Tuesday, July 5, 2011

افزایش ظرفیت و مدت اقامت زائران عتبات عالیات

به گزارش سرویس اجتماعی برنا، علی لیالی، رییس ایران باستان  سازمان حج و زیارت در مراسم تفاهم‌نامه با وزیر گردشگری عراق كه صبح امروز در سازمان حج و زیارت برگزار شد، اظهار داشت:بر اساس این یادداشت تفاهم، ظرفیت اعزام زائران از سه هزار نفر به شش هزار نفر و در مناسبت‌ها به 10 هزار نفر افزایش می یابد.

وی افزود:ظرفیت اعزام زائران ایرانی به عتبات عالیات عراق افزایش می یابد. همچنین افزایش مدت اقامت زائران از شش روز به 10 روز نیز از وام ازدواج  دیگر موارد مهم در این تفاهم به شمار می رود.

رییس سازمان حج و زیارت در عین حال گفت: مدت ویزای زائران یک ماهه خواهد بود و این یادداشت تفاهم از ماه آینده اجرایی می شود. در این تفاهم نامه، با توجه به مشكلات زائران، قراردادی در 27 بند و سه تبصره تدوین و به امضای دو طرف رسید.

وی تشكیل سه كمیسیون مرزها، خدمات و فراهم كردن زمینه سرمایه گذاری صادرات نفت  را از دیگر بندهای این تفاهم نامه اعلام كرد و افزود:در صورت بروز مشكلات یا هر یك از موارد مطرح شده، این كمیسیون ها فعال و به مشكلات رسیدگی خواهند كرد.

لیالی افزود: در این تفاهم نامه ظرفیت به گونه ای تنظیم شده است كه زائر در صورت بروز موارد خاص بتواند به غیر از مرز ورودی از مرز دیگر نیز خارج شود. بر اساس این بانک کار گشایی  تفاهم نامه، زائران امكان خواهند داشت از طریق مرزهای دو كشور عراق و سوریه به زیارت حضرت زینب و رقیه (س) بروند. 

وی ادامه داد: اعزام زائران در یك ماه پیش رو بر اساس توافقات قبلی صورت می گیرد. 

«لواء سمیسم» وزیر جهانگردی و آثار باستانی عراق همكاری سکه بهار آزادی  های صمیمانه بین دو کشور ایران و عراق را ناشی از روابط گسترده و عمیق بین دو ملت دانست و گفت:به رغم تمامی شرایط ناگواری كه پشت سر گذاشتیم، این روابط هنوز پابرجاست.با توجه به تمامی این مسایل، سازندگی را در بخش های مختلف آغاز كرده ایم و امیدواریم با همكاری ایران شرایط بهتری را ایجاد كنیم.

وی همچنین از تلاش وزارت جهانگردی و آثار باستانی عراق برای برقراری امنیت در طول مسیر جاده منتهی به سامرا خبر داد و افزود: با توجه به رو به بهبود بودن شرایط  دلار   این مسیر لازم است با ارائه تعهدات بیشتر، كیفیت امنیت را بالاتر ببریم و امكان تردد بدون بروز هر گونه مشكلی را فراهم شرکت هواپیمایی کاسپین  آوریم.پس از این یادداشت تفاهم، تمام مسایل مربوط به زائران مورد توجه قرار خواهد گرفتبه گزارش «شيعه نيوز» به نقل از فارس، علي ليالي در مراسم امروز تفاهم‌نامه با وزير گردگشري عراق كه صبح امروز در سازمان حج و زيارت برگزار شد، اظهار داشت: اينكه امضاي تفاهم‌نامه ادامه اعزام زائران ايراني به عتبات عراق مقارن با ولادت حضرت علي (عليه السلام) شده پولشویی   است دليلي جز اراده الهي ندارد چرا كه محاسبات و توافقات اوليه بر اين نبود كه در چنين روزي اين قرارداد به امضا برسد اما محاسبات الهي به گونه‌اي شد كه در اين روز مبارك اين توافقنامه به امضا برسد.

