران فروشی کند دچار تخلف شده است، اما بعید به نظر می رسد بنگاهداری راضی به ایجاد چنین تخلفاتی در بازار مسکن شود .
وی در ادامه اذعان کرد : مشاوران املاک به عنوان واسطه های خرید مسکن ترکیه   برای انجام معاملات ملکی شناخته می شوند اما به نظر می رسد آن دسته از بنگاهدارانی که دست به چنین اقدامی می زنند شاید به دلیل افزایش حق کمیسیون است، زیرا حق کمیسیون مشاوران املاک بر اساس مبلغ معامله شده تعیین می شود، به همین خاطر ممکن است عده ای بر این اساس بخواهند از اعلام قیمت های بالا سوءاستفاده کنند
سی و نهمین نمایشگاه و مسابقات جهانی اختراعات ژنو که المپیاد علمی اختراعات نامیده می شود با درخشش تیم شرکت کننده از کشورمان به پایان رسید.

در این دوره از مسابقات، تیم ایرانی شرکت کننده توانست 4 جایزه ویژه این مسابقات را به دست آورد به طوری که طرح ارزانترین تور کوش آداسی    مدیریت بهره برداری از روسازی آسفالتی توانست ضمن کسب مدال طلای مسابقات، کاپ ویژه (Grand prix) مسابقات را به دست آورد و از سوی وزارت علوم روسیه به عنوان طرح برتر این مسابقات معرفی شد.
این فرمول که برای اولین بار در آپارتمان اجاره ای نور  صنعت راه سازی و مدیریت راهداری توسط میلاد کیهانی در مجتمع تولیدی تحقیقاتی ایران فریمکو ارائه شده همزمان ظرفیت بارگیری انواع کامیون های حمل بار جاده ای را به نحوی تنظیم می کند که ضمن بالا بردن بهره برداری بهینه از شبکه روسازی های آسفالتی، کامیون های حمل بار آسیب کمتری به روسازی وارد کنند. این طرح از سه سال پیش به وزارت راه و ترابری نیز ارزانترین تور انگلستان  ارائه شده است که از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری بخش هایی از این فرمول به کار گرفته می شود. این فرمول قادر است کلیه هزینه های حمل بار جاده ای، عوارض و مالیات حمل بر جاده ای را محاسبه و مدیریت کند.

با نزدیک شدن به موعد اجرای بسته ساماندهی بازار اجاره مسکن، دیروز جزئیات جدیدتری از محتوای این بسته سیاستی تشریح شد.

براساس آنچه علی نیکزاد وزیر مسکن اعلام کرده، بسته ساماندهی بازار اجاره    شامل دو فاز است که در آپارتمان اجاره ای شاهرود   فاز اول مقرر شده سرعت واحدهای مسکونی در حال ساخت در داخل و اطراف تهران افزایش یابد تا با عرضه آنها حداکثر در ابتدای تابستان، حجم تقاضا برای اجاره واحد مسکونی در پایتخت کاهش پیدا کند.
اما فاز دوم که پاشنه آشیل این بسته به حساب می آید، برای اجرا، به توافق با مشاوران املاک منوط شده است.
وزیر مسکن در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه «طرح تغییر فرمول رهن واجاره که در بسته پیشنهاد شده بود به کجا رسید؟» گفت: تغییر فرمول یک میلیون تومان رهن به خرید مسکن یزد  ازای 30 هزار تومان اجاره تیغ دولبه ای است که هم می تواند برای مستاجران مفید باشد و هم اینکه در صورت استفاده نادرست از آن، می تواند به نفع موجران تمام شود. نیکزاد با بیان اینکه تغییر فرمول قدیمی محاسبه اجاره بهای مسکن بستگی به برآیند نظرات کارشناسان اقتصادی که هم اکنون مشغول بررسی ابعاد طرح هستند، دارد گفت: اگر با مشاوران املاک بر سر اجرای درست فرمول جدید به توافق برسیم، آن را در بازار پیاده می کنیم.
اواخر سال گذشته در جریان تدوین بسته  ساماندهی بازار اجاره پیشنهادی مبنی بر تغییر سود ماهانه مبلغ رهن از 3 درصد به 2 درصد مطرح شد به این معنی که مبنای یک میلیون رهن معادل است با 30 هزار تومان اجاره به یک میلیون رهن معادل است با 20 هزار تومان اجاره تغییر پیدا کند.بسته اجاره بها از اواسط سال ارزانترین تور لندن  گذشته برای تدوین در دستور کار وزارت مسکن قرار گرفت و اکنون مراحل نهایی خود را طی می کند.
وزیر مسکن دیروز در حاشیه یک همایش گفت: وزارت مسکن این روزها بازار مسکن را مدام رصد و مراقبت می کند و به دنبال آن است نرخ های اجاره دستخوش تغییر صعودی نشود. وی افزود: بنا داریم با تشویق به عرضه واحدهای اجاره ای، تعادل قیمتی را به وجود بیاوریم.
نیکزاد در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درباره قیمت مسکن نیز گفت: پیش بینی می کنیم در سال جاری کماکان ثبات قیمت ها در بازار خرید و فروش مسکن تداوم داشته باشد.
وی همچنین درباره کاهش سقف وام صنعتی سازی مسکن در بسته پولی سال90 تصریح کرد: مشکل خاصی نیست و درست می شود.
کنایه وزیر به وام خرید مسکن
وزیر مسکن درباره علت مخالفت با افزایش وام خرید مسکن به 27 میلیون تومان گفت: وام خرید مسکن برای سال جاری به 20 میلیون تومان ارتقا پیدا کرد، این وام نمی تواند به خانه دار رهن آپارتمان سمنان   شدن مردم کمک کند به این علت که در سال هایی که بانک ها نامحدود وام خرید می دادند، این وام در سایر بخش ها مورد بهره برداری قرار می گرفت و عملا تبدیل به خانه نشد!

