Saturday, April 16, 2011

پرداخت وام ساخت بعد از فروردین

پرداخت تسهیلات ارزانترین تور ترکیه  ساخت مسکن در سال گذشته از محل خط اعتباری که بانک مرکزی اختصاص داده بود انجام شد، اما در حال حاضر با توجه به اتمام این اعتبار و تقاضای انبوه برای دریافت وام ساخت، چاره جویی در سیستم بانکی برای نحوه تامین اعتبار مجدد، ادامه دارد.

همچنین از آنجا که نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن مهر قرض الحسنه است، گمانه زنی هایی درباره تغییر نرخ سود این تسهیلات در پی ابلاغ بسته پولی سال90 مطرح است.اواخر ارزانترین تور دبی   سال گذشته انبوه سازانی که براساس توافق با وزارت مسکن –قراردادهای سه جانبه مسکن مهر- به مرحله دریافت تسهیلات بانکی رسیده بودند برای دریافت وام مراجعه کردند، اما وامی به آنها پرداخت نشد. این در حالی است که طی روزهای اخیر نیز بانک ها از ارائه وام به سازنده ها خودداری کرده و اعلام کرده اند، باید اردیبهشت مراجعه کنند. روند ارائه تسهیلات ارزانترین تور دوبی   به انبوه سازان در طول سال گذشته بدون کوچک ترین نقص یا اختلال، با سرعت ادامه داشت، اما اکنون به دلیل نبود اعتبار با مشکل مواجه شده است. انبوه سازان می گویند؛ بانک ها در سال جاری با احتیاط بیشتری برخورد می کنند. در این میان جمشید نورصالحی معاون وزیر مسکن اعلام کرد اواخر سال گذشته به دلیل مراجعه همزمان افراد به بانک ها، پرداخت ها قدری با تعلل انجام شد اما در سال جاری مشکلی از این بابت وجود ندارد. در همین زمینه مسعود فیاض آذر از سازندگان مسکن مهر – بیش از 500 واحد- به «دنیای اقتصاد» گفت: چند روز پیش برای انجام امور بانکی مربوط به مسکن مهر به بانک آپارتمان اجاره ای سراب   مراجعه کرد، اما بانک ارائه هرگونه خدمات بانکی را مشروط به اتمام ماه فروردین اعلام کرد که این رویه به هیچ وجه توجیه منطقی ندارد.مشکلات انبوه سازان در تامین اعتبار پروژه های مسکن مهر فقط مربوط به مشکل تامین اعتبار بانکی نیست، بلکه معضل اخذ سهم آورده نقدی متقاضیان برای تحویل پروژه های آماده نیز از دیگر مشکلات پیش روی انبوه سازان است.
آرش بازیار، مدیرعامل شرکت تک ایستا – سازنده بیش از یک هزار واحد مسکونی مهر- به «دنیای اقتصاد» گفت: تاکنون چندین بار برای دریافت سهم متقاضیان به اداره تعاون مراجعه کرده ام، اما متاسفانه بنا به دلایل مختلف موفق نشده ام که این اعتبار را دریافت کنم، به طوری که کلا از دریافت این پول نا امید شده ام. همچنین رهن آپارتمان شیراز   داود آقانژاد، مدیرعامل شرکت آسا تدبیرسازان نیز در این باره اظهار کرد: از سال گذشته به دنبال این هستم که با دریافت سهم متقاضیان، واحدهای آماده تحویل را واگذار کنم اما موفق نشده ام این اعتبار را دریافت کنم هرچند که مسوولان تعاونی اخیرا وعده داده اند به زودی این مشکل رفع شود. در عین حال وزیر مسکن در پاسخ به پرسش «دنیای اقتصاد» مبنی بر اینکه چرا وزارت تعاون در پرداخت سهم آورده متقاضیان به پیمانکاران مسکن مهر امتناع می کند به ذکر این نکته بسنده کرد که بروید علت این مساله را از وزیر تعاون سوال کنید
هزار واحد مسکونی ارزان قیمت در زمینی که پیش از این ارزانترین تور تایلند   برای احداث 5 هزار خانه باغ اختصاص یافته بود ساخته می شود