وي ادامه داد: بنده شاهد جو حاكم بر مذاكره دو طرف بوده‌ام و هر دو طرف ايراني و عراق تمام تلاش خود را براي پيدا كردن راه‌هاي خدمات بهتر به زوار ايراني انجام داده‌اند.
ليالي گفت: بر اين باور هستيم كه استمرار صندوق بین المللی پول  حضور و تردد زائران ايراني باعث تحكيم روابط بين دو ملت خواهد شد و ادامه استمرار تردد زائران از جمله موارد علاقه بين دو كشور است كه مي‌توان با آن به دستاوردهاي اجتماعي رسيد.
رئيس سازمان حج و زيارت بيان كرد: اين 2 دليل حكم مي‌كند اين مسير براي هميشه استمرار داشته باشد و براي استمرار اين مسير كه نفع دو ملت در آن است بايد دو طرف فرابورس  ايراني و عراقي از خود تلاش و اقدامات وافري را نشان دهند.
وي افزود: تاكنون سازمان حج از عملكرد طرف عراقي رضايت داشته است و اميدواريم با امضاي اين توافقنامه ميزان رضايت زائران ايراني از سفر به عراق افزايش يابد.
ليالي عنوان كرد: از حوصله هيئت عراقي براي 3 روز مذاكره فشرده و هيئت ايراني كه با تلاش خود موفق به امضاي توافقنامه شده‌اند، تشكر مي‌كنيم.
در ادامه اين مراسم وزير گردشگري عراق ضمن تبريك به مناسبت فرا رسيدن ميلاد حضرت علي (ع) به هدفمند کردن یارانه ها  تمام مسلمانان و جهان اسلام اظهار داشت: خوش‌شناسي كشور عراق و شرايط حاكم اقتضا كرد كه امضاي اين توافقنامه در روز تولد حضرت علي (عليه السلام) صورت گيرد و بنده اين را به فال نيك مي‌گيرم كه خير و بركت را به ارمغان خواهد آورد.
وي ادامه داد:‌بنده از دو طرف ايراني و عراقي به خاطر مذاكرات طاقت‌فرسا و خرج كردن صبر و حوصله تشكر مي‌كنم و مايلم در اينجا نكته‌‌اي را شرح دهم.
وزير گردشگري عراق افزود: هنگامي كه هيئت عراقي وارد ايران شدند با اين باور وارد شدند كه اهل بيت ملك عراق نيست و متعلق به شيعيان و تمام مسلمانان است و اين باور حكم لایحه بودجه   مي‌كند كه نه فقط مانع‌تراشي نكنيم بلكه در سفر زائران ايراني نهايت تلاش را كرده تا سفر آنها راحت‌تر انجام شود.
وي بيان كرد: برادران ايراني با آغوش باز پذيراي ما شده‌اند و حتي ديديم كه با آغوش باز در مسايلي مانند وزارت نیرو  آثار باستاني از ما استقبال كردند.
رئيس كميته زيارتي عراق عنوان كرد: به عقيده بحران اقتصادی  بنده اين همكاري‌ها ناشي از روابط عميق دو ملت است و عليرغم شرايط ناگواري كه عراق با آن مواجه شده هنوز پابرجاست.
وي گفت: لذا نظر شخصي بنده اين است كه امضاي اين يادداشت تفاهم اولين گام جهت طي كردن مسير پيشرفت در اين زمينه است و آرزوي ما بيشتر از اين است.
وزير گردشگري عراق تأكيد كرد: هدف فراتر از اين است و مي‌خواهيم شاهد افزايش همكاري در جنبه‌هاي گسترده باشيم ضمن اينكه همانطور كه مي‌دانيد عراق در شرايط خاصي اقتصاد  به سر مي‌برد ولي با وجود اين شرايط سازندگي را شروع كرده است.
وي تأكيد كرد: عراق به ميزان علاقه زائران ايراني  رشد اقتصادی  براي زيارت عتبات آگاه است و لذا بايد در راستاي تحقق اين آرزو همدلي داشته باشيم.
در خاتمه مراسم يادداشت تفاهم به منظور ارتقاء خدمات بهتر به زائران ايراني عتبات عراق بين علي ليالي رئيس سازمان حج و زيارت و مایکروسافت  وزير گردشگري عراق به امضا رسيد. .