Tuesday, September 20, 2011

فرمول جدید پرداخت اجاره بها

مدتی است که در خبرهای سیاسی   بازار رهن و اجاره واحدهای مسکونی باب شده برخی از مستاجران مبلغ تعیین شده برای اجاره ماهانه را به طور یکساله محاسبه و در ابتدای قرارداد به همراه ودیعه به مالک پرداخت می کنند.

طبق گفته اکثر مشاوران املاک فعال در مناطق مختلف تهران این نحوه پرداخت نرخ رهن و اجاره، شیوه جدیدی در بازار اجاره مسکن نیست، بلکه از قدیم بوده، اما در   حال حاضر خبرهای اقتصادی   استفاده از آن عمومی تر شده است.
معمولا مالکانی این پیشنهاد را به مستاجران می دهند که در طول قرارداد اجاره، داخل کشور نیستند به همین خاطر مجبورند اجاره ماهانه را جلوتر دریافت کنند و از سوی دیگر مستاجرانی به مالکان ایده پرداخت یکجای اجاره ماهانه را در ابتدای قرارداد می دهند که در ازای آن از تخفیف خوبی برخوردار شوند.
یکی از فعالان بازار مسکن در منطقه پونک در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت : این پیشنهاد هم به سود مستاجر است و از طرف دیگر به نفع موجر هم خواهد بود.
وی درباره منفعت این نحوه پرداخت اجاره بها افزود : اگر اجاره آپارتمانی به صورت 20 میلیون تومان رهن و مجموع اجاره 12 ماهه، ماهانه 300 هزار تومان باشد، 3 میلیون و 600 هزار تومان می شود و اگر مالک این نوع شرایط پرداخت را قبول کند تخفیفی 10 تا 15 درصدی برای مستاجر در نظر می گیرد؛ یعنی مستاجر نزدیک به 3 میلیون و 100 هزار خبرهای بین الملل  تومان را باید یکجا در ابتدای قرارداد پرداخت کند و در واقع با پرداخت مجموع اجاره بهای 12 ماه در ابتدای سال از تخفیف 500 هزار تومانی بهره مند می شود.
سعیدی تاکید کرد : به طور یقین مالک هم با دریافت اجاره سالانه و ودیعه می تواند سرمایه گذاری یا کاسبی کند.
این بنگاهدار همچنین درباره این موضوع که از این پیشنهاد در بازار اجاره چقدر استقبال می شود، اظهار کرد : اگرچه این نحوه پرداخت اجاره در بازار مسکن رواج یافته، اما برخی مستاجران تمایلی به اجرای آن ندارند خبرهای علمی پژوهشی  زیرا آنها به این شیوه پرداخت اعتماد ندارند و فکر می کنند سرشان کلاه خواهد رفت! سعیدی، موفقیت رونق اجرای این طرح در بازار اجاره مسکن را وابسته به قدرت بیان
مشاوران املاک در معرفی دقیق این طرح برای   خبرهای  فرهنگ وهنر         مشتریان بازار اجاره و همچنین توانایی مالی مستاجران عنوان کرد و گفت : معمولا مستاجران راغب نیستند به پیشنهادهای غیرمعمولی که موجران در قبال نحوه پرداخت اجاره بها می دهند،
عمل کنند و در این رابطه مشاور املاک می تواند با توضیح واضح و صحیح به مستاجر ثابت کند که اگر قدرت پرداخت نرخ اجاره ماهانه را بصورت یکجا دارند می توانند با قبول کردن پرداخت اجاره 12 ماه در ابتدای قرارداد از دغدغه های پرداخت ماهانه اجاره راحت و از تخفیف هم بهره مند شوند.
از سوی دیگر، یکی از مشاوران املاک در نارمک در این باره گفت : در این منطقه به ندرت چنین نحوه پرداختی مورد استقبال متقاضیان قرار گرفته، مگر در مواردی که مستاجر مبلغ ودیعه پرداخت نکرده و به همین دلیل اجاره تعیین شده ماهانه را برای 12 ماه محاسبه کرده و در ابتدای قرارداد آن را پرداخت کرده است. همچنین در خیابان شریعتی یکی دیگر از بنگاهداران املاک به «دنیای اقتصاد» گفت : اگر مستاجران اجاره کل 12 ماه را یکجا پرداخت کنند نه تنها آنها از زحمت پرداخت ماهانه اجاره معاف خبرهای دین واندیشه   می شوند، بلکه موجران هم دیگر نگران دیر و زود شدن پرداخت اجاره توسط مستاجر نخواهند بود
با صدور یک مجوز جدید توسط سیستم بانکی، چالش قانونی در نقل وانتقال تسهیلات 18 تا 20 میلیون تومانی خرید مسکن، از بازار مبادله وام برداشته شد.
براساس اطلاعیه بانک مسکن، صاحبان آپارتمان هایی  خبرهای اجتماعی  که به خاطر خرید تسهیلات از بازار، به صورت وکالتی مالک شده اند می توانند نسبت به انتقال قطعی سند از صاحب اصلی وام –وام دهنده- اقدام کنند.
این مجوز از یک سو تحرک را در بازار وام خرید مسکن افزایش می دهد که نتیجه آن «پل زنی برای اتصال سریع متقاضیان مسکن به تسهیلات بانکی» است و از سوی دیگر باعث تقویت ضمانت نامه های ملکی در بانک ها خواهد شد.