پروژه احداث باغ شهر در شرق تهران منتفی شد و براساس توافقی که وزارت مسکن با تشکل انبوه سازان انجام داده مقرر شده است مجموعه ای مسکونی برای گروه های کم درآمد و دهک های میان درآمدی در این منطقه ساخته شود.
اواسط سال گذشته 1200 هکتار از زمین ارزانترین تور مالزی   های شهر جدید پردیس بعد از آنکه به مالکیت دولت درآمد، برای احداث باغ شهر مورد مطالعه قرار گرفت طوری که پیش بینی شده بود این زمین به قطعات یک هزار متری تا دو هزار متری برای احداث خانه باغ تقسیم شود و در اختیار سرمایه گذاران قرار بگیرد، اما اواخر سال گذشته از یک سو نیاز به شهر جدید پردیس برای تنظیم بازار مسکن تهران و از سوی دیگر حساسیت خرید ملک در ترکیه  ها نسبت به تبعات پیگیری پروژه باغ شهر، مسوولان را بر آن داشت زمین 1200 هکتاری را از مطالعه باغ شهر خارج کنند.
به گزارش «دنیای اقتصاد» تصمیم جدید برای این زمین به گونه ای است که در فاز اول، 530 هکتار از زمین موجود در شمال شهر جدید پردیس برای احداث 30 هزار واحد مسکونی ارزان قیمت اختصاص داده شده که وزارت مسکن در توافقی مکتوب با انجمن انبوه سازان تهران مدیریت این پروژه را به انجمن واگذار کرده است. ایرج رهبر رییس انجمن انبوه سازان تهران ارزانترین تور سنگاپور   در این باره به دنیای اقتصاد گفت: کل مسوولیت ساخت وساز در 530 هکتار از زمین دولتی پردیس با ما است و در حال حاضر عملیات آماده سازی زمین را برای شروع ساخت انجام می دهیم.
رهبر تصریح کرد: زمین پروژه به صورت اجاره 99ساله در اختیار قرار گرفته است و واحدهای مسکونی که روی آن ساخته می شوند نیز در قالب مسکن مهر واگذار خواهند شد.
رییس انجمن انبوه سازان افزود: در طرح تفصیلی که برای این مجموعه تدوین کرده ایم در نظر داریم شکل شهرسازی منطقه را شبیه شهرک غرب طراحی کنیم به طوری که با فازبندی مجموعه به ترتیب خانه های ویلایی، ساختمان های 2طبقه، ساختمان های 3 و 4 طبقه و حداکثر برج های مسکونی 14 طبقه در آن احداث شود.
رهبر همچنین در ادامه درباره قیمت تمام شده آپارتمان اجاره ای کرج   ساخت مسکن در زمین 530 هکتاری گفت: قیمت ساخت ناخالص متر مربعی 300 هزار تومان است، اما برای آنکه واحدها تکمیل و آماده استفاده شوند هزینه های کل به متر مربعی نزدیک به 400 هزار تومان خواهد رسید.
رییس انجمن انبوه سازان پیش بینی کرد: برای 670 هکتار زمین باقی مانده در پردیس نیز وزارت مسکن مجوز ساخت مسکن برای دهک های پردرآمد را صادر کند تا از محل فروش آنها منابع مالی رهن مسکن تبریز   برای ارائه تسهیلات به دهک های کم درآمد تامین شود. وی در این باره افزود: در حال حاضر هزینه آماده سازی زمین 530 هکتاری برای هر واحد حدود 5/1 میلیون تومان بیشتر از سایر واحدهای مسکونی مهر می شود، اما چنانچه مابقی زمین ها برای ساخت خانه های لوکس مخصوص پردرآمدها اختصاص یابد می توان با فروش آن هزینه های پروژه اول را کاهش داد.
