Sunday, September 25, 2011

خرید آپارتمان با وام مسکن مهر

معاملات در بازار مسکن طی هفته های  تور تایلند   آخر فصل نقل وانتقال، به اوج رسیده طوری که هم اکنون روزانه 6 هزار فقره قرارداد ملکی شامل خرید و اجاره واحدمسکونی در بنگاه های مسکن سراسر کشور تنظیم و در سامانه رهگیری ثبت می شود که این میزان معامله ملکی نسبت به اوایل تابستان 10 درصد و نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش پیدا کرده است. حجم روزانه معاملات مسکن طی سال گذشته به طور متوسط حدود 4500 تا 5 هزار فقره بود و در دو ماه اول تابستان به سطح 5500 فقره رسید.
قائم مقام سامانه رهگیری معاملات مسکن در گفت وگو با «دنیای اقتصاد» ضمن اعلام ثبت روزانه 6 هزار قرارداد در این سامانه تصریح کرد: در بازار مسکن سطح کشور، حجم خرید وفروش ها در روزهای متوالی تقریبا بلیط ارزان جزایر بالی   بدون تغییر است، اما معاملات اجاره در هر روز نسبت به روزهای قبل نوسان پیدا می کند، طوری که در روزهایی از ماه، تعداد اجاره نامه های تنظیمی افزایش و در روزهایی کاهش پیدا می کند.
در همین زمینه مشاوران املاک نیز به «دنیای اقتصاد» اعلام کردند: معاملات اجاره در بازار مسکن صرف نظر از نرخ ها، با نوسانات قابل ملاحظه ای به لحاظ حجم معامله روبه رو می شوند، اما در بخش خرید، بازار در یک سطح ثابت در حرکت است. به گزارش «دنیای اقتصاد» بین 15 تا 25 درصد از کل معاملات روزانه در بازار مسکن به بازار اجاره اختصاص دارد.
متمم قراردادهای ملکی در راه است
به گزارش «دنیای اقتصاد» به دنبال صدور مبایعه نامه های جدید در بنگاه های مسکن شهر تهران از نیمه ماه آینده،سامانه رهگیری نوعی «متمم قرارداد» را برای مشاوران املاک تدارک دیده تا در نبود مبایعه نامه های کاغذی، امکان الحاق برخی موارد به متن قرارداد وجود داشته باشد. از 20 مهرماه مشاوران املاک موظف می شوند به جای استفاده از مبایعه نامه های فعلی، قراردادهای پرینتی که دریافت آن فقط از هتل ارزان مارماریس    طریق سامانه رهگیری ممکن است را برای تنظیم معاملات استفاده کنند.
با اجرایی شدن طرح پرینتی کردن املاک درتمام مناطق شهر تهران تا پایان شهریور ماه، «متمم قرارداد معاملات املاک» این امکان را به وجود می آورد که مشاوران املاک پس از عقد قرارداد قادر به الحاق برخی موارد به متن اصلی قرارداد شوند و آن را به صورت پرینتی در اختیار مالکان و مشتریان قرار دهند.
قائم مقام سامانه مدیریت املاک و مستغلات کشور در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: متمم معاملات املاک بیشتر به عنوان یک الحاقیه یا تاییده مطرح است و به هیچ وجه به معنای ایجاد مجوزی برای تغییر در متن اصلی قرارداد نیست.
بهمن احمد پور افزود: سازوکار متمم املاک به این صورت است که در تور استانبول  قالب آن مشاوران می توانند پیرو کد رهگیری اخذ شده از سامانه برای مواردی همچون تغییر در شرایط پرداخت از قبیل پرداخت وجه نقد به جای ارائه چک، رسید سیستمی متمم را از سامانه دریافت کنند و با مهر و امضای بنگاه در اختیار طرفین قرار دهند.
بازار مجازی حتما می آید
احمدپور در خصوص راه اندازی بازار جامع معاملات مجازی املاک که قرار بود امسال بهره برداری شود، گفت: در حال حاضر این طرح در مرحله ثبت قراردادهای فی مابین، تحلیل، طراحی و طرح ریزی است و به زودی شرایطی فراهم می شود که مردم در تمام نقاط دنیا به املاک درج شده در بازار مجازی معاملات، دسترسی یابند. وی در رابطه با زمان بهره برداری از بازار مجازی املاک در سامانه معاملات مسکن به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: از آنجا که فعالیت های مربوط به این طرح به صورت طبقه بندی شده انجام می شود و هنوز زمان اجرای آن به معاونت اجرایی سامانه ابلاغ نشده است نمی توان زمان دقیق راه اندازی بازار مجازی را اعلام کرد.


وام 20 میلیون تومانی خرید مسکن آن هم با 12 درصد بهره شاید برای خریداران واحدهای مسکونی در تهران به اندازه کافی مشکل گشا نباشد، اما وام های 20 میلیون تومانی خرید واحدهای مسکونی  هتل ارزان ترکیه   حومه تهران از نوع «وام مسکن مهر» از نظر متقاضیان این قسمت از بازار مسکن بسیار مشکل گشا خواهد بود چراکه وام های 20 میلیون تومانی مسکن مهر با بهره 4 درصد به متقاضیان واگذار می شود.

این روزها برخی از واحدهای مسکونی نوساز یا کمتر از چند سال ساخت در شهرهای حومه تهران از جمله مارلیک و اندیشه از وام های 20 میلیون تومانی مسکن مهر برخوردار هستند و از این طریق خریداران می توانند حداقل نزدیک به نیمی از قیمت خرید را فراهم کنند.
یکی از بنگاهداران فعال در شهر اندیشه واقع در فاز یک در این باره گفت: برخی از سازنده های بسته مسافرتی استانبول   مجتمع های مسکونی در حومه تهران از دولت درخواست تعلق وام های 20 میلیون تومانی مسکن مهر را برای کلیه واحدها کرده اند و با پیشنهاد آنها موافقت شده است؛ به طوری که در زمان تحویل واحدها، فروشنده خریداران را به بانک معرفی می کند تا مراحل دریافت وام انجام گیرد.
وی در این باره افزود: وام های 20 میلیون تومانی مسکن مهر از بهره 4 درصد برخوردار هستند و آن دسته از خریداران که واحدهای مسکونی را با کمک این وام خریداری کرده اند باید به مدت 25 سال، اقساط (ماهانه حدود 160 هزار تومان) این وام را پرداخت کنند که به طور کلی بازپرداخت این وام 28 میلیون تومان خواهد بود و نرخ اقساط ماهانه از ابتدا تا به آخر غیرقابل افزایش یا کاهش است.
علاوه براین یکی دیگر از فعالان بازار مسکن در شهر مارلیک درباره خرید و فروش واحدهای مسکونی شخصی ساز توسط وام مسکن مهر، اظهار کرد: خریداران در بازار مسکن حومه تهران از امتیازی برخوردار هستند که متقاضیان مسکن در بازار تهران از آن منع هستند و آن هم وام 20 میلیون تومانی خرید مسکن مهر است. البته همه خریداران واحدهای مسکونی در آخرین اخبار از وزیر علوم   حومه تهران نمی توانند از این امتیاز بهره مند شوند، زیرا دریافت این وام شرایط خاصی دارد.
این مشاور املاک در ادامه افزود: خریداران باید متاهل باشند و از سال 85 تا به امروز از بانک هیچ گونه وامی مربوط به مسکن دریافت نکرده باشند و سند ملک هم به نام خریدار نباشد در این صورت از وام مسکن مهر بهره مند می شوند.
یکی از بنگاهداران مسکن اعلام کرده است: «چرا مستاجر ؟! با هر سرمایه ای با ما خانه دار شوید» پیشوا، 20 میلیون تومان وام مسکن مهر 4 درصد، شخصی ساز، قیمت هر متر مربع از 350 هزار تا 650 هزار تومان.
در آگهی دیگری عنوان شده است: شهرک مارلیک، آپارتمان های سوپرلوکس با کلیه امکانات، دنج، خوش آب و هوا، محوطه سازی زیبا، خوش نقشه به همراه 20 میلیون تومان وام مسکن مهر
وام 20 میلیون تومانی خرید مسکن آن هم با 12 درصد بهره شاید برای خریداران واحدهای مسکونی در تهران به اندازه کافی مشکل گشا نباشد، اما وام های 20 میلیون تومانی خرید واحدهای مسکونی حومه تهران از نوع «وام مسکن مهر» از نظر متقاضیان این قسمت از بازار مسکن بسیار مشکل گشا خواهد بود آخرین اخبار از معاون اول رئیس جمهور    چراکه وام های 20 میلیون تومانی مسکن مهر با بهره 4 درصد به متقاضیان واگذار می شود.

