Monday, May 23, 2011

«مارپله» در مسکن مهر تهران

حکایت مسکن مهر در تهران به بازی مارپله شباهت پیدا کرده است.
متقاضیان مسکن در تهران هر روز ارزانترین تور مالزی   تصور می کنند تا هفته آینده می توانند از پله انتظار بالا روند و با دریافت کلید واحد مسکونی به ته خط برسند؛ اما نه تنها به پله ارزانترین تور ترکیه  نمی رسند، بلکه اتفاقات غیرقابل پیش بینی شده آنها را مجددا به ابتدای خط باز می گرداند.

دو ماه پیش برای چندمین بار وعده داده شد 1100 واحد مسکونی مهر در فاز 3 شهر جدید پرند افتتاح می شود؛ اما هنوز خبری از آن نیست.در حال حاضر پیمانکاران این پروژه نیز که واحدها را آماده کرده اند به دنبال آورده نقدی متقاضیان هستند که به برخی از آنها هم این پول پرداخت نشده است. مهدی مستاجران، مدیرعامل سی بن سازه که 72 واحد مسکونی در این ارزانترین تور دبی  پروژه آماده تحویل دارد در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: کلید واحدها را تحویل داده ام، اما جواب درستی برای پرداخت کامل آورده نقدی متقاضیان به ما نمی دهند.آرش بازیار، مدیرعامل تک ایستا (پیمانکار پروژه 1100 واحدی) نیز اعلام کرد: صورت جلسه تحویل 96 واحد مسکونی مهر را امضا کرده اما نه واحدها را تحویل داده و نه اینکه آورده نقدی متقاضیان به دست او رسیده است.همچنین علمی، سازنده خانه های ارزانترین تور تایلند  چوبی در پرند نیز گفت: 78 واحد مسکونی مهر در فاز3 را تحویل داده است و هنوز پول اعضا را دریافت نکرده است. خبرنگار دنیای اقتصاد اواخر وقت اداری دیروز موضوع را با سعید صابونی مدیرعامل پرند در میان گذاشت که در پاسخ شنید: صفر تا 100 پروژه 1100 واحدی به شرکت مپسا واگذار شده بود اما پیرو دستور اخیر وزارت مسکن و برای جلوگیری از اتلاف وقت، به پروژه 1100واحدی مپسا ورود کرده ایم و حداکثر ظرف 48 ساعت آینده موضوع را حل خواهیم کرد. وزارت مسکن، وزارت صنایع و وزارت تعاون زمستان سال88 در تفاهم نامه سه جانبه، وعده کرده بودند: 1100 واحد مسکونی مهر در شهر جدید پرند ظرف 8 ماه به روش صنعتی سازی –سریع سازی- ساخته و تحویل متقاضیان شود. (!)