بعد از اتمام تعطیلات نوروزی همچنان بسیاری از مشاوران املاک اظهار می کنند که وضعیت معاملات ملکی در رکود به سر می برد و از طرف دیگر قیمت های پیشنهادی فروش بدون تغییر و ثابت نسبت به سال گذشته باقی مانده است، اما شنیده ها حاکی از این مساله است که برخی در بازار مسکن قصد دارند رهن آپارتمان شمال تهران   موج جدیدی از نوسانات قیمت را ایجاد کنند.

یکی از مشاوران املاک فعال در منطقه امیریه در این رابطه گفت : بازار خرید و فروش واحدهای مسکونی در دو هفته گذشته با رونق همراه نبوده و رفت وآمد متقاضیان تنها به پرس و جوی نرخ های فروش مربوط بوده است. وی در ادامه افزود: چند روزی است که فروشنده ها در مراجعه به بنگاه ها یا در تماس تلفنی با بنگاهداران خبر از تغییر قیمت های پیشنهادی خود در آینده نزدیک می دهند که این امر باعث نگرانی فروش آپارتمان تبریز   مشاوران املاک شده است . صادقی اذعان کرد: تعدادی از سازنده ها که تنها در یک محله یا منطقه مشخصی فعالیت می کنند گاهی اوقات با هماهنگی با یکدیگر متحد می شوند تا در بازار معاملات حرکتی را به نفع خود ایجاد کنند و حال اینکه شنیده ها حاکی از این مساله است که ممکن است نرخ های پیشنهادی با نوسان رو به رو شود و این فقط از سوی یک سازنده نیست، بلکه زمزمه چندین سازنده است . این بنگاهدار خاطرنشان کرد: تغییر قیمت فروش به طور یقین اگر به سمتی باشد که به ضرر خریدار باشد ، بعد از یک دوره زمانی فروشنده ها مجبور به کاهش مجدد قیمت ها خواهند شد؛ چرا که تجربه در سال 86 نشان داده ارزانترین تور پاریس  که افزایش بی دلیل قیمت مسکن و پشت کردن خریداران به فروشنده ها می تواند باعث نزول قیمت شود و اگر دوباره این اتفاق رخ بدهد نتیجه آن مشخص است و یکی از دلایل اصلی عقب نشینی مالکان چک و سفته هایی است که برای ساخت و ساز در دست طلبکاران دارند، چرا که برخی سازنده ها سرمایه کافی برای ساخت و ساز ندارند و برای اینکه بتوانند در همهمه بازار به منفعت دست یابند با دریافت پول از سرمایه داران خود را بدهکار می کنند
سقف وام ساخت مسکن به روش صنعتی، بدون مشورت با وزارت مسکن 3 میلیون تومان کاهش پیدا کرد؛ در بسته پولی سال90 که به تایید شورای پول واعتبار نیز رسیده، تسهیلات ساخت برای سنتی سازی 20 میلیون–معادل سال گذشته- و برای صنعتی سازی 22 میلیون تعیین شده است. کارگروه مسکن که مصوباتش حکم تصمیم هیات دولت را دارد فروردین89 با هدف تامین انگیزه در انبوه سازان برای استفاده ارزانترین تور ترکیه  از فناوری های نوین، ابلاغ کرد به صنعتی سازی مسکن 5 میلیون وام بیشتر تعلق بگیرد. مسوولان بخش مسکن امیدوارند این هفته بتوانند نظر بانک مرکزی را به اصلاح بسته پولی جلب کنند.

