Wednesday, April 13, 2011

تازه ترین نرخ های فروش مسکن در تهران

هفته گذشته رییس اتحادیه مشاوران  ارزانترین تور کیش  املاک با اعلام اینکه قیمت مسکن ثابت باقی می ماند ، گفت : مشاوران املاکی که قصد جو سازی برای رشد قیمت ها را داشته باشند تعطیل خواهند شد .

در همین رابطه یکی از مشاوران املاک فعال در محدوده خیابان ملاصدرا به دنیای اقتصاد اظهار کرد : قیمتی که بنگاهداران املاک به خریداران اعلام می کنند نرخی است که از سوی مالکان ارزانترین تور سریلانکا  یا سازنده ها تعیین می شود و در برخی از موارد که قیمت های پیشنهادی فروش بالاتر از عرف واقعی منطقه باشد مشاوران املاک هیچ دخالتی در این امر ندارند چرا که فروشنده ها چنین قیمت هایی را برای فروش پیشنهاد می کنند .
محمدی در ادامه افزود : مشاوران املاک همان طور که مشخص است وظیفه مشاوره به خریدار و فروشنده و همچنین نقش دلالی برای انجام معامله را دارند نه بیشتر .
وی تصریح کرد : معمولا مشاوران املاک هر روز یا دو ارزانترین تور لبنان  روز یک بار با فروشنده ها درباره قیمت به گفت وگو می پردازند تا قیمت نهایی و به روز شده مشخص شود .
این بنگاهدار در ادامه تاکید کرد : درباره گرانی یا ارزانی برخی از قیمت های اعلام شده فروش واحدهای مسکونی در بازار ، مشاوران املاک بی تقصیر هستند البته بنگاهداران در حین مواجه شدن با فروشنده هایی که قصد دارند ملک خود را بیش از ارزش واقعی برای فروش به بازار عرضه کنند به آنها هشدارمی دهند و مالکان را با قیمت های حقیقی آشنا می کنند اما ممکن است در این بین عده ای از مالکان ادعا کنند که ملک یک کالای آپارتمان رهنی تهران   شخصی است و اختیار آن را دارند به همین خاطر تصمیم به کاهش قیمت یا تعیین نرخ ارزان تر را ندارند .
محمدی همچنین عنوان کرد : اگر در بازار مسکن برای مقابله با گران فروشی قرار است برخورد شود مسوولان بهتر است با مالکان گران فروش برخورد داشته باشند نه با مشاوران املاک .
از طرف دیگر، بنگاهدار دیگری در منطقه پونک در این باره اظهار کرد : اگر مشاور املاکی فروشنده ای را تشویق به گران فروشی کند دچار تخلف شده است، اما بعید به نظر می رسد بنگاهداری راضی به ایجاد چنین تخلفاتی در بازار مسکن شود .
وی در ادامه اذعان کرد : مشاوران املاک به عنوان واسطه های خرید مسکن ترکیه   برای انجام معاملات ملکی شناخته می شوند اما به نظر می رسد آن دسته از بنگاهدارانی که دست به چنین اقدامی می زنند شاید به دلیل افزایش حق کمیسیون است، زیرا حق کمیسیون مشاوران املاک بر اساس مبلغ معامله شده تعیین می شود، به همین خاطر ممکن است عده ای بر این اساس بخواهند از اعلام قیمت های بالا سوءاستفاده کنند
سی و نهمین نمایشگاه و مسابقات جهانی اختراعات ژنو که المپیاد علمی اختراعات نامیده می شود با درخشش تیم شرکت کننده از کشورمان به پایان رسید.

در این دوره از مسابقات، تیم ایرانی شرکت کننده توانست 4 جایزه ویژه این مسابقات را به دست آورد به طوری که طرح ارزانترین تور کوش آداسی    مدیریت بهره برداری از روسازی آسفالتی توانست ضمن کسب مدال طلای مسابقات، کاپ ویژه (Grand prix) مسابقات را به دست آورد و از سوی وزارت علوم روسیه به عنوان طرح برتر این مسابقات معرفی شد.
این فرمول که برای اولین بار در آپارتمان اجاره ای نور  صنعت راه سازی و مدیریت راهداری توسط میلاد کیهانی در مجتمع تولیدی تحقیقاتی ایران فریمکو ارائه شده همزمان ظرفیت بارگیری انواع کامیون های حمل بار جاده ای را به نحوی تنظیم می کند که ضمن بالا بردن بهره برداری بهینه از شبکه روسازی های آسفالتی، کامیون های حمل بار آسیب کمتری به روسازی وارد کنند. این طرح از سه سال پیش به وزارت راه و ترابری نیز ارزانترین تور انگلستان  ارائه شده است که از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری بخش هایی از این فرمول به کار گرفته می شود. این فرمول قادر است کلیه هزینه های حمل بار جاده ای، عوارض و مالیات حمل بر جاده ای را محاسبه و مدیریت کند.