این روزها برخی از واحدهای مسکونی نوساز یا کمتر از چند سال ساخت در شهرهای حومه تهران از جمله مارلیک و اندیشه از وام های 20 میلیون تومانی مسکن مهر برخوردار هستند و از این طریق خریداران می توانند حداقل نزدیک به نیمی از قیمت خرید را فراهم کنند.
یکی از بنگاهداران فعال در شهر اندیشه واقع در فاز یک در این باره گفت: برخی از سازنده های مجتمع های مسکونی در حومه تهران از دولت درخواست تعلق وام های 20 میلیون تومانی مسکن مهر را برای کلیه واحدها کرده اند و با پیشنهاد آنها موافقت شده است؛ به طوری که در زمان تحویل واحدها، فروشنده خریداران را به بانک معرفی می کند تا مراحل دریافت وام انجام گیرد.
وی در این باره افزود: وام های 20 میلیون تومانی مسکن مهر از بهره 4 درصد برخوردار بلیط ارزان شانگهای    هستند و آن دسته از خریداران که واحدهای مسکونی را با کمک این وام خریداری کرده اند باید به مدت 25 سال، اقساط (ماهانه حدود 160 هزار تومان) این وام را پرداخت کنند که به طور کلی بازپرداخت این وام 28 میلیون تومان خواهد بود و نرخ اقساط ماهانه از ابتدا تا به آخر غیرقابل افزایش یا کاهش است.
علاوه براین یکی دیگر از فعالان بازار مسکن در شهر مارلیک درباره خرید و فروش واحدهای مسکونی شخصی ساز توسط وام مسکن مهر، اظهار کرد: خریداران در بازار مسکن حومه تهران از امتیازی برخوردار هستند که متقاضیان مسکن در بازار تهران از آن منع هستند و آن هم وام 20 میلیون تومانی خرید مسکن مهر است. البته همه خریداران واحدهای مسکونی در حومه تهران نمی توانند از این امتیاز بهره مند شوند، زیرا دریافت این وام شرایط خاصی دارد.
این مشاور املاک در ادامه افزود: خریداران باید متاهل باشند و از سال 85 تا به امروز از بانک هیچ گونه وامی مربوط به مسکن دریافت نکرده باشند و سند ملک هم به نام خریدا هتل ارزان امارات  ر نباشد در این صورت از وام مسکن مهر بهره مند می شوند.
یکی از بنگاهداران مسکن اعلام کرده است: «چرا مستاجر ؟! با هر سرمایه ای با ما خانه دار شوید» پیشوا، 20 میلیون تومان وام مسکن مهر 4 درصد، شخصی ساز، قیمت هر متر مربع از 350 هزار تا 650 هزار تومان.
در آگهی دیگری عنوان شده است: شهرک مارلیک، آپارتمان های سوپرلوکس با کلیه امکانات، دنج،    خوش آب و هوا، محوطه سازی زیبا، خوش نقشه به همراه 20 میلیون تومان وام مسکن مهر.
.

Tuesday, September 20, 2011

فرمول جدید پرداخت اجاره بها

مدتی است که در خبرهای سیاسی   بازار رهن و اجاره واحدهای مسکونی باب شده برخی از مستاجران مبلغ تعیین شده برای اجاره ماهانه را به طور یکساله محاسبه و در ابتدای قرارداد به همراه ودیعه به مالک پرداخت می کنند.