به گزارش دنیای اقتصاد زمین 1200 هکتاری در شهر جدید پردیس در مجاورت روستای کمرد قرار دارد که کلنگ ساخت وساز در آن از اواسط اردیبهشت زمین می خورد. کل زمان قید شده در قرارداد وزارت مسکن با انجمن انبوه سازان 18 ماه است که به این ترتیب باید 30 هزار واحد مسکونی در تعهد انبوه ارزانترین تور ارمنستان  سازان حداکثر تا پایان نیمه اول سال91 به بهره برداری برسد.
رهبر، رییس انجمن انبوه سازان تهران اعلام کرد: فراخوان ساخت این پروژه برای انتخاب پیمانکار، از اوایل اردیبهشت ماه منتشر می شود و شرکت های ساختمانی دارای توان صنعتی سازی می توانند در این پروژه مشارکت داشته باشند.
وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر طبق اعلام وزارت مسکن شرکت پایه یک حداکثر می تواند 600 واحد مسکونی بسازد، افزود: عملیات ساخت در این پروژه در قالب کنسرسیوم انجام می شود آپارتمان اجاره ای شاهین شهر    تا گروه هایی از شرکت های ساختمانی با مشارکت هم بتوانند پروژه های 3000 هزار واحدی را تعهد کنند و بسازند. به گزارش «دنیای اقتصاد» واگذاری مسوولیت ساخت 30 هزار واحد مسکونی برای اقشار کم درآمد به انبوه سازان اقدام مناسبی است که از یک سو می تواند توان مدیریتی انبوه سازان را محک بزند و ارزانترین تور اندونزی  از سوی دیگر وزارت مسکن را از مدیریت های ریزدانه بر روی پروژه ها دور می کند. وزارت مسکن پیش از این با ورود مستقیم به پروژه های ساخت وساز مسکن مهر درگیر مدیریت این پروژه ها می شد.
با منتفی شدن پروژه احداث باغ شهر در شهر جدید پردیس، فعلا فقط دو پروژه در شهرهای متعلق به استان تهران همچون دماوند در جریان است که مدیریت آن نیز توسط بنیاد مسکن انجام می شود. باغ شهرها معمولا برای دهک های 9 و 10 ساخته می شوند که قیمت زمین و هزینه ساخت چنین مجموعه هایی فوق العاده بالاتر از سایر پروژه های مسکونی است.
در باغ شهر سهم زیادی از زمین به احداث باغ و مزرعه اختصاص می یابد و کمتر از 40 درصد مساحت زمین برای ساخت مسکونی در نظر گرفته می شود. شاخصه مهم باغ خرید آپارتمان تهران    شهر عدم به کارگیری دیوارهای آجری یا بتنی در فواصل بین خانه ها است طوری که قطعات زمین ها با درخت و بوته از یکدیگر جدا می شوند. در حال حاضر در شهر جدید پرند مجموعه بزرگی از باغ شهر در شمال شهر احداث شده است که البته به رغم گذشت سال ها از تکمیل این پروژه ، عمده خانه باغ ها خالی از سکنه نگهداری می شوند.