یک نگاه سریع به اولین گزارش رسمی «اجاره بها در سال89» که روز گذشته منتشر شد و در اختیار «دنیای اقتصاد» قرار گرفت، نشان می دهد در سالی که برای مستاجران «ناخوش» نامگذاری ارزانترین تور سنگاپور  شده بود، اجاره بهای مسکن به مراتب کمتر از نرخ تورم افزایش پیدا کرد.
بانک مرکزی برای محاسبه نرخ رشد اجاره بهای مسکن در سال89، پیش قدم ارزانترین تور ارمنستان  شده و نموداری از نوسان یکساله و فصلی این نرخ در شهر تهران ترسیم کرده که در آن، بیشترین صعود اجاره بها در حد 4/7 درصد آن هم برای فصل زمستان اعلام شده است.
میانگین نرخ رشد اجاره بهای آپارتمان مسکونی در تهران آنطور که بانک مرکزی اعلام کرده، در 12 ماه سال گذشته معادل 1/5 درصد و در تابستان نیز 6/5 درصد بوده است، اما این روایت با آنچه که اجاره نشین ها از اوضاع بازار تشریح می کنند تفاوت دارد، طوری که به اعتقاد آنها پارسال اجاره بها حداقل دوبرابر ارقام بانک مرکزی افزایش پیدا کرده است.
براساس گزارش بانک مرکزی در طول سال 89 همواره منحنی نرخ تورم بالای سر منحنی نوسان اجاره بها قرار داشته و شیب آن خیلی تندتر از ارزانترین تور استانبول  شیب رشد اجاره بها بوده است.
بررسی روند فصلی نوسان نرخ اجاره هر متر مربع آپارتمان در شهر تهران –گزارش بانک مرکزی- نشان می دهد در بهار سال گذشته اجاره بها 6/0 درصد نسبت به زمستان قبل از آن افزایش یافت و در تابستان و پاییز نیز به ترتیب 8/2 درصد و 5/2 درصد نسبت به فصل های قبل رشد کرد. همچنین در زمستان پارسال نسبت به پاییز همان سال، نرخ اجاره 2 درصد زیاد شد.
همچنین مقایسه آمار رشد فصلی ارزانترین تور اندونزی اجاره بهای مسکن در تهران با نوسان فصلی نرخ تورم حاکی است در پاییز سال گذشته که نرخ تورم جهشی بالا رفت و از 2 درصد به 8 درصد رسید، نرخ رشد اجاره بها معکوس شد و از 8/2 درصد به 5/2 درصد کاهش پیدا کرد. در فصل زمستان نیز در حالی که نرخ تورم در مقایسه با پاییز با شیب تند کاهش پیدا کرد و از 8 درصد به 1/3 درصد رسید، منحنی نرخ رشد اجاره بها به کاهش ملایمی ارزانترین تور آفریقای جنوبی  که از پاییز شروع شده بود ادامه داد و این بار از 5/2 درصد به 2 درصد افت کرد.
به این ترتیب می توان گفت افت وخیز اجاره بهای مسکن در کوتاه مدت ارتباط معناداری با تورم ندارد.
در نتایج گزارش بانک مرکزی، نحوه نوسان سال به سال اجاره بها و تورم نیز ترسیم شده است؛ طوری که در اولین فصل سال گذشته نرخ اجاره هر مترمربع آپارتمان مسکونی در تهران 5 درصد نسبت به بهار 88 افزایش یافت و در تابستان نیز نرخ رشد به 6/5 درصد در مقایسه با تابستان88 رسید. در پاییز نیز اجاره بها 2/6 درصد نسبت به ارزانترین تور آنتالیا  پاییز قبل از آن رشد کرد و در زمستان نرخ رشد سالانه به 4/7 درصد رسید. در آخرین فصل از سال گذشته، نرخ تورم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن 9/17 درصد گزارش شده است که نشان می دهد اجاره بها فاصله زیادی با رشد قیمت سایر کالاهای موجود در سبد هزینه خانوار داشته است.
در طول سال گذشته نرخ تورم بین 1/9درصد تا 9/17 درصد در نوسان بوده در حالی که حداقل و حداکثر نرخ رشد اجاره بهای مسکن در تهران طی این مدت 3/1 درصد و 4/7 درصد بوده است.
در مقابل آمارهای بانک مرکزی، شرح حال اجاره ارزانترین تور مارماریس  نشین ها مطرح است که تصریح می کند، تابستان سال گذشته یکی از سخت ترین دوره ها به لحاظ نرخ کاذب اجاره بوده است.
آمار بانک مرکزی استاندارد است چرا؟
با این اختلاف نظر درباره بازار اجاره، اکنون این پرسش وجود دارد که آیا واقعیت بازار اجاره مسکن در گزارش بانک مرکزی تصویر ارزانترین تور کوش آداسی   می شود یا در نقل قول های اجاره نشین ها؟