طبق گفته اکثر مشاوران املاک فعال در مناطق مختلف تهران این نحوه پرداخت نرخ رهن و اجاره، شیوه جدیدی در بازار اجاره مسکن نیست، بلکه از قدیم بوده، اما در   حال حاضر خبرهای اقتصادی   استفاده از آن عمومی تر شده است.
معمولا مالکانی این پیشنهاد را به مستاجران می دهند که در طول قرارداد اجاره، داخل کشور نیستند به همین خاطر مجبورند اجاره ماهانه را جلوتر دریافت کنند و از سوی دیگر مستاجرانی به مالکان ایده پرداخت یکجای اجاره ماهانه را در ابتدای قرارداد می دهند که در ازای آن از تخفیف خوبی برخوردار شوند.
یکی از فعالان بازار مسکن در منطقه پونک در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت : این پیشنهاد هم به سود مستاجر است و از طرف دیگر به نفع موجر هم خواهد بود.
وی درباره منفعت این نحوه پرداخت اجاره بها افزود : اگر اجاره آپارتمانی به صورت 20 میلیون تومان رهن و مجموع اجاره 12 ماهه، ماهانه 300 هزار تومان باشد، 3 میلیون و 600 هزار تومان می شود و اگر مالک این نوع شرایط پرداخت را قبول کند تخفیفی 10 تا 15 درصدی برای مستاجر در نظر می گیرد؛ یعنی مستاجر نزدیک به 3 میلیون و 100 هزار خبرهای بین الملل  تومان را باید یکجا در ابتدای قرارداد پرداخت کند و در واقع با پرداخت مجموع اجاره بهای 12 ماه در ابتدای سال از تخفیف 500 هزار تومانی بهره مند می شود.
سعیدی تاکید کرد : به طور یقین مالک هم با دریافت اجاره سالانه و ودیعه می تواند سرمایه گذاری یا کاسبی کند.
این بنگاهدار همچنین درباره این موضوع که از این پیشنهاد در بازار اجاره چقدر استقبال می شود، اظهار کرد : اگرچه این نحوه پرداخت اجاره در بازار مسکن رواج یافته، اما برخی مستاجران تمایلی به اجرای آن ندارند خبرهای علمی پژوهشی  زیرا آنها به این شیوه پرداخت اعتماد ندارند و فکر می کنند سرشان کلاه خواهد رفت! سعیدی، موفقیت رونق اجرای این طرح در بازار اجاره مسکن را وابسته به قدرت بیان
مشاوران املاک در معرفی دقیق این طرح برای   خبرهای  فرهنگ وهنر         مشتریان بازار اجاره و همچنین توانایی مالی مستاجران عنوان کرد و گفت : معمولا مستاجران راغب نیستند به پیشنهادهای غیرمعمولی که موجران در قبال نحوه پرداخت اجاره بها می دهند،
عمل کنند و در این رابطه مشاور املاک می تواند با توضیح واضح و صحیح به مستاجر ثابت کند که اگر قدرت پرداخت نرخ اجاره ماهانه را بصورت یکجا دارند می توانند با قبول کردن پرداخت اجاره 12 ماه در ابتدای قرارداد از دغدغه های پرداخت ماهانه اجاره راحت و از تخفیف هم بهره مند شوند.
از سوی دیگر، یکی از مشاوران املاک در نارمک در این باره گفت : در این منطقه به ندرت چنین نحوه پرداختی مورد استقبال متقاضیان قرار گرفته، مگر در مواردی که مستاجر مبلغ ودیعه پرداخت نکرده و به همین دلیل اجاره تعیین شده ماهانه را برای 12 ماه محاسبه کرده و در ابتدای قرارداد آن را پرداخت کرده است. همچنین در خیابان شریعتی یکی دیگر از بنگاهداران املاک به «دنیای اقتصاد» گفت : اگر مستاجران اجاره کل 12 ماه را یکجا پرداخت کنند نه تنها آنها از زحمت پرداخت ماهانه اجاره معاف خبرهای دین واندیشه   می شوند، بلکه موجران هم دیگر نگران دیر و زود شدن پرداخت اجاره توسط مستاجر نخواهند بود
با صدور یک مجوز جدید توسط سیستم بانکی، چالش قانونی در نقل وانتقال تسهیلات 18 تا 20 میلیون تومانی خرید مسکن، از بازار مبادله وام برداشته شد.
براساس اطلاعیه بانک مسکن، صاحبان آپارتمان هایی  خبرهای اجتماعی  که به خاطر خرید تسهیلات از بازار، به صورت وکالتی مالک شده اند می توانند نسبت به انتقال قطعی سند از صاحب اصلی وام –وام دهنده- اقدام کنند.
این مجوز از یک سو تحرک را در بازار وام خرید مسکن افزایش می دهد که نتیجه آن «پل زنی برای اتصال سریع متقاضیان مسکن به تسهیلات بانکی» است و از سوی دیگر باعث تقویت ضمانت نامه های ملکی در بانک ها خواهد شد.
به گزارش «دنیای اقتصاد» هم اکنون حجم قابل توجهی از متقاضیان مسکن از آنجا که نمی توانند مدت زمان لازم برای سپرده گذاری و ثبت نام تسهیلات بانکی را رعایت کنند، با مراجعه آنی به بازار، از سپرده گذارانی که زمان پرداخت وام به آنها فرارسیده، تسهیلات 18 یا 20 میلیونی را خریداری می کنند که در این حالت، ملک باید در مالکیت فروشنده وام قرار بگیرد به طوری که بانک برای بازپرداخت، با خریدار وام در ارتباط است و برای ضمانت وام، مالک –فروشنده وام- را به اخبار حوزه ودانشگاه  عنوان ضامن قبول دارد.این ارتباط سه طرفه باعث شده در برخی موارد، پرداخت اقساط وام دریافتی با اختلال و در عین حال ردگیری بازپرداخت با چالش مواجه شود.به همین منظور بانک مسکن با مجوزی که از بانک مرکزی دریافت کرده، امکان برقراری ارتباط مستقیم با خریدار وام مسکن را فراهم کرده تا بعد از انجام معامله بین خریدار و فروشنده وام، دو طرف بتوانند از مرحله «وکالت» به مرحله «انتقال قطعی» ملک به نفع خریدار وام ورود کنند.
تا پیش از این مصوبه، روالی که در بازار غیررسمی خرید و فروش وام مسکن وجود داشت به این ارزانترین تور دبی    صورت بود که چون بانک عامل، صاحب وام را به رسمیت می شناخت، باید خریدار وام بعد از خرید ملک، مالکیت آن را به صاحب وام منتقل می کرد تا در رهن بانک برود و همزمان از او وکالت می گرفت که بعد از بازپرداخت کامل اقساط، مالکیت را دوباره به وی منتقل کند. اما براساس اطلاعیه ای که روز گذشته بانک مسکن صادر کرده، برای مشتریانی که به صورت وکالتی واحد مسکونی خود را خریداری کرده اند، به شرط نداشتن بدهی معوق این مجوز صادر شده که بتوانند نسبت به انتقال اسناد مالکیت در رهن بانک، به نام خود اقدام کنند.
به گزارش «دنیای اقتصاد» با این مجوز، ریسک خرید زمان برای متقاضیان مسکن عملاً به صفر می رسد و نگرانی از خرید وکالتی واحد مسکونی نیز از بین می رود.
هر چند برخی کارشناسان تبعات این اقدام را  ارزانترین تور ترکیه  باعث افزایش قیمت مبادله وام 20 میلیون تومانی می دانند اما از آنجا که سقف این تسهیلات تاثیر آنچنانی در قدرت خرید غالب متقاضیان مسکن ندارد، تسهیل مسیر دسترسی آن نیز اثر قابل ملاحظه ای بر قیمت خرید وفروش آن نخواهد داشت.
براساس این گزارش هم اکنون در بازار مبادله انواع وام بانکی، تسهیلات 18 و 20 میلیون تومانی خرید مسکن متعلق به بانک مسکن بین 2 میلیون تا 2 میلیون و 300 هزار تومان، معامله می شود که خریدار وام عملا باید حدود 10 درصد از ارزش اولیه این تسهیلات را به فروشنده وام بابت خرید زمان پرداخت کند.
در اطلاعیه دیروز بانک مسکن، مهلت دو ماهه برای انتقال قطعی سند از فروشنده های وام به نام خریداران وام تعیین شده و تاکید شده است: «آن دسته از مشتریان بانک مسکن که به صورت وکالتی نسبت به خرید واحد اخبار حوزه ودانشگاه   مسکونی که در رهن بانک مسکن قرار گرفته است اقدام کرده اند به شرط نداشتن مانده بدهی معوق می توانند از 24 شهریور به مدت دو ماه نسبت به انتقال اسناد مالکیت در رهن بانک به نام خود اقدام کنند.»
به گزارش «دنیای اقتصاد» همزمان با این تصمیم بانک مسکن، برخی از شرکت های مشاوره وام در بازار اعلام کردند: برای متقاضیان جدید وام خرید مسکن که قصد دارند تسهیلات را از بازار و بدون سپرده گذاری، دریافت کنند نیز ضوابطی درنظر گرفته شده تا آنها نیز بدون معامله وکالتی، صاحب آپارتمان مسکونی شوند.
آنطور که دلالان وام بانکی می گویند خریداران تسهیلات 20 میلیونی چنانچه 10 درصد از مانده ارزانترین تور آنتالیا   تسهیلات را به بانک بازپرداخت کنند، مالکیت وکالتی آپارتمان قابل تبدیل به مالکیت قطعی خواهد بود. به این صورت که چنانچه کل رقم بازپرداخت 20 میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن با احتساب نرخ سود 11 تا 12 درصد، حدود 35 میلیون تومان (متناسب با طول بازپرداخت) باشد، خریدار وام بعد از پرداخت 4 تا 5 قسط ماهانه 270 هزار تومانی، چنانچه حدود 3 میلیون و 400 هزار تومان (10 درصد مانده تسهیلات) را یکجا پرداخت کند، مالکیت واحدمسکونی از فروشنده وام به او قابل انتقال خواهد بود. به گزارش «دنیای اقتصاد»، این روشی که اخیراً توسط دلالان و شرکت های مشاوره وام بانکی اعمال می شود، نوعی رقیب برای اوراق 20 میلیونی  ارزانترین تور استانبول  خرید مسکن است که در فرابورس هم اکنون مبادله می شود.
در شیوه خرید و فروش اوراق که پیش تر در فرابورس راه اندازی شده، نیازی به خرید وکالتی آپارتمان نیست. تنها تفاوت بین خرید اوراق و خرید وام این است که در شیوه خرید وام از بازار، انتقال وکالت حداقل بعد از 4 ماه امکان پذیر است که این موضوع، همچنان مزیت نسبی اوراق خرید مسکن را حفظ می کند.