با نزدیک شدن به موعد اجرای بسته ساماندهی بازار اجاره مسکن، دیروز جزئیات جدیدتری از محتوای این بسته سیاستی تشریح شد.

براساس آنچه علی نیکزاد وزیر مسکن اعلام کرده، بسته ساماندهی بازار اجاره    شامل دو فاز است که در آپارتمان اجاره ای شاهرود   فاز اول مقرر شده سرعت واحدهای مسکونی در حال ساخت در داخل و اطراف تهران افزایش یابد تا با عرضه آنها حداکثر در ابتدای تابستان، حجم تقاضا برای اجاره واحد مسکونی در پایتخت کاهش پیدا کند.
اما فاز دوم که پاشنه آشیل این بسته به حساب می آید، برای اجرا، به توافق با مشاوران املاک منوط شده است.
وزیر مسکن در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه «طرح تغییر فرمول رهن واجاره که در بسته پیشنهاد شده بود به کجا رسید؟» گفت: تغییر فرمول یک میلیون تومان رهن به خرید مسکن یزد  ازای 30 هزار تومان اجاره تیغ دولبه ای است که هم می تواند برای مستاجران مفید باشد و هم اینکه در صورت استفاده نادرست از آن، می تواند به نفع موجران تمام شود. نیکزاد با بیان اینکه تغییر فرمول قدیمی محاسبه اجاره بهای مسکن بستگی به برآیند نظرات کارشناسان اقتصادی که هم اکنون مشغول بررسی ابعاد طرح هستند، دارد گفت: اگر با مشاوران املاک بر سر اجرای درست فرمول جدید به توافق برسیم، آن را در بازار پیاده می کنیم.
اواخر سال گذشته در جریان تدوین بسته  ساماندهی بازار اجاره پیشنهادی مبنی بر تغییر سود ماهانه مبلغ رهن از 3 درصد به 2 درصد مطرح شد به این معنی که مبنای یک میلیون رهن معادل است با 30 هزار تومان اجاره به یک میلیون رهن معادل است با 20 هزار تومان اجاره تغییر پیدا کند.بسته اجاره بها از اواسط سال ارزانترین تور لندن  گذشته برای تدوین در دستور کار وزارت مسکن قرار گرفت و اکنون مراحل نهایی خود را طی می کند.
وزیر مسکن دیروز در حاشیه یک همایش گفت: وزارت مسکن این روزها بازار مسکن را مدام رصد و مراقبت می کند و به دنبال آن است نرخ های اجاره دستخوش تغییر صعودی نشود. وی افزود: بنا داریم با تشویق به عرضه واحدهای اجاره ای، تعادل قیمتی را به وجود بیاوریم.
نیکزاد در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درباره قیمت مسکن نیز گفت: پیش بینی می کنیم در سال جاری کماکان ثبات قیمت ها در بازار خرید و فروش مسکن تداوم داشته باشد.
وی همچنین درباره کاهش سقف وام صنعتی سازی مسکن در بسته پولی سال90 تصریح کرد: مشکل خاصی نیست و درست می شود.
کنایه وزیر به وام خرید مسکن
وزیر مسکن درباره علت مخالفت با افزایش وام خرید مسکن به 27 میلیون تومان گفت: وام خرید مسکن برای سال جاری به 20 میلیون تومان ارتقا پیدا کرد، این وام نمی تواند به خانه دار رهن آپارتمان سمنان   شدن مردم کمک کند به این علت که در سال هایی که بانک ها نامحدود وام خرید می دادند، این وام در سایر بخش ها مورد بهره برداری قرار می گرفت و عملا تبدیل به خانه نشد!

بعد از اتمام تعطیلات نوروزی همچنان بسیاری از مشاوران املاک اظهار می کنند که وضعیت معاملات ملکی در رکود به سر می برد و از طرف دیگر قیمت های پیشنهادی فروش بدون تغییر و ثابت نسبت به سال گذشته باقی مانده است، اما شنیده ها حاکی از این مساله است که برخی در بازار مسکن قصد دارند رهن آپارتمان شمال تهران   موج جدیدی از نوسانات قیمت را ایجاد کنند.