علی چگینی، مدیر کل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت مسکن در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: اول باید بپذیریم که بانک مرکزی همانطور که در اعلام نرخ تورم به عنوان نهاد مرجع و رسمی نزد همه شناخته شده است، برای اعلام سایر آمارهای اقتصادی و شاخص قیمت ها نیز باید مبنای واحد همه قرار بگیرد. در این صورت بانک مرکزی درباره نوسان قیمت مسکن و اجاره بها نیز هر آنچه را که اعلام و تعیین کند، باید قابل قبول باشد.
چگینی در پاسخ به این پرسش که چرا نرخ رشد ارزانترین تور ایتالیا  اجاره بها کمتر از نرخ تورم اعلام شده، اما این اتفاق در بازار اجاره توسط مستاجران احساس نشده است؟ گفت: این ناهمخوانی ظاهری به تفاوت بین برداشت مستاجران از نرخ ها و واقعیتی که بانک مرکزی در محاسبه نرخ رشد اجاره بها لحاظ می کند، برمی گردد. در بازار اجاره دو گروه قرار دارند گروه اول مستاجرانی هستند که بعد از یک سال، مجددا قراردادشان را بدون تغییر یا تغییر جزئی نرخ تمدید می کنند و گروه دوم افرادی هستند که چه در صورت جابه جایی و چه در صورت تمدید قرارداد باید به واسطه پیشنهاد مالک، قرارداد جدید را گران تر –تغییر قابل توجه- منعقد کنند. توصیفی که درباره سال گذشته بین اجاره نشین ها رد و بدل می شود مربوط به گروه دوم است به این معنی که در بازار اجاره حساسیت ها به نرخ رشد است و کسی درباره اینکه اجاره بهایش تغییر نکرده، صحبت نمی کند.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی وزارت مسکن در ادامه تاکید کرد: بانک مرکزی برای محاسبه نرخ رشد اجاره بها همه قراردادها شامل آنهایی که بدون تغییر قیمت تمدید شده و آنهایی ارزانترین تور پاریس  که مشمول افزایش نرخ شده را لحاظ می کند و در جامعه آماری استاندارد، اقدام به تعیین میانگین نرخ رشد می کند.
چگینی تصریح کرد: بانک مرکزی پوشش کاملی را برای بررسی بازار اجاره دارد، اما برخی، فقط جابه جایی هایی که در آن اجار ه بها افزایش یافته را به عنوان نمود کل بازار اجاره مبنا قرار می دهند که این نحوه نگرش کارشناسی شده و استاندارد نیست.
وی در ادامه گفت: عامل دیگری که باعث می شود اجاره بها سنگین جلوه کند در حالی که نرخ تورم از آن سنگین تر است، این است که سایر کالاهای موجود در سبد هزینه خانوار به تنهایی سهم کوچکی در مقایسه با اجاره بها دارند و در نتیجه هزینه خرید آنها آنچنان خودش را نشان نمی دهد، اما مجموع این هزینه ها که ارزانترین تور لندن  عمدتا مواد غذایی و مایحتاج عمومی هستند در مقایسه با هزینه اجاره رقم قابل ملاحظه ای می شود. سهم اجاره بها از رشد شاخص بهای کل –تورم- در سال گذشته در کل کشور 4/1 درصد بوده و سهم مابقی کالاها بین 1/0 تا 1/1 بوده است، اما طی پارسال شاخص ارزش مسکن اجاری در کل کشور فقط 5/6 درصد افزایش یافت در حالی که سایر کالاها با رشد شاخص 60 تا 70 درصدی روبه رو شدند. بنابراین ملاحظه می شود اگرچه در سال گذشته رشد شاخص اجاره بها کمتر از سایر کالاها بوده، اما به دلیل وزن قابل توجه اجاره در سبد هزینه و ضریب اهمیت 7/19 درصدی آن در سبد، این رشد ناچیز ارزانترین تور انگلستان  اجاره بها، به چشم آمده است.
چگینی همچنین افزود: در سال گذشته کاهش نرخ سود بانکی نیز گرایش به دریافت اجاره به جای رهن را در بین مالکان افزایش داد که این باعث شد به لحاظ روانی اثر تورمی در بازار اجاره به وجود بیاید
ورود به بحث اجاره بها می تواند از دو جنبه ارزش مادی و ارزش معنوی مدنظر قرار گیرد. در برخی کشورها از جمله کانادا، ارزش مادی اجاره بها درصد معینی از ارزش بهای ملک را تشکیل می دهد.