به تازگی تعداد واحدهای مسکونی فروشی با نرخ های کمتری از ارزش واقعی در مناطق شمال تهران افزایش یافته است و اکثر مواقع در بین این فایل ها می توان واحدهایی را پیدا کرد که ارزش خرید را دارند زیرا گاهی اوقات در بین این دسته از فایل های فروش، واحدهایی که از بابت امکانات، سند و موقعیت قرارگیری دارای ضعف هستند، با قیمت هایی کمتر از نرخ حقیقی عرضه می شوند تا حداقل از لحاظ قیمت منصفانه مورد پسند متقاضیان واقع شوند.

ستون امروز نبض بازار به معرفی تعدادی از واحدهای مسکونی واقع در آگهی استخدام   مناطق مختلف شمال تهران پرداخته که به این شرح است: یک واحد مسکونی 110 متری 9 ساله در محدوده ولنجک، خیابان شانزدهم با امکانات پارکینگ، انباری، آسانسور و بالکن با قیمت متری 3 میلیون و 300 هزار تومان برای فروش پیشنهاد شده در حالی که قیمت هر متر مربع واحد مشابه در ولنجک بین 4 میلیون و 370 هزار تومان تا 5 میلیون و 50 هزار تومان است.
همچنین مالکی 3 میلیون تومان را برای قیمت هر متر مربع واحد 60 متری خود در خیابان آصف واقع در خیابان زعفرانیه اعلام کرده است. این آپارتمان مسکونی یک سال ساخت و تک واحدی است. مشاوران املاک قیمت واقعی هر متر این واحد فروشی را بین 5 میلیون و 200 هزار تا 5 میلیون و 970 هزار تومان تعیین می کنند. علاوه براین در خیابان بوسنی هرزگوین در خیابان فرشته، یک واحد مسکونی 153 متری نوساز، متری 4 میلیون و 500 هزار تومان قیمت گذاری شده است. این واحد مسکونی  اتومبیل دوگانه سوز  از پارکینگ، آسانسور، سونا، استخر و جکوزی نیز بهره مند است اما قیمت واقعی هر متر مربع این واحد ارزانترین تور اروپا  طبق گفته دلالان مسکن از 5 میلیون و 20 هزار تومان تا 6 میلیون و 170 هزار تومان تعیین می شود.

.

Monday, September 19, 2011

حال و روز اجاره نشین های پولدار

اجاره نشینی برای عده ای از خبرهای دین واندیشه  مستاجران در بازار اجاره همیشه معنای خوش نشینی می داد، اما مدتی است که برخی از خوش نشین ها در حال درجا زدن یا خروج از بازار اجاره هستند.

البته جمع کثیری از مستاجران واقعی در بازار اجاره واحدهای مسکونی، درباره مستاجران خوش نشین تصور می کنند که این دسته از متقاضیان به دنبال اجاره واحدهای متراژ بزرگ هستند، اما آنها اشتباه می کنند چراکه برخی از خوش نشین ها حتی حاضرند واحدهای بسیار کوچک نیز اجاره کنند، اما از طرف دیگر عده ای از این مستاجرها آنقدر خوش هستند که به مشجر بودن کوچه یا خیابانی که قرار است در آنجا ساکن شوند، بسیار اهمیت می دهند!
خوش نشین ها ترجیح می دهند مستاجر باشند
یکی از بنگاهداران فعال در خیابان جردن در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: معمولا عده ای از مستاجران به خاطر تنوع طلبی مستاجرنشینی را انتخاب می کنند و برخی هم به دلیل اینکه خبرهای فرهنگ وهنر  قسمتی از سرمایه خود را در خواب نگه ندارند، ترجیح می دهند مستاجر باشند تا صاحبخانه.
وی درباره کمترین متراژهایی که بیشتر مورد پسند مستاجران خوش نشین خیابان جردن قرار می گیرد، افزود: این دسته از مستاجران واحدهای 90 تا 130 متری را برای اجاره انتخاب می کنند.
نوع مصالح استفاده شده، کیفیت موقعیت قرارگیری واحد مورد نظر، میزان  خبرهای اجتماعی  رفت و آمد ساکنان آپارتمان طبق گفته این بنگاهدار، جزو مهم ترین گزینه انتخاب یک واحد مسکونی از نظر مستاجران خوش نشین است.
رضایت 70 درصد خوش نشین ها؟
اگرچه تعداد مستاجران خوش نشین در حوالی خیابان میرداماد کاهش پیدا کرده، اما نزدیک به 70 درصد از این دسته از مستاجران از نرخ اجاره ای که مالکان تعیین می کنند راضی هستند.
بابایی از فعالان بازار مسکن در خیابان میرداماد در این رابطه اظهار کرد: با توجه به افزایش نرخ اجاره طی 2 سال گذشته تعداد خوش نشین ها در بازار اجاره افت کرده است و از طرف دیگر، کمترین  ارزانترین تور چین  متراژی که مورد استقبال این دسته از مستاجران واقع می شود واحدهای 70 تا 80 مترمربعی هستند.
وی همچنین مهم ترین مساله ای که برای مستاجران خوش نشین اهمیت دارد را «مالک واحد اجاره ای» عنوان و اظهار کرد: اکثر مستاجران ترجیح می دهند واحدی را اجاره کنند که مالک از هر لحاظ آنها را به اصطلاح در منگنه قرار ندهد؛ زیرا خوش نشین ها معتقدند که بالاترین نرخ اجاره را برای سلیقه شان پرداخت می کنند تا راحت زندگی کنند نه اینکه مالک هر از چند گاهی مزاحمتی برای آنها ایجاد کند.
کوچک ترین متراژ انتخابی خوش نشین ها: 150 متر
مستاجران خوش نشین در منطقه پاسداران اگرچه با مالکان چانه ارزانترین تور دور اروپا  زنی می کنند، اما واحدهای متراژ بزرگ را برای اجاره انتخاب می کنند.
مشاور املاکی واقع در پاسداران تاکید کرد: تعداد مستاجران خوش نشین در بازار کاهش یافته است و تعداد خوش نشین هایی که باقی مانده اند بیشتر در حال درجا هستند یعنی اینکه آنها قصد جابه جایی به واحد بزرگ تر را ندارند بلکه سعی دارند قرارداد اجاره را تمدید کنند یا اینکه به واحد دیگری با همان متراژ نقل مکان کنند.
مهدوی، خاطرنشان کرد: خوش نقشه بودن واحد، شرطی برای انتخاب از سوی مستاجران خوش نشین است
اجاره نشینی برای عده ای از مستاجران در بازار اجاره همیشه معنای خوش نشینی می داد، اما مدتی است ارزانترین تور آنتالیا   که برخی از خوش نشین ها در حال درجا زدن یا خروج از بازار اجاره هستند.