به گزارش «دنیای اقتصاد» هم اکنون حجم قابل توجهی از متقاضیان مسکن از آنجا که نمی توانند مدت زمان لازم برای سپرده گذاری و ثبت نام تسهیلات بانکی را رعایت کنند، با مراجعه آنی به بازار، از سپرده گذارانی که زمان پرداخت وام به آنها فرارسیده، تسهیلات 18 یا 20 میلیونی را خریداری می کنند که در این حالت، ملک باید در مالکیت فروشنده وام قرار بگیرد به طوری که بانک برای بازپرداخت، با خریدار وام در ارتباط است و برای ضمانت وام، مالک –فروشنده وام- را به اخبار حوزه ودانشگاه  عنوان ضامن قبول دارد.این ارتباط سه طرفه باعث شده در برخی موارد، پرداخت اقساط وام دریافتی با اختلال و در عین حال ردگیری بازپرداخت با چالش مواجه شود.به همین منظور بانک مسکن با مجوزی که از بانک مرکزی دریافت کرده، امکان برقراری ارتباط مستقیم با خریدار وام مسکن را فراهم کرده تا بعد از انجام معامله بین خریدار و فروشنده وام، دو طرف بتوانند از مرحله «وکالت» به مرحله «انتقال قطعی» ملک به نفع خریدار وام ورود کنند.
تا پیش از این مصوبه، روالی که در بازار غیررسمی خرید و فروش وام مسکن وجود داشت به این ارزانترین تور دبی    صورت بود که چون بانک عامل، صاحب وام را به رسمیت می شناخت، باید خریدار وام بعد از خرید ملک، مالکیت آن را به صاحب وام منتقل می کرد تا در رهن بانک برود و همزمان از او وکالت می گرفت که بعد از بازپرداخت کامل اقساط، مالکیت را دوباره به وی منتقل کند. اما براساس اطلاعیه ای که روز گذشته بانک مسکن صادر کرده، برای مشتریانی که به صورت وکالتی واحد مسکونی خود را خریداری کرده اند، به شرط نداشتن بدهی معوق این مجوز صادر شده که بتوانند نسبت به انتقال اسناد مالکیت در رهن بانک، به نام خود اقدام کنند.
به گزارش «دنیای اقتصاد» با این مجوز، ریسک خرید زمان برای متقاضیان مسکن عملاً به صفر می رسد و نگرانی از خرید وکالتی واحد مسکونی نیز از بین می رود.
هر چند برخی کارشناسان تبعات این اقدام را  ارزانترین تور ترکیه  باعث افزایش قیمت مبادله وام 20 میلیون تومانی می دانند اما از آنجا که سقف این تسهیلات تاثیر آنچنانی در قدرت خرید غالب متقاضیان مسکن ندارد، تسهیل مسیر دسترسی آن نیز اثر قابل ملاحظه ای بر قیمت خرید وفروش آن نخواهد داشت.
براساس این گزارش هم اکنون در بازار مبادله انواع وام بانکی، تسهیلات 18 و 20 میلیون تومانی خرید مسکن متعلق به بانک مسکن بین 2 میلیون تا 2 میلیون و 300 هزار تومان، معامله می شود که خریدار وام عملا باید حدود 10 درصد از ارزش اولیه این تسهیلات را به فروشنده وام بابت خرید زمان پرداخت کند.
در اطلاعیه دیروز بانک مسکن، مهلت دو ماهه برای انتقال قطعی سند از فروشنده های وام به نام خریداران وام تعیین شده و تاکید شده است: «آن دسته از مشتریان بانک مسکن که به صورت وکالتی نسبت به خرید واحد اخبار حوزه ودانشگاه   مسکونی که در رهن بانک مسکن قرار گرفته است اقدام کرده اند به شرط نداشتن مانده بدهی معوق می توانند از 24 شهریور به مدت دو ماه نسبت به انتقال اسناد مالکیت در رهن بانک به نام خود اقدام کنند.»
به گزارش «دنیای اقتصاد» همزمان با این تصمیم بانک مسکن، برخی از شرکت های مشاوره وام در بازار اعلام کردند: برای متقاضیان جدید وام خرید مسکن که قصد دارند تسهیلات را از بازار و بدون سپرده گذاری، دریافت کنند نیز ضوابطی درنظر گرفته شده تا آنها نیز بدون معامله وکالتی، صاحب آپارتمان مسکونی شوند.
آنطور که دلالان وام بانکی می گویند خریداران تسهیلات 20 میلیونی چنانچه 10 درصد از مانده ارزانترین تور آنتالیا   تسهیلات را به بانک بازپرداخت کنند، مالکیت وکالتی آپارتمان قابل تبدیل به مالکیت قطعی خواهد بود. به این صورت که چنانچه کل رقم بازپرداخت 20 میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن با احتساب نرخ سود 11 تا 12 درصد، حدود 35 میلیون تومان (متناسب با طول بازپرداخت) باشد، خریدار وام بعد از پرداخت 4 تا 5 قسط ماهانه 270 هزار تومانی، چنانچه حدود 3 میلیون و 400 هزار تومان (10 درصد مانده تسهیلات) را یکجا پرداخت کند، مالکیت واحدمسکونی از فروشنده وام به او قابل انتقال خواهد بود. به گزارش «دنیای اقتصاد»، این روشی که اخیراً توسط دلالان و شرکت های مشاوره وام بانکی اعمال می شود، نوعی رقیب برای اوراق 20 میلیونی  ارزانترین تور استانبول  خرید مسکن است که در فرابورس هم اکنون مبادله می شود.
در شیوه خرید و فروش اوراق که پیش تر در فرابورس راه اندازی شده، نیازی به خرید وکالتی آپارتمان نیست. تنها تفاوت بین خرید اوراق و خرید وام این است که در شیوه خرید وام از بازار، انتقال وکالت حداقل بعد از 4 ماه امکان پذیر است که این موضوع، همچنان مزیت نسبی اوراق خرید مسکن را حفظ می کند.