اشکال در بسته پولی سال90
وام ساخت مسکن کاهش یافت
تسهیلات 25 میلیونی صنعتی سازی مسکن به 22 میلیون تومان افت کرد
گروه مسکن- فرید قدیری: بعد از حل اختلاف نظر بین دولت و بانک مرکزی بر سر تسهیلات خرید مسکن، این بار «تسهیلات ساخت» به موضوع تشکیل جلسه مشترک بین مسوولان بانکی و وزارت مسکن تبدیل شده است.
وزارت مسکن بعد از رونمایی رسمی از بسته سیاستی- نظارتی ارزانترین تور دبی    بانک مرکزی مطلع شده سقف تسهیلات ساخت – وام مسکن مهر- بدون اطلاع قبلی و بدون آنکه پیش زمینه ای در دولت برای تغییر آن مطرح باشد، کاهش پیدا کرده است. بسته پولی سال90، بانک عامل پرداخت کننده تسهیلات ساخت مسکن را موظف کرده به ازای ساخت هر واحد مسکونی با روش های صنعتی، 22 میلیون تومان به سازنده واحد پرداخت کند. به این ترتیب در سال جاری وام ساخت صنعتی مسکن نسبت به سال گذشته 3 میلیون تومان کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که کارگروه مسکن که ریاست آن را رییس جمهور برعهده دارد و رییس کل بانک مرکزی نیز یکی از اعضای آن محسوب می شود، فروردین 89 تصویب کرد وام ساخت مسکن مهر برای سنتی سازی 20 میلیون و برای صنعتی سازی 25 میلیون تومان تعیین و پرداخت شود.
طی دو سال اخیر هر نوع سیاست گذاری پولی برای بازار مسکن به خصوص پروژه مسکن مهر فقط در کارگروه مسکن که متشکل از مسوولان بانکی و سایر وزرای آپارتمان اجاره ای کرج    اقتصادی دولت است انجام می شد، اما اکنون تغییر یک سویه تسهیلات ساخت می تواند به این معنی باشد که سیستم بانکی از همه آنچه در این کارگروه تصویب می شود رضایت کامل ندارد.
به گزارش دنیای اقتصاد، کارگروه مسکن که مصوباتش حکم مصوبات هیات دولت را دارد 18 فروردین سال89 مصوب کرد وام ساخت صنعتی مسکن 5 میلیون تومان بیشتر از وام سنتی سازی مسکن تعیین شود و به پروژه هایی که با یکی از روش های صنعتی ساخته می شوند 25 میلیون تومان وام پرداخت شود. دولت با این هدف ارزانترین تور تایلند   که انگیزه و مشوق لازم برای تشویق انبوه سازان به استفاده از فناوری های نوین تامین شود، بین وام سنتی سازی و صنعتی سازی اختلاف ریالی قائل شد. همچنین اواسط سال گذشته نیز شورای عالی مسکن برای حمایت بیشتر از این موضوع، وام جدیدی تحت عنوان وام نیمه صنعتی سازی تصویب کرد که برمبنای آن سازنده هایی که فقط در بخش هایی از ساختمان از فناوری های جدید استفاده می کنند بتوانند 22 میلیون تومان تسهیلات بانکی دریافت کنند. هم اکنون با تصمیم جدید شورای پول و اعتبار عملا سقف وام صنعتی سازی به اندازه وام نیمه صنعتی سازی رسیده است.
مسوولان وزارت مسکن در روزهای آتی جلسه مشترکی با مسوولان بانک مرکزی خواهند داشت تا بلکه سقف وام صنعتی سازی را به حالت قبل برگردانند.
در این میان گفته می شود درصورتی که نظام بانکی متقاعد شود که در بسته پولی سال90 برای تسهیلات ساخت اشتباه رخ داده، حدود یک فصل طول خواهد کشید تا متن بسته اصلاح شود.
معاون وزیر مسکن در امور شهرهای جدید در این باره به دنیای اقتصاد گفت: هر نوع تغییر در سقف وام صنعتی سازی مسکن شامل پروژه هایی که تا پایان سال89 عقد قرارداد ارزانترین تور اندونزی   با بانک مسکن کرده اند، نمی شود. جمشید نورصالحی در عین حال تصریح کرد: وام صنعتی سازی به حالت اول برخواهد گشت.
به گزارش دنیای اقتصاد با فرض اینکه عوامل تهیه کننده بسته پولی سال 90 قبول نکنند که درباره وام ساخت مسکن اشتباه رخ داده است و اعلام کنند که با اطلاع کافی و آگاهی طرح پرداخت 22 میلیون تومان تسهیلات ساخت را تصویب کرده اند، در آن صورت باید این فرضیه مورد بررسی قرار بگیرد که از نگاه بانک ارزانترین تور ارمنستان  مرکزی هزینه ساخت مسکن به روش صنعتی و روش سنتی برابر است. در حال حاضر در قراردادهای ساخت مسکن مهر، ارزش ریالی ساخت صنعتی برابر با ارزش ریالی ساخت سنتی است؛ به طوری که برای هر دو حالت قیمت ساخت متری 300 هزار تومان تعیین شده است. جزئیات بسته پولی مصوب سال 90 همچنین حاوی یک تغییر عمده دیگر نیز است. اواخر سال گذشته که بسته پیشنهادی بانک مرکزی منتشر شد در آن آمده بود «بانک های شبکه بانکی کشور هم در مجموع از تغییر در مانده تسهیلات خود باید 30 درصد به مسکن و ساختمان اختصاص دهند.» این در حالی است که در ارزانترین تور مالزی  بسته نهایی که شورای پول و اعتبار اخیرا آن را از روی بسته پیشنهادی تصویب کرده، قید شده است سهم بخش مسکن از کل تسهیلات بانکی 25 درصد خواهد بود.
به این ترتیب علاوه بر کاهش سقف وام ساخت مسکن، سهم بخش مسکن از کل تسهیلات بانکی نیز کاهش پیدا کرده است.


Monday, April 4, 2011

آغاز خرید و فروش های جدید از هفته آینده/ لیست قیمت مسکن در سال جدید

با گذشت 2 روز از پایان ارزانترین تور یونان   تعطیلات نوروز، بازار املاک هنوز با رونق زیادی همراه نیست و مشاوران املاک هفته آینده را زمان آغاز خرید و فروش در سال جدید اعلام می کنند.
به گزارش خبرنگار مهر با گذشت 2 روز از پایان تعطیلات، هنوز هم بازار خرید و فروش املاک رونقی پیدا نکرده و مشاوران املاک کار خود را بطور جدی آغاز نکرده اند و از آنجائیکه اغلب خریداران و ارزانترین تور تونس  فروشندگان ترجیح می دهند تا قبل از تعطیلات عید، خرید و فروش و جابجایی ها را انجام دهند، بنابراین به نظر می رسد که بازار خرید و فروش و اجاره مسکن فعلا در آرامش بسر ببرد.