البته جمع کثیری از مستاجران واقعی در بازار اجاره واحدهای مسکونی، درباره مستاجران خوش نشین تصور می کنند که این دسته از متقاضیان به دنبال اجاره واحدهای متراژ بزرگ هستند، اما آنها اشتباه می کنند چراکه برخی از خوش نشین ها حتی حاضرند واحدهای بسیار کوچک نیز اجاره کنند، اما از طرف دیگر عده ای از این مستاجرها آنقدر خوش هستند که به  ارزانترین تور سنگاپور  مشجر بودن کوچه یا خیابانی که قرار است در آنجا ساکن شوند، بسیار اهمیت می دهند!
خوش نشین ها ترجیح می دهند مستاجر باشند
یکی از بنگاهداران فعال در خیابان جردن در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: معمولا عده ای از مستاجران به خاطر تنوع طلبی مستاجرنشینی را انتخاب می کنند و برخی هم به دلیل اینکه قسمتی از سرمایه خود را در خواب نگه ندارند، ترجیح می دهند مستاجر باشند تا صاحبخانه.
وی درباره کمترین متراژهایی که بیشتر مورد پسند مستاجران خوش نشین خیابان جردن قرار می گیرد، افزود: این دسته از مستاجران واحدهای 90 تا 130 متری را برای اجاره انتخاب می کنند.
نوع مصالح استفاده شده، کیفیت موقعیت قرارگیری واحد مورد نظر، میزان رفت و آمد ساکنان آپارتمان طبق گفته این بنگاهدار، جزو مهم ترین گزینه انتخاب ارزانترین تور استانبول   یک واحد مسکونی از نظر مستاجران خوش نشین است.
رضایت 70 درصد خوش نشین ها؟
اگرچه تعداد مستاجران خوش نشین در حوالی خیابان میرداماد کاهش پیدا کرده، اما نزدیک به 70 درصد از این دسته از مستاجران از نرخ اجاره ای که مالکان تعیین می کنند راضی هستند.
بابایی از فعالان بازار مسکن در خیابان میرداماد در این ارزانترین تور تایلند  رابطه اظهار کرد: با توجه به افزایش نرخ اجاره طی 2 سال گذشته تعداد خوش نشین ها در بازار اجاره افت کرده است و از طرف دیگر، کمترین متراژی که مورد استقبال این دسته از مستاجران واقع می شود واحدهای 70 تا 80 مترمربعی هستند.
وی همچنین مهم ترین مساله ای که برای مستاجران خوش نشین اهمیت دارد را «مالک واحد اجاره ای» عنوان و اظهار کرد: اکثر مستاجران ترجیح می دهند واحدی را اجاره کنند که مالک از هر لحاظ آنها را به اصطلاح در منگنه قرار ندهد؛ زیرا خوش نشین ها معتقدند که بالاترین نرخ اجاره را برای سلیقه شان پرداخت می کنند تا راحت زندگی کنند نه اینکه مالک هر از چند گاهی مزاحمتی برای آنها ایجاد کند.
کوچک ترین متراژ انتخابی خوش نشین ها: 150 متر
مستاجران خوش نشین در منطقه پاسداران اگرچه با مالکان چانه زنی می کنند، اما واحدهای متراژ بزرگ را برای اجاره انتخاب می کنند.
مشاور املاکی واقع در پاسداران تاکید کرد: تعداد مستاجران خوش نشین در بازار کاهش یافته است و تعداد خوش نشین هایی که باقی مانده اند بیشتر در حال درجا هستند یعنی اینکه آنها قصد جابه جایی  ارزانترین تور لهستان
  به واحد بزرگ تر را ندارند بلکه سعی دارند قرارداد اجاره را تمدید کنند یا اینکه به واحد دیگری با همان متراژ نقل مکان کنند.
مهدوی، خاطرنشان کرد: خوش نقشه بودن واحد، شرطی برای انتخاب از ارزانترین تور آفریقا   سوی مستاجران خوش نشین است
تنظیم بازار مسکن با سه برنامه ای که خاصیت «مقابله با سوداگری»، «کنترل قیمت ها» و «افزایش عرضه» را به دنبال دارد، به عنوان اولویت های وزارت راه وشهرسازی در دستور کار دولت قرار گرفته است.
معاونت امور مسکن وزارت راه وشهرسازی بعد از مطالعه روی نیازهای آتی بازار مسکن تصمیم گرفته در کنار تنها طرح موجود –مسکن مهر- از پروژه های عملیاتی جدیدتری رونمایی کند که کاربری غالب آنها، مهار قیمت در زمان رونق و جلوگیری از افت ساخت وساز در دوره رکود است.
اولین برنامه مصوب که از امسال تا پایان سال 94 در سطح کشور به اجرا درمی آید تعیین مرز آگهی استخدام   حداقلی برای حجم ساخت وسازهای مسکونی است به طوری که سرمایه گذاری برای ساخت نباید سالانه از 850 هزار واحد مسکونی کمتر باشد.
این خط قرمز قرار است از کم کاری سازنده ها در دوره های رکود که افت شدید در عرضه را به همراه دارد، جلوگیری کند.
در این برنامه پیش بینی شده با تکلیف جدید انبوه سازان در کنار ساخت وسازهای مسکن مهر کل نیاز سالانه در بازار مسکن که با توجه به میانگین رشد جمعیت و ازدواج ها محاسبه شده است، تامین شود.
به گزارش «دنیای اقتصاد» در سال 88 که رکود مسکن به اوج رسیده بود، حجم ساخت وسازهای مسکونی در تهران و کشور به ترتیب 43 درصد و 17 درصد افت کرد. این در حالی است که برای امسال و کار در کارخانه   سال آینده که بازار مسکن سالانه با حدود یک میلیون و 600 هزار متقاضی روبه رو می شود، نه تنها کاهش عرضه به صلاح نیست، بلکه رشد تدریجی حجم فعالیت ها باید از قبل تضمین شده باشد.
نرخ گذاری آپارتمان ها، چگونه؟
نرخ گذاری آپارتما ن ها برای خرید وفروش نیز از جمله برنامه هایی است که هم اکنون در اتومبیل های دو گانه سوز   وزارت راه وشهرسازی در دست تدوین قرار دارد که به موجب آن «ارزش واقعی» واحدهای مسکونی پایتخت در قالب نظام قیمت گذاری محاسبه می شود.
وزارت راه وشهرسازی برای برآورد ارزش آپارتمان های موجود در تهران همکاری مشترکی را با مرکز آمار، شهرداری و همچنین وزارت بازرگانی شروع کرده و در نظر دارد با تقسیم محدوده شهر تهران به حدود 40 هزار بلوک مجزا –بلوک ریزتر از محله است و در حد کوچه را شامل می شود- قیمت مرجع هر 40 تا 50 واحدمسکونی را مشخص کند و در عین حال «چک لیست» تجهیزات و مشخصات درونی آپارتمان ها در اختیار بنگاه های مسکن قرار داده شود تا متناسب با امکانات واحدها، درصدی به قیمت مرجع کم یا اضافه شود و رقم نهایی به عنوان قیمت قابل قبول برای معامله در اختیار خریدار و فروشنده قرار بگیرد.
برخورد سنگین با خانه های خالی
همچنین برنامه سومی نیز در راه آمدن به بازار معاملات مسکن است که هدف آن لغو حبس واحدهای مسکونی و عرضه آنها به بازار مصرف است.
معاونت امور مسکن وزارت راه وشهرسازی بسته ای برای اخذ مالیات از خانه های خالی به سازمان امور مالیاتی ارائه کرده که به این ترتیب در دولت جمع بندی ها برای مقابله با  خبرهای ورزشی  خانه های خالی به انجام رسیده و هم اکنون بر سر نرخ مالیات و همچنین نحوه دریافت آن از مالکان خانه های خالی، بررسی ها ادامه دارد.
مالیاتی که فعلا برای خانه های خالی پیشنهاد شده به این صورت است که سالانه نرخ پایه مالیات به صورت تصاعدی افزایش پیدا کند که گزینه اصلی برای نرخ پایه، ارزش اجاره روز آپارتمان ها است تا این رقم سنگین بتواند ضمن اعمال بازدارندگی در افزایش خانه های خالی، آپارتمان های بدون استفاده موجود را در فاصله ای کوتاه روانه بازار مصرفی کند. در حال حاضر هیچ نوع مالیاتی از عاملان سوداگری در بازار مسکن شامل مالکان زمین های بایر، خانه های خالی و کسانی که در طول سال بیش از دو بار ملک معامله می کنند، دریافت نمی شود؛ در حالی که در قانون ساماندهی مسکن که دو سال از تصویب و اجرای آن می گذرد به صراحت بر دریافت مالیات حداقل 12 درصدی از سوداگران تاکید شده است.
روایت معاون وزیر از برنامه ها
ابوالفضل صومعه لو معاون امور مسکن وزیر راه وشهرسازی درباره جزئیات برنامه های جدید به «دنیای اقتصاد» گفت: برنامه های کوتاه مدت و بلندمدتی برای تنظیم بازار مسکن و به خصوص بازار اجاره داریم که بخشی از این برنامه ها تعیین قیمت کارشناسی و ارزش واقعی واحدهای مسکونی است. بنا داریم با استفاده از بلوک بندی و در نظر گرفتن پارامترهای مختلف اجتماعی، اقتصادی، فضایی (مکانی)، دسترسی به  خبرهای سرگرمی   خدمات شهری و زیرساخت ها و کلیه عوامل موثر بر قیمت که قابلیت اندازه گیری کمی را داشته باشند، از طریق یک مدل پویا، قیمت آپارتمان ها را در سطح بلوک تعیین کنیم.
صومعه لو اظهار امیدواری کرد: نتایج این پروژه که در آن از نقشه های سیستم GIS نیز استفاده می شود، به عنوان ابزار نظارتی-کنترلی به زودی در بازار مسکن مورد استفاده قرار گیرد.
معاون امور مسکن وزارت راه وشهرسازی همچنین درباره پرونده خانه های خالی در تهران نیز گفت: وزارت اقتصاد از سال گذشته به دنبال اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم بوده که در این راستا ما با استفاده از فرصت فراهم شده، نظرات اصلاحی در این خصوص را به شکل بسته کامل حاوی موضوع خانه های خالی که یکی از موارد مهم است، به این وزارتخانه ارائه کرده ایم که در صورت تصویب کمک موثری به تنظیم بازار مسکن خواهد شد. صومعه لو تصریح کرد: شناسایی خانه های خالی نیازمند مشارکت برخی نهادها است که البته اخیرا تعاملاتی با وزارت نیرو، سازمان تعزیرات، شهرداری ها و مشاورین املاک صورت گرفته است.
وی با تاکید براینکه بسیاری از مالکان خانه های خالی به امید افزایش قیمت از عرضه اجتناب می کنند، گفت: شواهد میدانی  خبرهای حوادث    حاکی از آن است که تعداد خانه های خالی در تهران اندکی بیشتر از استانداردهای جهانی (4 درصد) است.
هر سال حداقل 850 هزار واحد
معاون امور مسکن وزارت راه وشهرسازی درباره تعیین حداقل حجم ساخت وساز نیز گفت: براساس جدولی که تنظیم کرده ایم در فاصله سال های 90 تا پایان 94 باید حداقل 4 میلیون و 800 هزار واحد مسکونی جدید ساخته شود تا بخشی از ماموریت تنظیم بازار مسکن از این طریق انجام و محقق شود.
..