به تازگی تعداد واحدهای مسکونی فروشی با نرخ های کمتری از ارزش واقعی در مناطق شمال تهران افزایش یافته است و اکثر مواقع در بین این فایل ها می توان واحدهایی را پیدا کرد که ارزش خرید را دارند زیرا گاهی اوقات در بین این دسته از فایل های فروش، واحدهایی که از بابت امکانات، سند و موقعیت قرارگیری دارای ضعف هستند، با قیمت هایی کمتر از نرخ حقیقی عرضه می شوند تا حداقل از لحاظ قیمت منصفانه مورد پسند متقاضیان واقع شوند.

ستون امروز نبض بازار به معرفی تعدادی از واحدهای مسکونی واقع در آگهی استخدام   مناطق مختلف شمال تهران پرداخته که به این شرح است: یک واحد مسکونی 110 متری 9 ساله در محدوده ولنجک، خیابان شانزدهم با امکانات پارکینگ، انباری، آسانسور و بالکن با قیمت متری 3 میلیون و 300 هزار تومان برای فروش پیشنهاد شده در حالی که قیمت هر متر مربع واحد مشابه در ولنجک بین 4 میلیون و 370 هزار تومان تا 5 میلیون و 50 هزار تومان است.
همچنین مالکی 3 میلیون تومان را برای قیمت هر متر مربع واحد 60 متری خود در خیابان آصف واقع در خیابان زعفرانیه اعلام کرده است. این آپارتمان مسکونی یک سال ساخت و تک واحدی است. مشاوران املاک قیمت واقعی هر متر این واحد فروشی را بین 5 میلیون و 200 هزار تا 5 میلیون و 970 هزار تومان تعیین می کنند. علاوه براین در خیابان بوسنی هرزگوین در خیابان فرشته، یک واحد مسکونی 153 متری نوساز، متری 4 میلیون و 500 هزار تومان قیمت گذاری شده است. این واحد مسکونی  اتومبیل دوگانه سوز  از پارکینگ، آسانسور، سونا، استخر و جکوزی نیز بهره مند است اما قیمت واقعی هر متر مربع این واحد ارزانترین تور اروپا  طبق گفته دلالان مسکن از 5 میلیون و 20 هزار تومان تا 6 میلیون و 170 هزار تومان تعیین می شود.

.

No comments:

Post a Comment