یکی از مشاوران املاک در گفتگو با مهر بر این امر تاکید می کند که معاملات مسکن ار هفته آینده شروع می شود و اغلب قراردادهایی که در این هفته منعقد می شود پیگیری های سال گذشته است.

وی روند افزایش یا کاهش قیمت در سال جاری را ارزانترین تور آفریقای جنوبی   فعلا نامشخص دانست و گفت: در خردادماه وضعیت قیمت ها مشخص می شود و هنوز نمی توان در این خصوص اظهار نظر کرد.

این درحالی است که سال گذشته اجاره بها در تابستان با افزایش 20 درصدی مواجه شد و موجران با ابراز تمایل نسبت به دریافت اجاره به جای رهن، مستاجران را با مشکل مواجه کردند. از سویی ارزانترین تور مالزی   بازار خرید وفروش مسکن در سال گذشته همچنان با ثبات همراه بود و قیمت ها تغییر چندانی نداشت.

لیست جدیدترین قیمت فروش مسکن در سال جدید

براساس گزارش خبرنگار مهر از سطح شهر، هم اکنون در خیابان پلیس آپارتمانی48 متری و یک خوابه با قیمت 85 میلیون تومان به فروش می رسد و واحدهایی 55 و 64 متری در شهر زیبا با هر مترمربع یک میلیون و 900 هزار تومان قیمت گذاری شده است.

آپارتمانی 58 متری در محدوده کاشانی هم با قیمت 108 میلیون ارزانترین تور استانبول  تومان به فروش می رسد. همچنین برای واحدی نوساز در جوادیه هر متر مربع یک میلیون و 250 هزار تومان دریافت می شود.

59 متری و 2 خوابه در پاسداران هم هر مربع 2 میلیون و 540 هزار تومان قیمت گذاری شده است. آپارتمانی 65 متری در محدوده فردوس غرب هم 105 میلیون تومان به فروش می رسد.

همچنین 85 متری در سهرودی شمالی 2 خوابه و 10 سال ساخت 195 میلیون تومان قیمت گذاری شده است. واحدی 96 متری و 2 خوابه در یوسف آباد هم با قیمت 169 میلیون تومان از سوی ارزانترین تور برزیل  خریدار به فروش می رسد
امید انبوه سازان به استفاده آسان از تسهیلات ساخت
بیم مستاجران از آثار منفی کاهش نرخ سود سپرده