Tuesday, September 13, 2011

اخطار به خانه های خالی اجاره ای

بازار خانه های خالی از اخبار ایران وجهان  سکنه اگر چه هنوز برای ساکنان فعلی، «بی خطر» محسوب می شود، اما با تصمیم جدیدی که برای تضمین عملکرد تور تعزیرات در بازار اجاره خبرهای سیاسی  آپارتمان های مسکونی، اتخاذ شده قرار است از «افزایش این خانه ها» جلوگیری به عمل بیاید.
سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران اعلام آمادگی کرده است در صورت شکایت مستاجرها بابت انصراف مالک از اجاره داری، خالی گذاشتن واحد مسکونی توسط مالک را پیگیری می کند.
این، اولین اقدام عملیاتی در برخورد با خانه های خالی از سکنه است که شکست خبرهای روز دنیا  یا موفقیت در آن می تواند دولت را برای رفع چالش قدیمی در بازار مسکن تهران، دلسرد یا مصمم تر کند.
پیش از این، مسوولان بخش مسکن برای عرضه اجباری حدود 200 هزار ملک مسکونی بدون استفاده در پایتخت، درخواست تصویب طرحی را داده بودند که در صورت اجرا، جرایم مربوط به تخلف احتکار را برای مالکان بیش از 3 واحد خالی، به اجرا درمی آورد. اما هنوز در دولت یا مجلس مصوبه ای برای مقابله مالیاتی با خانه های خالی موجود، تدوین نشده است.
این در حالی است که هم اکنون این امکان برای سازمان تعزیرات فراهم شده تا با اتکا به طرح «جلوگیری از رشد بیش از 9 درصدی اجاره بها در تهران» لااقل روند افزایش خانه های خالی را متوقف کند.
بر این اساس تبدیل واحدهای مسکونی اجاره ای به خانه های خالی از سکنه، حکم مخالفت مالک با اجرای طرح تعزیرات اجاره بها را دارد که در صورت شکایت مستاجری که تاکنون در آن واحد سکونت داشته، پرونده رسیدگی خبرهای اقتصادی  به تخلف مالک به جریان درمی آید.
به گزارش «دنیای اقتصاد» اخیرا مشاهده خبرهای علمی پژوهشی  شده مالکان واحدهای مسکونی اجاره ای در تهران برای فرار از طرح تعزیرات، به صورت موقتی از اجاره ملک انصراف می دهند و اقدام به دریافت حکم تخلیه برای مستاجر می کنند.
همچنین شیوه دیگری که رایج شده توافق مالک و مستاجر برای تعیین اجاره بها بیش از 9 درصد نرخ مصوب است.
در این باره رییس سازمان تعزیرات استان تهران به «دنیای اقتصاد» گفت: هر دو روشی که در بازار اجاره برای دورزدن طرح تعزیرات مورد استفاده قرار اسفندیار رحیم مشایی  می گیرد قابل پیگیری است.
نظرعلی حاجی پاشا تصریح کرد: چنانچه مالک آپارتمان مسکونی در تهران با مستاجر ساکن آپارتمان، بر سر نرخ مصوب به توافق نرسد و تصمیم بگیرد واحد مسکونی را بدون استفاده رها کند، با شکایتی که مستاجر به سازمان ارائه می کند، پرونده ملک خالی، به جریان می افتد.
رییس سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران در ادامه گفت خبرهای هنری  وگو با «دنیای اقتصاد» افزود: برای موجرانی که بیرون بنگاه های مسکن به صورت غیررسمی اقدام به تنظیم اجاره نامه می کنند نیز چنانچه رقم اجاره بها بیش از نرخ مصوب 9درصد باشد و مستاجر شکایت کند، مالک بین 2 تا 5 برابر مبلغ اضافه دریافتی، جریمه خواهد شد.
وی همچنین گفت: در صورتی که برای بار دوم پرونده ای برای مالک آپارتمان اجاره ای تشکیل و تخلف او محرز شود، ضمن اعمال تصاعدی جریمه ریالی، خدمات دولتی ملک مورد تخلف اخبار دین واندیشه   همچون انشعاب آب و برق و گاز به مدت 6 ماه قطع می شود.
این مقام سازمان تعزیرات در عین حال گفت: شرط ورود تعزیرات به تخلفاتی که خارج از بنگاه های مسکن در حوزه اجاره بها یا نگهداری بدون استفاده آپارتمان های اجاره ای اتفاق می افتد، شکایت مستاجران نسبت به این موارد است.
حاجی پاشا درباره اینکه برخی مالکان با این بهانه که قصد دارند واحد مسکونی که اخبار حوزه ودانشگاه  تا پیش از این در اجاره بوده را به اقوام یا مستاجر جدید اجاره دهند، تصریح کرد: این قبیل موارد باید اثبات شود و مالکانی که با هدف عدم پذیرش سقف اجاره بها، از اجاره داری انصراف می دهند تحت رسیدگی قرار می گیرند.
وی درباره خانه های خالی موجود در تهران نیز گفت: هنوز مصوبه ای مبنی بر اخذ مالیات یا هر نوع مقابله دیگر با مالکان خانه های خالی، ابلاغ نشده است و فعلا پیگیری های تعزیراتی صرفا محدود به آن خبرهای اجتماعی  دسته از آپارتمان های اجاره ای است که مالکان آنها هنگام توافق با مستاجر در بنگاه بدون رعایت سقف 9 درصد، از اجاره داری انصراف داده و اقدام به نگهداری بدون استفاده واحد مسکونی می کنند.
به گزارش «دنیای اقتصاد» خانه های خالی از سکنه در تهران نمونه بارز خبرهای ورزشی   سوداگری در بازار املاک مسکونی است که از یک سو عرضه واحدهای مصرفی را کاهش داده و از سوی دیگر باعث افزایش اجاره بها شده است. 200 هزار واحد مسکونی خالی از سکنه که طبق آخرین گزارش دریافتی از وزارت راه و شهرسازی، وجود آنها در تهران تایید شده است، معادل نزدیک به 10 درصد کل واحدهای مسکونی در شهر تهران است که این نرخ بیش از دو برابر خبرهای سرگرمی   نرخ استاندارد خانه های خالی در هر شهر است.
وزارت راه وشهرسازی اخیرا با استفاده از گزارش اداره برق تهران، از روی میزان مصرف برق واحدهای  خبرهایی از حوادث مسکونی مطلع شد نزدیک به 200 هزار واحد مسکونی در تهران خالی از سکنه نگهداری می شود
با مهلتی که روز گذشته به بنگاه های مسکن مستقر در تهران داده شد، مشاوران املاک موظف شدند حداکثر از نیمه مهرماه با استفاده از مبایعه نامه های جدید، شکل سنتی تنظیم قرارداد بین خریدار و فروشنده را کنار بگذارند.
مبایعه نامه های جدید قابل استفاده در بنگا ه های مسکن علاوه بر اینکه به لحاظ ظاهری تغییر کرده، دو تفاوت عمده با مبایعه نامه های فعلی دارد. از یک سو آرم قوه قضائیه و لوگوی سازمان ثبت اسناد و املاک از سربرگ قراردادهای جدید حذف شده که این به معنی خروج بنگاه ها از حوزه نظارت این دو نهاد حقوقی است و از سوی دیگر نظارت  ارزانترین تور دبی  مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت بر عملکرد مشاوران املاک افزایش پیدا کرده به طوری که در مبایعه نامه های جدید امکان دستکاری متن قرارداد بعد از امضای خریدار و فروشنده، سلب می شود مگر با مجوز سامانه رهگیری.
براساس شیوه جدیدی که با تصویب وزارت بازرگانی برای تنظیم قراردادهای ملکی تعریف شده، مشاوران املاک از ثبت جزئیات معامله روی مبایعه نامه های چاپی –کاغذهای قطع A3- منع شده اند و به جای آن، باید متن قرارداد را در فرم های رایانه ای دارای هولوگرام که از طریق سامانه رهگیری قابل دریافت است، ثبت کنند.
حذف آرم قوه قضائیه از مبایعه نامه های ملکی اگر چه ممکن است در درجه اعتبار این قراردادها تغییراتی را به وجود بیاورد، اما این اقدام در پی اختلاف نظری که بین دفاتر ثبت اسناد و بنگاه های ارزانترین تور مالزی  مسکن نسبت به «مبایعه نامه» وجود داشت، اتفاق افتاده است.
سازمان ثبت اسناد «مبایعه نامه» را سند کافی برای اثبات مالکیت نمی داند و معتقد است خریدار و فروشنده ملک باید در دفترخانه ها سند محضری برای معامله ای که انجام می دهند، دریافت کنند.
اما حالا در قالب مبایعه نامه های جدید ارتباط حقوقی و فنی مشاوران  ارزانترین تور ترکیه  املاک و سازمان ثبت به طور کامل قطع شده است و نظارت بر آنچه در این مبایعه نامه ها توسط بنگاه ها قید می شود بر عهده وزارت بازرگانی است.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، روز گذشته برای ارائه آخرین مهلت به مشاوران املاک در استفاده از مبایعه نامه های جدید، مسوولان اتحادیه املاک نشستی را با مدیران بنگاه های مسکن برگزار کردند که در آن از مسوولان وزارت بازرگانی و همین طور مدیر کل حوزه دفتر رییس جمهور برای ارائه توصیه هایی به مشاوران ، دعوت شده بود.