میزان فایل های ارائه شده در قسمت بازار اجاره موتور جست وجوی اینترنتی مسکن - ایران فایل- بیانگر این مساله است که بیشترین میزان عرضه واحدهای مسکونی مربوط به متراژهای بین 50 تا 75 متر مربع است و بعد از این آمار، بیشترین واحدهای عرضه شده متراژهای بین 75 تا 100 متر مربع را دارند.

نکته جالبی که در این خصوص قابل توجه است، پیشنهاد نرخ های متعادل یا مطابق با ارزش واقعی منطقه برای اجاره این واحدها از سوی مالکان است.
سایت ایران فایل به دلیل کارشناسی قیمت های پیشنهادی از سوی خرید وفروش مسکن هشتگرد   موجران یا فروشنده ها بر اساس قیمت های حقیقی این خاصیت را داراست که ارزش نرخ های اعلام شده را با 3 رنگ (سبز، قرمز و مشکی) به متقاضیان ارائه می دهد.
با مشاهده فایل های عرضه شده در بخش اجاره واحدهای بین 50 تا 75 متر مربع این موتور جست وجو می توان به این امر پی برد که درصد بیشتری از این واحدها با نرخ های نزدیک به توان مالی مشتریان پیشنهاد شده است.
یکی از دلایلی که باعث شده مالکان نرخ های قابل قبولی را برای اجاره واحدهای خود تعیین کنند شاید تعداد چشمگیر ارزانترین تور آفریقای جنوبی  واحدهای مورد درخواستی مستاجران است که همین امر   باعث شده موجران برای اینکه مشتری خود را از دست ندهند اجاره بها را منصفانه تعیین کنند.
تعدادی از واحدهای اجاره ای با نرخ های متعادل در موتور جست وجوی ایران فایل بدین شرح است :
واحدی 70 متری واقع در میدان هشت منطقه نارمک با 12 میلیون تومان ودیعه و 350 هزار تومان اجاره ماهیانه به بازار اجاره معرفی شده است. این واحد از انباری و بالکن برخوردار است.
علاوه بر این در منطقه شهران خیابان طوقانی 8 میلیون تومان ودیعه به همراه 500 هزار تومان اجاره ماهیانه مبلغ اجاره یک واحد 60 متری است که از امکانات پارکینگ، بالکن و آسانسور نیز بهره مند است.
از طرف دیگر اجاره بهای یک واحد 70 متر مربعی ارزانترین تور آنتالیا  به میزان 10 میلیون تومان ودیعه و 450 هزار تومان اجاره ماهیانه تعیین شده که این واحد در محله جماران واقع در نیاوران است.
همچنین در خیابان ستارخان واحدی 57 متری با 5 میلیون تومان ودیعه و 550 هزار تومان اجاره ماهیانه آماده تحویل به مستاجر است
اعضای شورای شهر تهران می گویند: سال گذشته شهرداری از محل 400 میلیارد تومان اوراق مشارکتی که برای نوسازی بافت های فرسوده فروخته، فقط 850 واحد مسکونی ساخته است؛ این در حالی است که از محل این اعتبارات، 1500 واحد تجاری یعنی چیزی حدود دو برابر میزان خانه های تولید شده، کاربری غیرمسکونی در شهر به وجود آمده است که این شائبه کسب درآمد ارزانترین تور مارماریس  از نوسازی بافت های فرسوده را از سوی شهرداری به وجود می آورد.
عملکرد شهرداری تهران به ویژه سازمان نوسازی به عنوان متولی اصلی ساماندهی بافت های فرسوده به تازگی از سوی اعضای شورای با انتقاد شدید مواجه شد.
نمایندگان مردم تهران در شورای شهر در حالی بر ساخت «بیش از حد واحدهای تجاری» در بافت های نوسازی شده به عنوان «ابهام» در عملکرد سازمان نوسازی انتقاد دارند که بر اساس مصوبه شورای شهر تهران ساخت و ساز در بافت های فرسوده از 100 درص آپارتمان اجاره ای یزد   د تخفیف در عوارض بهره مند می شود. حالا اعضای شورای شهر می گویند شهرداری که بابت تخفیف عوارض نوسازی بافت های فرسوده از بخشی از درآمد خود صرف نظر کرده است، با ساخت واحدهای تجاری در تلاش برای درآمد زایی از بافت های فرسوده است.
رویکرد شهرداری در بافت فرسوده غیرانتفاعی است
در این مورد حمزه شکیب با بیان اینکه تخفیف 100 درصدی برای نوسازی بافت های فرسوده امسال نیز ادامه خواهد داشت، به دنیای اقتصاد گفت: شهرداری سال گذشته از محل اوراق مشارکت های فروخته شده ، بیشتر واحد تجاری ساخته تا مسکونی که این، محل ابهام برای اعضای شورای شهر است.
به گفته وی، مشوق ها و تخفیف های در نظر گرفته شده برای ساخت و ساز در بافت های فرسوده امسال بدون تغییر نسبت به ارزانترین تور کوش آداسی  سال گذشته ادامه خواهد داشت، اما باید در روند نوسازی تجدید نظر شود. آن طور که شکیب می گوید: به نظر می رسد نوسازی بافت های فرسوده با رویکردی غیرانتفاعی صورت گرفته که این موجب کاهش اعتماد مردم و در نتیجه جلوگیری از مشارکت ساکنان بافت های فرسوده در نوسازی واحدهای فرسوده شده است. اما با این حال، حسین محمد پورزرندی در گفت وگو با دنیای اقتصاد تاکید کرد که تاکنون شهرداری هیچ گونه درآمدزایی از محل نوسازی بافت های فرسوده نداشته است و واحدهای ارزانترین تور ایتالیا   تجاری نیز همه بر اساس طرح تفصیلی تهران ساخته شده اند. به گفته پورزرندی واحدهای تجاری که در بافت های فرسوده ساخته می شود، عوایدی برای شهرداری به دنبال نخواهد داشت.

اظهارنظرهای کارشناسی و نگرانی های برخی صاحب نظران درباره تبعات کاهش نرخ سود سپرده های بانکی بر بازار اجاره مسکن، رییس کل بانک مرکزی را بر آن داشت تا در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی دولت عنوان کند: «کاهش نرخ سود بانکی بی ارتباط با اجاره بهای مسکن است.»