طرح تحول نظام بانکی که شاه بیت آن کاهش 5/1 تا 3 درصدی نرخ سود سپرده گذاری و تعیین چارچوب برای نرخ سود عقود مشارکتی عنوان شده، می تواند حاوی دو پیامد خوب و بد برای بازار مسکن باشد.
گروهی که در بازار مسکن از تغییر نرخ سود بانکی نفع خواهند برد تولیدکننده ها یا همان انبوه سازان هستند که به واسطه کاهش یک درصدی نرخ سود تسهیلات عقود مبادله ای و همچنین تعیین سود علی الحساب حداکثر 17 درصدی برای تسهیلات عقود مشارکتی می توانند با هزینه کمتری به منابع بانکی دسترسی ارزانترین تور ارمنستان  پیدا کنند که در نتیجه انگیزه ساخت وساز در بین سرمایه گذاران از این طریق بیشتر خواهد شد.
اما اثر نامطلوب تحول بانکی متوجه طرف تقاضا در بازار مسکن خواهد بود که با کاهش نرخ سود سپرده گذاری در بانک ها، از دو ناحیه تهدید خواهد شد. با کاهش دستوری نرخ سود سپرده ها در شرایطی که چشم انداز نوسان نرخ تورم در بهترین حالت، «تثبیت» خواهد بود، نقدینگی به جای اینکه به بانک ها برود به سمت بازارهای جذاب حرکت می کند در این حالت چنانچه تلنگری به قیمت مسکن وارد شود، مسیر ورود نقدینگی به بازار مسکن مهیا می شود که در این حالت افزایش قیمت مسکن دور از تصور نخواهد بود.
اما آنچه از هم اکنون به عنوان پیامد منفی کاهش نرخ سود سپرده گذاری به صورت قطعی قابل تصور است، فشار اجاره بها و سنگین تر شدن سهم اجاره بهای ماهانه در سبد رهن و اجاره است.
آنچه تابستان سال گذشته باعث تورم اجاره بها شد میل موجران به دریافت اجاره ماهانه به جای پول پیش –رهن- بود که به دلیل سود پایین بانکی اتفاق افتاد. حال چنانچه قرار باشد نرخ سود جدید 5/1درصد ارزانترین تور اندونزی   دیگر پایین بیاید–نرخ سود سپرده گذاری یک ساله برای سال 90 از 14 درصد به 5/12 درصد کاهش یافته است- در این صورت دریافت اجاره ماهانه در بازار مسکن گسترش می یابد و مستاجران که اغلب توان پرداخت اجاره ماهانه را ندارند فشار بیشتری را باید تحمل کنند.
به گزارش دنیای اقتصاد، هم اکنون انبوه سازان در عین حالی که از تعیین سود علی الحساب 14 تا 17 درصدی برای عقود مشارکتی اظهار رضایت می کنند درخواست دارند که نرخ سود تسهیلات طبق وعده های قبلی دولت، تک رقمی شود.
سازنده های مسکن همچنین تاکید دارند نرخ سود ارزانترین تور پکن  عقود مشارکتی که تاکنون بانک ها در قالب آن تسهیلات پرداخت کرده اند بین 24 تا 25 درصد بوده و نباید سود قطعی این عقود در سال90 به این رقم برسد.
نرخ سود عقود متعادل تر شود
ایرج رهبر، رییس هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان کشور در این باره با اشاره به اینکه کاهش نرخ سود بانکی به نفع تولیدکننده و مردم است، اظهار داشت: سیاستگذاران و متولیان باید به دنبال آن باشند که نرخ سود عقود مبادله ای و مشارکتی را متعادل کنند؛ چرا که این تعادل باعث خواهد شد که انبوه سازان به سمت سرمایه گذاری در بخش مسکن تشویق شوند این درحالی است که اگر این امر محقق نشود سرمایه های سرگردان به عرصه های دیگری گرایش پیدا می کنند.
وی به «دنیای اقتصاد» گفت: هرچقدر که نرخ سود عقود مبادله ای کاهش پیدا کند به همان نسبت هزینه تولید کالا و از جمله مسکن نیز کاهش پیدا خواهد کرد که به دنبال آن شرایطی ایجاد خواهد شد که مصرف کننده ها هزینه کمتری برای تامین مسکن پرداخت کنند.
رهبر گفت: با توجه به اینکه سهم بخش مسکن در اشتغالزایی بسیار بالا است باید در یک حرکت جهادی شرایطی فراهم شود که به موجب آن موتور محرکه تولید مسکن به بهترین شکل ارزانترین تور تایلند  ممکن روشن شود که لازمه این امر تخصیص تسهیلات کم بهره به تولیدکنندگان مسکن است.
نرخ سود عقود مشارکتی 25درصد بالاتر است؟
حسن محتشم، عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان نیز به دنیای اقتصاد گفت: اگر بر مبنای آنچه که در بسته سیاستی پولی و مالی بانک مرکزی اعلام شده نرخ سود عقود مشارکتی بین 14 تا 17 درصد محاسبه شود قطعا اتفاق خوشایندی خواهد بود که سبب رونق تولید خواهد شد، اما تجربه ثابت کرده است با توجه به اینکه بانک ها سود چندانی از محل سپرده های مردمی اخذ نمی کنند بنابراین مجبور می شوند که نرخ سود تسهیلات را افزایش دهند؛ به طوری که پیش بینی می شود این رقم در سال جاری از 25 درصد نیز فراتر رود. وی اظهار داشت: هرچقدر که انبوه ارزانترین تور قبرس  سازان به تسهیلات ارزان قیمت تری دسترسی داشته باشند قطعا توان بیشتری برای تولید مسکن پیدا خواهند کرد. عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان کشور در عین حال با اشاره به نام گذاری سال جاری به عنوان «جهاد اقتصادی» گفت: با توجه به این امر انتظار می رود که دولت در حوزه مسکن بخصوص در بخش تامین مالی اقدامات جهادی انجام دهد و براین اساس همچنان که انبوه سازان در سال گذشته پیشنهاد دادند، حمایت از مصرف کننده ها در قالب تخصیص وام های قابل انتقال به خریدار به انبوه سازان، بهترین اقدام جهادی است که می تواند به رونق مسکن و فعال شدن این صنعت منجر شود. براین اساس چنانچه در سال جاری وام های کلان به ارزش حدود 100 میلیون تومان در قالب وام ساخت به انبوه سازان تخصیص داده شود قطعا شاهد رونق در تولید و معاملات مسکن خواهیم بود. وی گفت: برخلاف تصور رایج این وام به هیچ وجه تورم زا نخواهد بود؛ چرا که ارزانترین تور سنگاپور  در قالب وام ساخت مورد استفاده قرار می گیرد.