البته ملک موردنظر باید از یکسری شرایط کیفی از ارزانترین تور اسپانیا  جمله پارکینگ و انباری برخوردار باشد و این میزان اجاره بها در صورتی قابل تغییر است که ارزش واقعی و نه ارزش حبابی ملک تغییر یافته باشد که غالبا با توجه به افزایش مدت زمان ساخت (عمر ساختمان) ارزش واقعی آن ملک سال به سال کاهش می یابد. بررسی ها نشان می دهد که این نرخ اجاره بها از 2 الی حداکثر 4 درصد ارزش ملک با توجه به موقعیت منطقه ای ملک تغییر می کند.
این در حالی است که تعیین اجاره بها در مناطق جمعیتی از جمله کلانشهرهای ایران تابع روش و معیار خاصی نیست و هر گونه رویکرد و اظهارات اشخاص ارزانترین تور استرالیا  می تواند بر افزایش غیرمنتظره آن اثرگذار باشد. به عنوان مثال وعده پرداخت ودیعه مسکن در چند سال اخیر و طرح مباحثی از جمله دو سالانه شدن زمان قراردادهای اجاره (که محاسبه و تحمیل نرخ تورم مورد انتظار سال دوم را از سوی مالک در سال اول به همراه داشته است) و از جمله تعیین درصد خاصی از نوسانات قیمتی حاصل از اعمال قانون هدفمندی یارانه ها که به نوعی کمتر از حد مورد انتظار بوده است و... همگی از جمله مواردی است که در عمل موجبات تعیین اجاره بهای سلیقه ای مالکان را به همراه داشته است. البته ناگفته نماند که نقش مشاورین املاک در بسیاری از تعاملات فی مابین مالک و مشاور املاک ارزانترین تور یونان  می تواند اثرات خاص خود را داشته باشد. به عبارت دیگر، میزان افزایش نرخ اجاره بها در برخی مواقع می تواند نشات گرفته از نوع مشاوره افراد به مالکان باشد و بالعکس، یعنی مشاور املاک می تواند حداقل، در ثبات درصد اجاره بها نسبت به ارزش ملک اثرات مطلوبی داشته باشد. درصد نرخ اجاره بها در ایران در حال حاضر غالبا بین 6 الی 11 درصد قیمت مسکن است. (درصد اجاره عبارت است از نسبت اجاره بهای سالانه به قیمت مسکن).
با عنایت به مطالب فوق می توان سیاست گذاری در خصوص ثبات اجاره بها را تابعی از اعمال حاکمیت در قبال مالک و مشاور املاک دانست به عبارت دیگر اگر نرخ اجاره بها را تابعی از قیمت مسکن بدانیم، می توان هر گونه افزایش درصدی آن را مشمول مالیات های تصاعدی بر کل درآمد حاصل از اجاره در قبال مالک و کل در آمد مشاور املاک قائل شد. به عنوان مثال، افزایش 15 الی 30 درصدی مالیات بر هر گونه درصدهای افزایش ارزانترین تور لبنان  یافته نرخ اجاره بهای مسکونی نسبت به ارزش واقعی یا منطقه ای املاک بر کل اجاره بها و درآمد مشاورین املاک می تواند راهگشای حل معضل رفتاری آنان باشد. همچنین انطباق نرخ جهانی درصد اجاره بها به ارزش ملک نیز یکی دیگر از الزامات قانونی است که باید در تصویب قانون یا دستورالعمل حاکمیتی ضرورت داشته باشد. ضمن اینکه جرایم درنظر گرفته شده می تواند در سابقه عملکردی مشاورین املاک درج شود.
از دیدگاه معنوی می توان به بسیاری از ارزانترین تور کیش  ضروریات اخلاقی و دستگیری از هموطنان و کمک به ازدواج ها دانست که همگی ما در قبال آن مسول و پاسخگوی تکالیف و نعمت های خداوندی هستیم. فارغ از این رویکرد می توان به رویکردهای دیگر مردمان سرزمین های دیگر از جمله آلمان توجه کرد که همه مردمان آن خود را مسوول خوشبختی نسل آینده می دانند و در همه زمینه ها از جمله زمینه های ارزانترین تور سریلانکا  اقتصادی و اجتماعی از نسل جوان و آینده خود حمایت و خود را ملزم به آن می دانند. در پایان ذکر این نکته لازم است که یکی دیگر از رویکردهای بایسته، افزایش تولید و عرضه مسکن در پهنه گسترده بافت های قدیمی و فرسوده شهری است. همان طور که تجارب برخی از کشورها از جمله چین در بازسازی شهر پکن نشان می دهد، می توان از ظرفیت های موجود در بافت های مذکور به منظور تولید مسکن حداکثر ارزانترین تور پاتایا  براساس اسلوب و معیارهای شهرسازی مدرن (برقراری طرحی جامع و برخوردار از برج های بلندمرتبه با جانمایی کلیه خدمات رفاهی، عمومی و ارتباطی با توجه به ظرفیت های کالبدی و ساختاری جدید) ایجاد و زمینه بیشترین بهره برداری را فراهم کرد، اما رویکردهای اتخاذ شده حکایت از آن دارد که تاکنون و به منظور نوسازی و بازسازی بافت های فرسوده (که معیارها و تعاریف به کار رفته در آن قابل اصلاح می باشد) تنها به ارائه تسهیلات و حمایت های تعرفه ای بسنده شده است. چنین رویکردی که در همان ساختار و کالبد قدیمی شهری موجبات اسکان و ارزانترین تور امارات  افزایش جمعیت چند برابری را به همراه می آورد، می تواند معضلات متعدد اجتماعی، خدماتی، رفاهی و... را در قبال ظرفیت های پاسخگوی ناکافی متولیان ذی ربط ایجاد کند و مشکلات موجود شهری را به چندین برابر افزایش دهد.