اعضای صنف مشاور املاک از سال 77 مجهز به سیستم رایانه ای بوده اند و در تمامی پروانه هایی که پس از سال 77 برای فعالیت بنگاه های مسکن صادر شده است بر استفاده مشاوران املاک از یارانه برای تنظیم قرارداد تاکید شده است.
همچنین، ثبت معاملات ملکی در سامانه مدیریت املاک و مستغلات کشور و دریافت کدرهگیری از حدود دو سال پیش اقدام دیگری بود که در راستای روزآمد کردن ثبت معاملات به بنگاه های املاک ابلاغ شد و ارزانترین تور آنتالیا   در حال حاضر تمامی بنگاه هایی که دارای پروانه کسب هستند معاملات را در این سامانه ثبت کرده و کد رهگیری دریافت می کنند.
اکنون پرینتی شدن معاملات مسکن و جایگزینی کاغذهای A4 به جای کاغذهای A3 دستی، فعالیت دیگری است که از 10 ماه پیش از سوی دولت و اتحادیه املاک با همکاری شرکت راهبر وابسته به وزارت بازرگانی وقت، با هدف جمع آوری بنگاه های مسکن فاقد پروانه و افزایش اعتبار قراردادها مورد مطالعه، بررسی و اجرا قرار گرفت؛ به گونه ای که درارزانترین تور سنگاپور   حال حاضر در 14 منطقه شهر تهران بنگاه ها با کنار گذاشتن شیوه سنتی و نوشتن قراردادها به صورت دستنویس، معاملات صورت گرفته را با درج در سامانه به صورت پرینتی در اختیار طرفین قرار می دهند.
گفته می شود کاهش هزینه معاملات مسکن و افزایش اعتماد طرفین، مزایای مبایعه نامه های جدید است. براساس اظهارات رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور در گردهمایی روز گذشته این اتحادیه با برخی اعضای صنف، بنگاه های مسکن شهر تهران موظف شدند تا پنجم مهرماه جاری نسبت به دریافت برگه های هولوگرام دار ثبت قرارداد در سامانه املاک و استقرار تجهیزات یارانه ای مورد نیاز در بنگاه ها اقدام کنند. خسروی در جمع مشاوران املاک تاکید کرد که تا نیمه مهرماه، تمام بنگاه های مسکن تهران باید با کنار گذاشتن شیوه های سنتی، معاملات خود را در سامانه ثبت و پرینت آن را در اختیار طرفین قرار دهند.
حذف مباشر از توزیع مبایعه نامه
خسروی گفت: برگه های هولوگرام دار جدید برای ثبت قراردادها صرفا از طریق اتحادیه در اختیار بنگاه ها قرار می گیرد و اتحادیه هرگز برگه های جدید را در اختیار مباشر قرار نمی دهد.
وی افزود: امنیتی کردن کاغذهای هولوگرام دار امکان سوء استفاده مشاوران فاقد پروانه را سلب می کند.
رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک خاطرنشان کرد: پرینتی کردن معاملات و گسترش فناوری های روز در میان اعضای صنف،اقدامی است که در راستای حفظ صنف املاک و ارتقای جایگاه آن  ارزانترین تور مارماریس   در میان سایر اصناف انجام می شود.
وی با اشاره به تفکر پیشین جامعه که مشاوران املاک در آن شغلی کاذب تلقی می شد، گفت: هنوز هم عده ای درصدد حذف مشاوران املاک از فهرست مشاغل کشور و توقف فعالیت بنگاه های مسکن هستند.
وی افزود: لازم است روز به روز صنف را تقویت کرده ارزانترین اتومبیل  و پرینتی کردن نیز یکی از اقداماتی است که جایگاه اعضای صنف و هویت کاری بنگاه ها را در جامعه ارتقا می دهد.
سامانه تنها مرجع ویرایش اطلاعات
قائم مقام سامانه املاک و مستغلات کشور در گردهمایی مشاوران املاک ضمن تشریح جزئیات و آموزش مشاوران برای استفاده از سامانه و ثبت معاملات به صورت پرینتی گفت: هیچ یک از طرح هایی که در سامانه اجرا می شود سلیقه ای نبوده و تمام طرح ها پس از تصویب در کارگروه مسکن، شورای عالی مسکن، هیات عالی نظارت و کمیته راهبردی از سوی سامانه اجرا می شود.
بهمن احمد پور افزود: عمده ترین هدف پرینتی کردن معاملات حذف بنگاه های غیرمجاز و فاقد پروانه از سیستم کاری است.
وی 'گرانترین اتومبیل  خاطرنشان کرد: در فاز اول عملیات پرینتی کردن معاملات، برگه های A3 حذف شده و برگه های A4 هولوگرام دار جایگزین آن می شود و تمام مبایعه نامه ها و اجاره نامه ها به صورت سیستماتیک در سامانه ثبت شده و با مهر و امضای مشاوران املاک به طرفین ارائه می شود.
احمد پور اعلام کرد: از هفته اول مهرماه کل بنگاه های شهر تهران معاملات خود را به صورت پرینتی انجام می دهند.
وی به «دنیای اقتصاد» گفت: در فاز بعدی این عملیات در جدید ترین اتومبیل  نظر داریم همزمان با تهران، بنگاه های مسکن شمیران و شهرری را با طرح همراه کرده و معاملات در این مناطق نیز پرینتی شود.
قائم مقام سامانه املاک افزود: همچنین در کمیته های استانی نیز موضوع پرینتی کردن در حال بررسی است و در فاز بعدی شهرستان های استان تهران نیز مشمول اجرای طرح مذکور می شوند.
افزایش اعتماد به مبایعه نامه ها
وی افزایش اعتبار و اعتماد در زمان انعقاد قرارداد و پس از آن را از مزیت های عمده پرینتی شدن عنوان کرد و گفت: با توجه به ثبت بهترین اتومبیل روز دنیا   معاملات در سامانه و امکان نگهداری مشخصات کامل آن در قالب فایل PDF ،طرفین با اطمینان خاطر بیشتری به مشاوران رجوع می کنند.
احمد پور افزود: همچنین با توجه به اینکه ویرایش اطلاعات ثبت شده در سامانه تنها با درخواست اتحادیه و از طریق سامانه قابل انجام است امکان هرگونه جعل یا ایجاد تغییر در مفاد معامله از بین می رود.
لوگوی سازمان اسناد حذف شد
معاون بازرسی اتحادیه مشاوران املاک تهران درباره مبایعه نامه های جدید به «دنیای اقتصاد» گفت: براساس آخرین توافق های صورت گرفته با کارگروه مسکن و سامانه املاک قرار شد در برگه های جدید ثبت املاک لوگوی سازمان ثبت اسناد و املاک حذف شود.
حسام عقبائی افزود: پس از خروج لایحه ارائه شده از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مبنی بر کار در منزل  عدم حق مشاوران املاک برای تنظیم قراردادها از دستور کار مجلس و ایجاد سامانه ثبت اطلاعات املاک نیازی برای درج لوگوی این سازمان در برگه های جدید وجود ندارد. وی با تشریح مزیت های پرینتی شدن ثبت معاملات گفت: با توجه به تاکید رییس قوه قضائیه مبنی بر ضرورت کاهش تخلفات صورت گرفته در معاملات کشور، اتحادیه تصمیم گرفت تا از طریق پرینتی کردن معاملات امکان هرگونه جعل و ایجاد دعاوی ناشی از تقدم و تاخر اضافه شدن به قراردادها را از بین ببرد.
عقبائی افزود: همچنین پرینتی شدن معاملات دستور مستقیم رییس کارگروه مسکن یعنی وزیر راه و شهرسازی است.
وی با اشاره به کاهش قابل توجه هزینه خرید برگه های ثبت معاملات از سوی اتحادیه املاک به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: برگه های هولوگرام دار جدید در بسته های 100 تایی و کار با مزایا وحقوق بالا   با قیمت هربسته 2 هزار تومان به مشاوران ارائه می شود.
وی افزود: برگه های A3 که در معاملات دستی مورد استفاده قرار می گرفت در بسته های 10 برگی و به قیمت هربسته 3هزار تومان به مشاوران تحویل می شد؛بنابراین با استفاده از فرم جدید هزینه های بنگاه ها تا میزان زیادی کاهش می یابد.
وی تصریح کرد:از آنجا که یکی از اهداف سامانه آگهی استخدام  دریافت کدرهگیری همزمان با انعقاد قرارداد بوده است با پرینتی شدن معاملات مشکلات موجود در مسیر تاخیرهای به وجود آمده در دریافت کدرهگیری برطرف می شود.