محتشم همچنین اظهار داشت: با توجه به اینکه نرخ عوارض و تراکم نقش تعیین کننده ای در قیمت تمام شده مسکن دارد در حال حاضر انبوه سازان از بابت افزایش این نرخ به شدت نگران هستند و امیدوارند که مسوولان با تدابیری مانع از افزایش نرخ تراکم شوند.
اجحاف به کارآفرینان مسکن؟
در این بین مجتبی بیگدلی، نایب رییس کانون سراسری انبوه سازان کشور نرخ سود تعیین شده برای عقود مبادله ای و مشارکتی را یک نوع اجحاف برای کارآفرینان توصیف کرد و گفت: در کشورهای پیشرفته با هدف تقویت بنیه مالی کارآفرینان به منظور حمایت از تولید، نرخ سود عقود مشارکتی نزدیک به ارزانترین تور دبی   صفر شده است، اما در کشور ما عکس این اتفاق رخ داده است به طوری که نرخ سود عقود مشارکتی به هیچ وجه تامین کننده نظر کارآفرینان نیست و در نهایت سبب کاهش انگیزه آنها برای حرکت در عرصه تولید می شود.
رییس کمیسیون صدور خدمات مهندسی کانون سراسری انبوه سازان همچنین نرخ سود عقود مشارکتی را مغایر با نظر رییس جمهوری خواند و به دنیای اقتصاد گفت: با توجه به اینکه شعار انتخاباتی رییس جمهوری تک رقمی شدن نرخ بهره بانکی بوده است انتظار می رود که سیستم بانکی نیز در جهت تحقق این هدف حرکت کند. بیگدلی با اشاره به اجرای طرح تحول اقتصادی و نیز کنترل تورم از سوی دولت، زمان فعلی را بهترین زمان ارزانترین تور آنتالیا  ممکن برای تک رقمی شدن نرخ سود بانکی اعلام و اظهار داشت: کاهش نرخ سود بانکی در افزایش تولید مسکن به شدت موثر است و باعث می شود که انگیزه کارآفرینان به منظور سرمایه گذاری در این عرصه افزایش پیدا کند که این امر باعث رونق تولید مسکن به صورت سریع سازی، ارزان سازی و مقاوم سازی خواهد شد.
وی گفت: در سال 89 نرخ سود عقود مشارکتی بین 24 تا 25 درصد بوده است که این رقم در مورد نرخ سود عقود مبادله ای حدود 14درصد بوده است.
موانع بوروکراسی رفع شود
وی همچنین با اشاره به نامگذاری سال 90 به نام سال «جهاد اقتصادی» اظهار داشت: با توجه به نیاز به تولید مسکن در کشور، اقدامات جهادی به منظور رفع مشکلات بر سر راه تولید مسکن به شدت ضروری است. بر این اساس بوروکراسی، وجود قوانین مختلف و مغایر با هم، اخذ بالاترین نرخ عوارض ساخت از ارزانترین تور آذربایجان  سوی سازمان تامین اجتماعی از انبوه سازان و... از جمله مشکلاتی است که به نوعی ظلم به صنعت ساختمان محسوب می شود که با توجه به نامگذاری سال جدید به نام سال جهاد اقتصادی انتظار می رود که دست اندرکاران در قالب یک حرکت جهادی در جهت رفع این موانع اقدام کنند تا مسیر تولید مسکن بیش از پیش هموار شود.
وی گفت: انبوه سازان متعهد شده اند که دوشادوش دولت برای حل معضل مسکن اقدام کنند این درحالی است که اگر شرایطی فراهم شود که مشکلات سد راه تولید مسکن از بین رود این قشر قادر خواهند بود که به تعهد خود جامه عمل بپوشانند.
نرخ سود بانکی دستوری نیست
دکتر بیت الله ستاریان، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و کارشناس برجسته مسکن نیز به دنیای اقتصاد گفت: کاهش نرخ سود یک ساله سپرده گذاری از 14 درصد به 5/12 درصد باعث می شود که انگیزه مردم برای سرمایه گذاری نزد بانک ها کاهش پیدا کند که به دنبال آن سرمایه های سرگردان یا به سمت بازار ربوی سوق پیدا خواهد کرد یا اینکه به سمت بازار مسکن حرکت کنند. وی اظهار کرد: هجوم سرمایه ها به سمت بازار ربوی با تبعات ارزانترین تور ایتالیا  خاص خود همراه خواهد بود، اما در بخش مسکن سبب افزایش قیمت مسکن خواهد شد.
وی افزود: علاوه بر این کاهش دستوری نرخ سود بانکی باعث می شود که بازار اجاره نیز دستخوش نوسان شود. براین اساس انگیزه موجران برای اخذ ودیعه به شدت کاهش پیدا می کند و این عده به سمت دریافت مبلغ اجاره ماهانه راغب می شوند که همین امر سبب افزایش نرخ اجاره بها خواهد شد.
وی گفت: کاهش نرخ سود بانکی زمانی توجیه دارد که به ارزانترین تور فرانسه  همان میزان نیز دولت در کنترل تورم موفق شود. این درحالی است که وقتی دولت این عمل را به صورت دستوری انجام می دهد نتیجه آن بروز مشکلاتی خواهد بود که برای رفع آن نمی توان اقدامی انجام داد.