کلیف ادغام دو وزارتخانه مسکن وشهرسازی و راه وترابری این هفته در مجلس مشخص می شود.

قرار است لایحه شرح وظایف وزارتخانه جدید «زیربنایی» که از ادغام وزارت راه در وزارت مسکن به وجود می آید، فردا در مجلس اعلام وصول و بررسی شود و چنانچه مورد تصویب مجلس واقع شد در صورت تایید شورای نگهبان، دو روز بعد علی نیکزاد به عنوان وزیر به مجلس معرفی شود. هر چند گفته ارزانترین تور کویت  می شود در دولت گروهی بر این عقیده اند که ارائه لایحه الزام نیست و فقط باید وزیر معرفی شود؛ اما گروهی دیگر معتقدند برای شروع به کار وزارتخانه زیربنایی، فقط ارائه لایحه شرح وظایف کفایت می کند.
علی نیکزاد از 12 اردیبهشت به مدت سه ماه برای سرپرستی وزارت راه حکم گرفت؛ اما با توجه به اینکه از 19روز پیش اعتبار این حکم به پایان رسید، برای یک ماه اضافه تر، حکم ارزانترین تور قطر   حکومتی گرفته شده است. براساس این گزارش، درباره اینکه علی نیکزاد در مجلس بتواند رای اعتماد بگیرد یا نه؟ دو موضوع برای نمایندگان حایز اهمیت است. اول هماهنگی کاری در ادغام وزارت راه در وزارت مسکن است که در این باره کارشناسان معتقدند اگر قرار باشد وزارت راه در یکی از وزارتخانه ها ادغام شود، وزارت مسکن بهترین گزینه است. هر چند پیش بینی می شود ارزانترین تور چین  حجم سنگین مسوولیت در وزارت راه ممکن است ماموریت مهم تامین مسکن برای دهک های کم درآمد را تحت الشعاع قرار دهد. نمایندگان همچنین برای رای به ادغام عملکرد سه ماهه نیکزاد را مورد بررسی قرار خواهند داد.
دو تحول در وزارت راه
رضا پیل پایه قائم مقام وزارت راه که 11اسفند سال گذشته با حکم نیکزاد در این سمت منصوب شد تصریح کرد: در دو ماه و چند روزی که کنار نیکزاد در وزارت راه حضور دارم، نظم خاصی ارزانترین تور کوالالامپور  در پروژه های عمرانی راه وترابری برقرار شده است. پیل پایه که 21 سال در وزارت راه سابقه فعالیت دارد، افزود: وزارت راه وزارتخانه ای بزرگ است و حجم کار آن بسیار گسترده است؛ اما سرپرست فعلی با تعریف پروژه ها به سطوح ملی یا استانی و مهم یا عادی، در حال حاضر آمار به روز از وضعیت پیشرفت پروژه ها را در ارزانترین تور مراکش   وزارتخانه جمع آوری کرده که چنین وضعیتی هیچ وقت با این دقت نداشتیم. وی با بیان اینکه کار تشکیلاتی نیکزاد در وزارت راه نیز سابقه نداشته، گفت: هم اکنون هفته ای یکبار معاونین گزارش ریز از وضعیت حوزه شان به سرپرست ارائه می کنند و ماهانه یکبار نیز مدیران استانی با حضور در تهران درباره پروژه های استانی گزارش می دهند. پیل پایه تصریح کرد: نیکزاد دو تحول اساسی در پروژه های وزارت راه ایجاد کرده به طوری که پیمانکاران را مجاب کرده؛ زمان دقیق برای بهره برداری اعلام کنند و دوم هزینه اجرا را به صورت مقطوع مشخص می کند. پیل پایه قائم مقام وزیر راه در ارزانترین تور تونس     پاسخ به یک پرسش دنیای اقتصاد گفت: رییس جمهور در دولت نهم ودهم پیشنهاد کرد وزیر راه شوم و
نپذیرفتم.

.

No comments:

Post a Comment