وی همچنین در این گفت وگو با طرح این پرسش که «پیش از اینکه اجاره به ازای هر یک میلیون تومان، سی هزار تومان حساب می شد، نرخ سود چقدر بود؟» گفته است: «موجران که پیش از این پول خود را در بانک ها با 17 درصد سپرده گذاری می کردند حالا تبدیل به 15 درصد شده است و تاثیری برروی اجاره بها نخواهد گذاشت. » درباره ارزانترین تور فرانسه   تصویری که رییس کل بانک مرکزی از ارتباط اجاره بهای مسکن و نرخ سود بانکی –که عملا ایشان بر نبود ارتباط تاکید کرده اند- ارائه کرده لازم است چند نکته مورد دقت قرار بگیرد:
1- در حال حاضر بیش از آنکه مردم ارزانترین تور پاریس   مراجعه کننده به بنگاه های املاک، دغدغه خرید مسکن و قیمت مسکن را داشته باشند، نسبت به نرخ های اجاره حساس شده اند. چشم انداز قیمت خرید مسکن برای همه امیدوارکننده است؛ اما از آنجا که هنوز تعداد اجاره نشین ها در بازار کم نشده و با توجه به آماده نبودن واحدهای مسکونی تدارک دیده برای مستاجران –مسکن مهر در شهرهای جدید- بعید است به این زودی ها بازار اجاره از مستاجر تخلیه شود، نرخ های اجاره در آستانه تحریک قرار دارد. سال گذشته آپارتمان رهنی سمنان  که اجاره بها در تهران بیش از نرخ تورم رشد کرد، گروهی متشکل از مسوولان وزارت مسکن، کارشناسان اقتصادی و نمایندگان بنگاه های املاک اقدام به واکاوی درباره رشد اجاره بها کردند و سرانجام اعلام کردند کاهش نرخ سود بانکی باعث شده موجران دریافت اجاره ماهانه را به رهن ترجیح دهند. این اتفاق باعث شد مستاجری که تا پیش از این 200 هزار تومان اجاره ماهانه و مثلا 15 میلیون تومان رهن پرداخت می کرد در سال89 مجبور شود 500 هزار تومان اجاره ماهانه و 5 میلیون رهن بپردازد که عملا رشد کاذب اجاره بهای ماهانه در این حالت اتفاق افتاده است. بنابراین تغییر نرخ سود بانکی اگرچه نمی تواند بر میزان رقم کل اجاره بها موثر باشد، اما بلافاصله بر کاهش یا افزایش مبلغ اجاره ماهانه در سبد رهن واجاره تاثیر می گذارد.
2- برای سال جاری نرخ سود سپرده های بانکی 5/1 تا 2 درصد   دیگر کاهش پیدا کرده و با توجه به اینکه سود رهن واحد مسکونی ماهانه 3 درصد است، بدیهی است که موجران تشویق شوند دوباره سهم اجاره ماهانه را در سبد رهن واجاره سنگین تر کنند.
3- آقای بهمنی از فرمول یک میلیون رهن 30 هزار تومان ارزانترین تور لندن  اجاره سخن گفته اند که به نظر می رسد ایشان تصور کرده اند قرار است فرمول جدید یک میلیون 20 هزار تومان اجرایی شود، در حالی که تغییر فرمول تقریبا منتفی شده است.


به منظور صرفه جویی در پرداخت هزینه اجاره واحدهای اداری برخی از مالکان این واحدها ملک خود را به صورت همزمان در قالب اتاق های مجزا به مشاغل مرتبط با هم اجاره می دهند، به طوری که برخی از افراد که نیاز به فضای کاری گسترده ای ندارند می توانند با اجاره یک اتاق اداری در پرداخت مبلغ اجاره صرفه جویی کنند.