یکی از مشاوران املاک فعال در منطقه امیریه در این رابطه گفت : بازار خرید و فروش واحدهای مسکونی در دو هفته گذشته با رونق همراه نبوده و رفت وآمد متقاضیان تنها به پرس و جوی نرخ های فروش مربوط بوده است. وی در ادامه افزود: چند روزی است که فروشنده ها در مراجعه به بنگاه ها یا در تماس تلفنی با بنگاهداران خبر از تغییر قیمت های پیشنهادی خود در آینده نزدیک می دهند که این امر باعث نگرانی فروش آپارتمان تبریز   مشاوران املاک شده است . صادقی اذعان کرد: تعدادی از سازنده ها که تنها در یک محله یا منطقه مشخصی فعالیت می کنند گاهی اوقات با هماهنگی با یکدیگر متحد می شوند تا در بازار معاملات حرکتی را به نفع خود ایجاد کنند و حال اینکه شنیده ها حاکی از این مساله است که ممکن است نرخ های پیشنهادی با نوسان رو به رو شود و این فقط از سوی یک سازنده نیست، بلکه زمزمه چندین سازنده است . این بنگاهدار خاطرنشان کرد: تغییر قیمت فروش به طور یقین اگر به سمتی باشد که به ضرر خریدار باشد ، بعد از یک دوره زمانی فروشنده ها مجبور به کاهش مجدد قیمت ها خواهند شد؛ چرا که تجربه در سال 86 نشان داده ارزانترین تور پاریس  که افزایش بی دلیل قیمت مسکن و پشت کردن خریداران به فروشنده ها می تواند باعث نزول قیمت شود و اگر دوباره این اتفاق رخ بدهد نتیجه آن مشخص است و یکی از دلایل اصلی عقب نشینی مالکان چک و سفته هایی است که برای ساخت و ساز در دست طلبکاران دارند، چرا که برخی سازنده ها سرمایه کافی برای ساخت و ساز ندارند و برای اینکه بتوانند در همهمه بازار به منفعت دست یابند با دریافت پول از سرمایه داران خود را بدهکار می کنند
سقف وام ساخت مسکن به روش صنعتی، بدون مشورت با وزارت مسکن 3 میلیون تومان کاهش پیدا کرد؛ در بسته پولی سال90 که به تایید شورای پول واعتبار نیز رسیده، تسهیلات ساخت برای سنتی سازی 20 میلیون–معادل سال گذشته- و برای صنعتی سازی 22 میلیون تعیین شده است. کارگروه مسکن که مصوباتش حکم تصمیم هیات دولت را دارد فروردین89 با هدف تامین انگیزه در انبوه سازان برای استفاده ارزانترین تور ترکیه  از فناوری های نوین، ابلاغ کرد به صنعتی سازی مسکن 5 میلیون وام بیشتر تعلق بگیرد. مسوولان بخش مسکن امیدوارند این هفته بتوانند نظر بانک مرکزی را به اصلاح بسته پولی جلب کنند.

