Saturday, September 4, 2010

خانه های مسکن مهر خوزستان به بهره برداری نرسیدند/ وعده بعدی خرداد

: با وجودیکه مدیرکل مسکن و شهرسازی خوزستان به عنوان متولی اصلی اجرای طرح مسکن مهر در استان، وعده بهره برداری از اولین خانه های طرح مسکن مهر خوزستان را در دهه فجر سال ۱۳۸۸ داده بود ولی باگذشت چند ماه، این وعده هنوز محقق نشده است.
نصرت الله دهقان در گفتگویی مطبوعاتی قبل از دهه فجر در خصوص زمان قطعی تحویل خانه های مسکن مهر در خوزستان گفت: در دهه فجر امسال ( سال ۱۳۸۸) با بهره برداری از خانه مسکن مهر تعاونی فرهنگیان شهر خرمشهر، اولین خانه های این طرح در استان خوزستان به متقاضیان تحویل داده می شود و پس از آن شاهد بهره برداری نوبتی خانه های مسکن مهر در سایر شهرهای استان خواهیم بود.
اما دهه فجر سال ۱۳۸۸ گذشت و در حالیکه خبرنگاران منتظر حضور وزیر مسکن در خرمشهر و بهره برداری از اولین خانه های بزرگترین طرح عمرانی کشور در دهه فجر بودند، اتفاق خاصی در این خصوص رخ نداد و اداره کل مسکن و شهرسازی خوزستان ترجیح داد در این مورد سکوت کند و هیچگونه خبری نداد اختراعات.

در همان زمان در بازدید میدانی خبرنگار مهر از پروژه طرح مسکن مهر تعاونی فرهنگیان خرمشهر معلوم بود که این خانه ها نه برای دهه فجر که برای حداقل سه ماه دیگر نیز به بهره برداری نخواهند رسید ولی معلوم نبود مدیرکل مسکن و شهرسازی که باید اشراف کاملی بر این طرح داشته باشد بر مبنای کدام اطلاعات وعده بهره برداری از این طرح در دهه فجر را داده بودجبهه‌های جنوب.

وعده جدید؛ سوم خرداد

اما مدیرکل مسکن و شهرسازی استان خوزستان در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در اهواز در مورد علت عدم بهره برداری از اولین طرح مسکن مهر در خوزستان گفت: ما بر مبنای اطلاعاتی که به ما می رسد اظهار نظر می کنیم و اگر دوباره به آن زمان بازگردیم بازهم وعده بهره برداری از آن را به شما اعلام می کنمفتوشاپ.

نصرت الله دهقان ادامه داد: با این وجود اولین طرح مسکن مهر خوزستان روز سوم خردادماه سال جاری به مناسبت آزادسازی خرمشهر در این شهر افتتاح می شود.

البته با وجود اینکه استاندار خوزستان از روند اجرای طرح مسکن مهر در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر اظهار رضایت می کند ولی تاکنون و با وجود گذشت حدود سه سال از آغاز این طرح هیچ خانه ای به متقاضیان تحویل داده نشده است ضمن اینکه مسکن مهر فرهنگیان خرمشهر که بیشترین میزان پیشرفت کار در استان خوزستان را به خود اختصاص داده است در مکانی فوق العاده مطلوب در حال ساخت است که با استقبال خوبی از سوی فرهنگیان مواجه شد ولی در همین شهر خرمشهر سایر متقاضیان با مشکلات عدیده ای برای آغاز ساخت خانه های خود مواجه هستند.

با این وجود مدیرکل سابق تعاون استان خوزستان چند روز قبل در مراسم تودیع خود با اشاره به اینکه خوزستان رتبه سوم را در زمینه فعالیت‌های تعاونی مسکن مهر در کشور به خود اختصاص داده است، بیان کرد: احداث و پی‌ریزی ۵۲ هزار واحد مسکونی در قالب مسکن مهر در حال انجام است.

در استان خوزستان تاکنون‪ ۴۷‬هزار و ۱۴۸‬نفر متقاضی مسکن در تعاونیهای مسکن مهر در این استان ثبت‌نام کرده‌اند و کماکان در انتظار خانه دار شدن هستند ولی روند اجرایی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت بسیار نا امید کننده است حتی در این خصوص استاندار خوزستان به شدت به مدیران و فرمانداران برای بی توجهی به این طرح در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر اعتراض کرد.

استاندار خوزستان در آخرین جلسه شورای مسکن مهر خوزستان اظهار داشت: وضعیت طرح مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر بسیار تاسف بار و ناامید کننده است و من از این جهت از فرمانداران و مدیران مسکن استان ناراضی هستم.

سید محمد جعفر حجازی در این جلسه با بیان اینکه مردم چه گناهی دارند که گرفتار شده اند، افزود: همین حرفها و مشکلاتی که امروز در این جلسه عنوان شد دو سال پیش نیز عنوان شده بود ولی ظاهرا کسی برای پیشبرد کارها، اقدامی نکرده است.

وی تاکید کرد: فرمانداران، بنیاد مسکن، شهرداران و سازمان مسکن باید در این خصوص تکلیف خود را روشن کنند و تا این اندازه در حق مردم شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر احجاف نکنند. مردم این شهرها در بهترین شرایط ساخت خانه و بهترین امتیاز دولت از حق ساخت خانه محروم شده اند و این برای من قابل قبول نیست.

عدم اعتماد متقاضیان به طرح

یکی از مشکلات طرح مسکن مهر عدم اعتماد متقاضان به این طرح است و این افراد باور نمی کنند از این طریق صاحب مسکن شوند و گذشت زمان باعث نا امیدی آنها شده است در حالیکه در چند شهر معدود در استان شاهد پیشرفت های خوبی در این خصوص هستیم.

فرید جلالی عزیزپور، مدیر شعب بانک مسکن استان خوزستان که عملکرد بانک تحت مسئولیتش در خصوص پرداخت تسهیلات این طرح با تقدیر وزیر مسکن و استاندار خوزستان مواجه شده است در خصوص چگونگی جلب اعتماد متقاضیان طرح مسکن مهر به این طرح عظیم عمرانی کشور می گوید: برای اینکه متقاضان به طرح مسکن مهر و روند اجرای کار اعتماد پیدا کنند باید مدیران اجرای طرح و تعاونی های مسکن مهر، جلسات و نشست های خود را در محل پروژه ها برگزار کنند تا اعضا با دیدن حجم کارهای صورت گرفته با رغبت بیشتری کار خانه دار شدن خود را پیگیری کنندصنایع.

وی افزود: بانک مسکن هم در این خصوص همه گونه همکاری با این طرح داشته و برای اجرای این طرح محدودیت خاصی ندارد.

به هر حال سوم خرداد نزدیک است و مردم استان خوزستان منتظر افتتاح اولین واحدهای طرح مسکن مهر در این استان هستند.

No comments:

Post a Comment