دفتر برنامه ریزی و اقتصاد وزارت مسکن اعلام کرد: از آنجا که ساخت وسازهای مسکونی ، در سال90 به مرحله تکمیل می رسد حدود 6 تا 8 هزار میلیارد تومان از نقدینگی خانوارها و ارزانترین تور پاریس  همچنین بیش از 10 هزار میلیارد تومان منابع بانکی، جذب بازار ساخت وساز خواهد شد که در این صورت، شاهد کاهش قیمت مسکن و مهار نرخ اجاره بها خواهیم بود. طبق یک آمار رسمی، در سالی که گذشت سهم هزینه تامین مسکن در سبد هزینه خانوار ها، از 36 درصد به 16 درصد رسید که علت آن، تخصیص خط اعتباری 7هزار میلیارد تومانی به بازار ساخت وساز عنوان شده است.

قیمت مسکن آرام می ماند؟
تازه ترین آمار بانک مرکزی: بار وزنی مسکن در سبد هزینه خانوار نصف شد
امسال 8 هزار میلیارد تومان نقدینگی خانوارها جذب ساخت وساز می شود
مدیر دفتر اقتصادی وزارت مسکن: تسهیلات ارزانترین تور لندن  ساخت بهترین ابزار برای کنترل قیمت مسکن است
گروه مسکن- فرید قدیری: ناظران بازار مسکن معتقدند وضعیت قابل قبولی که سال89 در دو بخش خرید وفروش ملک و ساخت وساز به وجود آمد، در صورت فراهم شدن شرایط تکرار، می تواند در سال90 نیز با ابعاد گسترده تر، در بازار مسکن حاکم شود.
براساس تازه ترین آمار دریافتی از بانک مرکزی، سهم مسکن در سبد هزینه خانوار –سهم شاخص قیمت مسکن از تورم- طی 12ماه منتهی به دی ماه 89 با یک افت شدید و منحصر به فرد، به رقم 2/16 درصد رسید، درحالی که این شاخص در مدت مشابه سال قبل از آن، 9/35 درصد بوده است. در جدول گروه کالاهایی که در تورم نقش دارند، مسکن رتبه اول کاهش سهم را به خود اختصاص داده است.
پارسال همچنین برای نزدیک به یک میلیون واحد مسکونی پروانه ساخت صادر شده که با این حساب، رکورد سال86 در صدور پروانه، طی سال گذشته شکسته شد.
بررسی های کارشناسی دفتر اقتصادی وزارت مسکن در این باره حاکی است عمده دلیل کاهش شدید شاخص قیمت مسکن در سال گذشته، ناشی از حمایت مستقیم بانک مرکزی –ایجاد خط ارزانترین تور استرالیا  اعتباری مسکن مهر- از سازنده ها بوده که موجب شده نقدینگی ها به جای سرازیر شدن به بازار سفته بازی ملک، در مسیر عرضه مسکن، صرف شود. هم اکنون توصیه دفتر اقتصادی، تعریض مسیر ارائه وام ارزان قیمت به سازنده هاست.
دفتر اقتصادی وزارت مسکن همچنین برای ترسیم چشم اندازی مشخص از بازار مسکن در سال90، عملکرد سیستم بانکی در سال 89 را مورد بررسی قرار داده است که جزئیات آن نشان می دهد پرداخت بیش از 6 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بازار ساخت وساز از طریق خط اعتباری، اگرچه شائبه تزریق پول پرقدرت و افزایش سطح قیمت ها را به همراه داشت، اما آثار آن در اواخر سال -دی ماه 89- به صورت کاهش 4/1 درصدی نرخ تورم و افت 7/19 درصدی سهم کالاهای گروه مسکن، آب، برق و سایر سوخت ها از تورم، بروز کرد که این یک موفقیت در کارنامه بانکی به حساب می آید.
اکنون آنچه باعث شده مسوولان بخش مسکن نسبت به ارزانترین تور چین  شارژ خط اعتباری مسکن مهر در سال 90 تاکید کنند، نیاز گسترده پروژه های ساختمانی در حال تکمیل، به تسهیلات بانکی است، طوری که پیش بینی می شود در سال جدید، حداقل 15 هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز باشد.
علی چگینی مدیر کل برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت مسکن در گفت وگو با «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: در شرایط کنونی تخصیص خط اعتباری برای ساخت وسازهای مسکونی، می تواند به عنوان تنها عامل قابل ملاحظه برای رشد اقتصادی، محسوب شود. وی در عین حال افزود: تخصیص منابع از محل خط اعتباری به ساخت وسازها به صورت تدریجی و طی فرآیند یکساله و به صورت بطئی اتفاق می افتد و تفاوت ماهوی با تور ارزان وآسان اسپانیا  تزریق یکباره پول و پیامدهای آن بر نقدینگی و تورم دارد.
این مقام وزارت مسکن همچنین تصریح کرد: در سال 90 از آنجا که عمده پروژه های مسکن مهر وارد مرحله تکمیل و جذب آورده نقدی متقاضیان می شود، انتظار می رود حدود 8 هزار میلیارد تومان از نقدینگی خانوارها، جذب ساخت وساز و عرضه مسکن شود که این روند باعث کنترل قیمت و اجاره بها در بازار مسکن خواهد شد.
چگینی با اشاره به اینکه تخصیص خط اعتباری از طریق افزایش پایه پولی و ایجاد پول پرقدرت می تواند شبهه افزایش سطح قیمت ها و بروز تورم را ایجاد کند، افزود: باید در نظر داشت در ادبیات نظری اقتصاد، عمده ترین دلایل رشد نقدینگی عبارت از تبدیل دلارهای نفتی به ریال و تزریق آن به اقتصاد کشور، سیاست های تور ارزان وآسان مارماریس  انبساطی بودجه ای بدون درنظر گرفتن ظرفیت ها و بسترهای رشد اقتصادی، اعطای دستوری تسهیلات بانکی به ویژه به بخش دولتی برای جبران نقدینگی آنها، کسری بودجه پنهان دولت و افزایش هزینه های جاری، ناتمام ماندن طرح های عمرانی و سنگین شدن تقاضا در برابر عرضه است، اما اگر افزایش نقدینگی نسبت مستقیمی با رشد تولید ناخالص ملی داشته باشد، در این صورت این افزایش عامل رشد اقتصادی می شود و مذموم نخواهد بود.