توصیه به املاکی ها
مشاور و مدیرکل حوزه دفتر رییس جمهوری در گردهمایی دیروز، با اشاره به سابقه 85 ساله فعالیت صنف مشاوران املاک در کشور گفت: عدم تمایل مشاوران املاک کشور برای ارتقای جایگاه حرفه ای آنان در میان سایر صنوف جای شگفتی است. احمد صابری ظفرقندی، مشاور و مدیر کل حوزه دفتر رییس جمهوری افزود: همواره از این صنف گلایه مند بوده ام که چرا با وجود این سابقه طولانی برای قرار گرفتن در سطوح مشورتی دولتی تمایلی از خود نشان نداده اند و همواره به آنان به ارزنترین تور دور اروپا  چشم صنفی بی اهمیت نگریسته شده است. وی گفت: همین نقص باعث بروز فشارهای ناحق سازمان ها و گروه های مختلف به املاکی ها شده است. همچنین عدم همکاری مشاوران موجب شده است که در بسیاری موارد برخی سازمان ها هرجا که از قدرت بیشتری برخوردار شده اند، درصدد حذف مشاوران املاک برآیند. ظفرقندی تاکید کرد: با توجه به سابقه طولانی مشاوران املاک نباید این صنف و فعالیت های آن هنوز به صورت سنتی اداره شود و نواقص موجود در این زمینه باید ه ارزانترین تور قبرس  رچه سریع تر برطرف شود. وی تصریح کرد: مشاوران املاک باید به اندازه ای خود را تقویت کنند که دولت برای سیاست گذاری ها و اعمال تصمیمات خود، به آنها احساس نیاز کند. وی در پایان بر حمایت 100 درصدی دولت از اتحادیه مشاوران املاک و اعضای آن تاکید کرد.

.