اشکال در بسته پولی سال90
وام ساخت مسکن کاهش یافت
تسهیلات 25 میلیونی صنعتی سازی مسکن به 22 میلیون تومان افت کرد
گروه مسکن- فرید قدیری: بعد از حل اختلاف نظر بین دولت و بانک مرکزی بر سر تسهیلات خرید مسکن، این بار «تسهیلات ساخت» به موضوع تشکیل جلسه مشترک بین مسوولان بانکی و وزارت مسکن تبدیل شده است.
وزارت مسکن بعد از رونمایی رسمی از بسته سیاستی- نظارتی ارزانترین تور دبی    بانک مرکزی مطلع شده سقف تسهیلات ساخت – وام مسکن مهر- بدون اطلاع قبلی و بدون آنکه پیش زمینه ای در دولت برای تغییر آن مطرح باشد، کاهش پیدا کرده است. بسته پولی سال90، بانک عامل پرداخت کننده تسهیلات ساخت مسکن را موظف کرده به ازای ساخت هر واحد مسکونی با روش های صنعتی، 22 میلیون تومان به سازنده واحد پرداخت کند. به این ترتیب در سال جاری وام ساخت صنعتی مسکن نسبت به سال گذشته 3 میلیون تومان کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که کارگروه مسکن که ریاست آن را رییس جمهور برعهده دارد و رییس کل بانک مرکزی نیز یکی از اعضای آن محسوب می شود، فروردین 89 تصویب کرد وام ساخت مسکن مهر برای سنتی سازی 20 میلیون و برای صنعتی سازی 25 میلیون تومان تعیین و پرداخت شود.
طی دو سال اخیر هر نوع سیاست گذاری پولی برای بازار مسکن به خصوص پروژه مسکن مهر فقط در کارگروه مسکن که متشکل از مسوولان بانکی و سایر وزرای آپارتمان اجاره ای کرج    اقتصادی دولت است انجام می شد، اما اکنون تغییر یک سویه تسهیلات ساخت می تواند به این معنی باشد که سیستم بانکی از همه آنچه در این کارگروه تصویب می شود رضایت کامل ندارد.
به گزارش دنیای اقتصاد، کارگروه مسکن که مصوباتش حکم مصوبات هیات دولت را دارد 18 فروردین سال89 مصوب کرد وام ساخت صنعتی مسکن 5 میلیون تومان بیشتر از وام سنتی سازی مسکن تعیین شود و به پروژه هایی که با یکی از روش های صنعتی ساخته می شوند 25 میلیون تومان وام پرداخت شود. دولت با این هدف ارزانترین تور تایلند   که انگیزه و مشوق لازم برای تشویق انبوه سازان به استفاده از فناوری های نوین تامین شود، بین وام سنتی سازی و صنعتی سازی اختلاف ریالی قائل شد. همچنین اواسط سال گذشته نیز شورای عالی مسکن برای حمایت بیشتر از این موضوع، وام جدیدی تحت عنوان وام نیمه صنعتی سازی تصویب کرد که برمبنای آن سازنده هایی که فقط در بخش هایی از ساختمان از فناوری های جدید استفاده می کنند بتوانند 22 میلیون تومان تسهیلات بانکی دریافت کنند. هم اکنون با تصمیم جدید شورای پول و اعتبار عملا سقف وام صنعتی سازی به اندازه وام نیمه صنعتی سازی رسیده است.
مسوولان وزارت مسکن در روزهای آتی جلسه مشترکی با مسوولان بانک مرکزی خواهند داشت تا بلکه سقف وام صنعتی سازی را به حالت قبل برگردانند.
در این میان گفته می شود درصورتی که نظام بانکی متقاعد شود که در بسته پولی سال90 برای تسهیلات ساخت اشتباه رخ داده، حدود یک فصل طول خواهد کشید تا متن بسته اصلاح شود.
معاون وزیر مسکن در امور شهرهای جدید در این باره به دنیای اقتصاد گفت: هر نوع تغییر در سقف وام صنعتی سازی مسکن شامل پروژه هایی که تا پایان سال89 عقد قرارداد ارزانترین تور اندونزی   با بانک مسکن کرده اند، نمی شود. جمشید نورصالحی در عین حال تصریح کرد: وام صنعتی سازی به حالت اول برخواهد گشت.
به گزارش دنیای اقتصاد با فرض اینکه عوامل تهیه کننده بسته پولی سال 90 قبول نکنند که درباره وام ساخت مسکن اشتباه رخ داده است و اعلام کنند که با اطلاع کافی و آگاهی طرح پرداخت 22 میلیون تومان تسهیلات ساخت را تصویب کرده اند، در آن صورت باید این فرضیه مورد بررسی قرار بگیرد که از نگاه بانک ارزانترین تور ارمنستان  مرکزی هزینه ساخت مسکن به روش صنعتی و روش سنتی برابر است. در حال حاضر در قراردادهای ساخت مسکن مهر، ارزش ریالی ساخت صنعتی برابر با ارزش ریالی ساخت سنتی است؛ به طوری که برای هر دو حالت قیمت ساخت متری 300 هزار تومان تعیین شده است. جزئیات بسته پولی مصوب سال 90 همچنین حاوی یک تغییر عمده دیگر نیز است. اواخر سال گذشته که بسته پیشنهادی بانک مرکزی منتشر شد در آن آمده بود «بانک های شبکه بانکی کشور هم در مجموع از تغییر در مانده تسهیلات خود باید 30 درصد به مسکن و ساختمان اختصاص دهند.» این در حالی است که در ارزانترین تور مالزی  بسته نهایی که شورای پول و اعتبار اخیرا آن را از روی بسته پیشنهادی تصویب کرده، قید شده است سهم بخش مسکن از کل تسهیلات بانکی 25 درصد خواهد بود.
به این ترتیب علاوه بر کاهش سقف وام ساخت مسکن، سهم بخش مسکن از کل تسهیلات بانکی نیز کاهش پیدا کرده است.


No comments:

Post a Comment