مدیر کل برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت مسکن در عین حال تاکید کرد: نقدینگی سرگردان که با ورود و خروج خود به بازارهای سودآور منجر به عدم تعادل در آن بازارها می شود، نامناسب بوده و سیاست گذاران را ترغیب به کنترل و جمع آوری آن می کند. بررسی روند رشد نقدینگی در اقتصاد کشور نیز نشان می دهد که تبدیل دلارهای نفتی جهت رفع نیازهای جاری دولت، همواره افزایش نقدینگی را به سمت بروز نرخ تورم بالاتر هدایت تور ارزان وآسان کوش آداسی   کرده و در بسیاری از موارد حاوی آثار مخرب تری از نظر ایجاد نوسان در نرخ تورم، بر اقتصاد بوده است.
چگینی گفت: گذشته از پیامدهای نامناسب اجتماعی تورم و از آنجا که این عامل یعنی نوسانی بودن نرخ تورم، سیاست گذار را در انتخاب اهداف و برنامه ریزی های مناسب برای رسیدن آنها، ناتوان می سازد، همواره مقامات پولی را بر آن داشته است که از اتخاذ سیاست هایی که بروز تورم را محتمل می سازد، دوری کنند.
مدیر کل دفتر اقتصادی وزارت مسکن در ادامه به تشریح نحوه اثرگذاری سیاست تخصیص خط اعتباری مسکن مهر بر نقدینگی و تورم طی دوره های زمانی سال88 و سال89 پرداخت و گفت: آمار مربوط به تغییرات سطح عمومی قیمت ها (نرخ تورم) نشان می دهد نرخ تورم در 12 ماه منتهی به دی ماه 88 نسبت به ارزانترین تور کوالالامپور  دوره مشابه سال 87 معادل 2/12 درصد بوده در شرایطی که طی این دوره، 1400 میلیارد تومان تسهیلات بانکی به ساخت وسازهای مسکونی مهر اعطا شد، اما با پرداخت حدود 6 هزار و 700 میلیارد تومان از محل این خط طی سال 88 تا دی 89، شاهد کاهش نرخ تورم در 12 ماه منتهی به دی ماه 89 و رسیدن آن به عدد 8/10 درصد بودیم.
چگینی تصریح کرد: روشن است که با وجود فرض افزایش نقدینگی حاصل از تخصیص خط اعتباری به بخش مسکن، نه تنها نرخ تورم افزایش نیافته، بلکه کاهش قابل توجهی نیز در آن اتفاق افتاده است.
وی افزود: در 12 ماه منتهی به دی ماه سال 89، تحت تاثیر ارائه تسهیلات بانکی ارزان قیمت به ساخت وسازهای مسکونی، سهم کالاهای گروه مسکن، آب، برق و سایر سوخت ها از تورم، به 2/16 درصد رسید؛ این در حالی است که این سهم در مدت مشابه سال 88، 9/35 درصد بوده است. همچنین کاهش نرخ تورم از 2/12 درصد به 8/10 درصد طی این مدت موید آن است که با کنترل قیمت مسکن از طریق مسکن مهر می توان بر ارزش اجاری خانه های مسکونی نیز موثر واقع شد و در نتیجه تورم را کنترل کرد.
کنترل قیمت مسکن با مسکن مهر
مدیر کل اقتصادی وزارت مسکن در ادامه گفت وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه برنامه تولید مسکن مهر به دلیل زمینه لازم برای جذب نقدینگی، جایگاه ویژه ای در کنترل سطح ارزانترین تور لبنان  عمومی قیمت ها دارد، تصریح کرد: براساس برنامه ریزی صورت گرفته، سهم آورده نقدی هر خانوار متقاضی مسکن مهر، تقریبا 6تا8 میلیون تومان است که به ازای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در دست اقدام، پیش بینی می شود حداقل حدود 6تا8 هزار میلیارد تومان از نقدینگی خانوارها، جذب تولید و عرضه مسکن شود. همچنین تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده برای هر واحد حداقل 20 میلیون تومان است که در مجموع با احتساب سهم آورده متقاضی و تسهیلات بانکی، برنامه مسکن مهر زمینه جذب حدود 30 هزار میلیارد تومان نقدینگی را فراهم خواهد کرد.
چگینی افزود: در سال جدید با تکمیل و ارزانترین تور کیش  عرضه واحدهای مسکونی مهر و سکونت متقاضیان در آن، شاهد آزادشدن و عرضه حجم عظیمی از واحدهای اجاره ای خواهیم بود که باعث کنترل قیمت و اجاره بها در بازار مسکن می شود. به گزارش «دنیای اقتصاد»، تحقیقات انجام شده درباره نیاز بازار مسکن به تسهیلات بانکی در سال 90 حاکی است تخصیص خط اعتباری جهت به اتمام رساندن پروژه های ساخت مسکن در قالب مسکن مهر، در شرایط کنونی، با وجود بازار سرمایه ناقص و ناکارآمد و فقدان سایر ابزارهای تامین مالی مسکن مبتنی بر بازار سرمایه، تنها راه حل موجود است؛ در غیر این صورت، بخش زیادی از کلیه سرمایه گذاری های انجام شده در این پروژه، مستهلک شده ارزانترین تور سریلانکا  و افزایش عرضه مسکن اتفاق نمی افتد. ضمن اینکه در صورت عدم پرداخت تسهیلات ساخت مسکن، مهم ترین هدف دولت که اشتغالزایی است نیز با مشکل مواجه می شود.
این تحقیق در پاسخ به برخی اظهارنظرها درباره اینکه بهتر است به جای شارژ خط اعتباری، تامین تسهیلات مورد نیاز ساخت مسکن از راه های دیگری همچون ابزارهای موجود در بازا ارزانترین تور  ر سرمایه انجام شود، اعلام می کند: استفاده از ظرفیت های قابل توجه بازار سرمایه، نیازمند معرفی ابزارها، تدوین قوانین و نهادسازی اقتصادی و اجتماعی است که همگی فرآیندهای بسیار زمان بر و بعضا نامحتمل هستند. لذا با توجه به احتمال استهلاک قابل ملاحظه این سرمایه های ملی طی زمان، از دست رفتن زمان به امید فرضیه کارآمد شدن بازار سرمایه، کاملا مردود بوده و صرفا تخصیص منابع جهت اتمام این طرح در قالب خط اعتباری ضروری است.
.