اما میزان مبلغ اجاره اتاق های اداری همچون واحدهای مسکونی در مناطق مختلف تهران متفاوت است و علاوه برمحله و موقعیت تجاری ارزانترین تور اسپانیا   ملک، مواردی نظیر دارا بودن مبلمان اداری شیک، موکت یا پارکت بودن و زیبایی ظاهری اتاق و از همه مهم تر اتصال به خطوط پرسرعت اینترنت و نیز دارا بودن تلویزیون ال. سی.دی، داشتن کامپیوتر و همچنین دارا بودن پارکینگ و حتی چشم انداز زیبا از جمله مواردی است که در تعیین اجاره بهای اتاق های اداری نقش موثری دارد.
آنطور که مشاوران املاک می گویند هزینه اجاره یک اتاق اداری 12 متری واقع در خیابان گاندی که مبله، دارای میز کار و به خطوط پرسرعت اینترنت متصل است یک میلیون و 400 هزار تومان است.این درحالی است که در منطقه شریعتی اجاره اتاق 25 متری آپارتمان اجاره ای نور   دارای یک خط تلفن که برای مشاغل کم تردد مناسب است 2 میلیون تومان ودیعه و 260 هزار تومان اجاره ماهیانه تعیین شده است. همچنین در خیابان انقلاب اجاره یک اتاق 35 متری به منظور انجام فعالیت هنری یک میلیون و 400 هزار تومان پیشنهاد شده است که مالک این واحد نصب تابلوهای گران قیمت را ازجمله عوامل موثر در تعیین اجاره اتاق دانسته است.
اما اگر از جمله افرادی هستید که مایلید به جای پرداخت اجاره ماهیانه اقدام به پرداخت رهن کامل کنید به صورت هرچند محدود این امکان وجود دارد، به طوری که در خیابان شیخ بهایی نرخ رهن کامل یک اتاق اداری 18 متری که فول امکانات است 12 میلیون تومان تعیین شده است.

هفته گذشته رییس اتحادیه مشاوران املاک با اعلام اینکه قیمت مسکن ثابت باقی می ماند ، گفت : مشاوران املاکی که قصد جو سازی برای رشد قیمت ها را داشته باشند تعطیل خواهند شد .

در همین رابطه یکی از مشاوران املاک فعال در محدوده خیابان ملاصدرا به دنیای اقتصاد اظهار کرد : قیمتی که بنگاهداران املاک به ارزانترین تور یونان   خریداران اعلام می کنند نرخی است که از سوی مالکان یا سازنده ها تعیین می شود و در برخی از موارد که قیمت های پیشنهادی فروش بالاتر از عرف واقعی منطقه باشد مشاوران املاک هیچ دخالتی در این امر ندارند چرا که فروشنده ها چنین قیمت هایی را برای فروش پیشنهاد می کنند .
محمدی در ادامه افزود : مشاوران املاک همان طور که مشخص است وظیفه مشاوره به خریدار و فروشنده و همچنین نقش دلالی برای انجام معامله را دارند نه بیشتر .
وی تصریح کرد : معمولا مشاوران املاک هر روز یا دو ارزانترین تور لبنان   روز یک بار با فروشنده ها درباره قیمت به گفت وگو می پردازند تا قیمت نهایی و به روز شده مشخص شود .
این بنگاهدار در ادامه تاکید کرد : درباره گرانی یا ارزانی برخی از قیمت های اعلام شده فروش واحدهای مسکونی در بازار ، مشاوران املاک بی تقصیر هستند البته بنگاهداران در حین مواجه شدن با فروشنده هایی که قصد دارند ملک خود را بیش از ارزش واقعی برای فروش به بازار عرضه کنند به آنها هشدارمی دهند و مالکان را با قیمت های حقیقی آشنا می کنند اما ممکن است در این بین عده ای از مالکان ادعا کنند که ملک یک کالای شخصی است و اختیار آن را دارند به همین خاطر تصمیم به کاهش قیمت یا تعیین نرخ ارزان تر را ندارند .
محمدی همچنین عنوان کرد : اگر در بازار مسکن برای مقابله با گران فروشی قرار است برخورد شود ارزانترین تور کیش    مسوولان بهتر است با مالکان گران فروش برخورد داشته باشند نه با مشاوران املاک .
از طرف دیگر، بنگاهدار دیگری در منطقه پونک در این باره اظهار کرد : اگر مشاور املاکی فروشنده ای را تشویق به گران فروشی کند دچار تخلف شده است، اما بعید به نظر می رسد بنگاهداری راضی به ایجاد چنین تخلفاتی در بازار مسکن شود .
وی در ادامه اذعان کرد : مشاوران املاک به عنوان واسطه هایی برای انجام معاملات ملکی شناخته می شوند اما به نظر می رسد آن دسته از بنگاهدارانی که دست به چنین اقدامی می زنند شاید به دلیل افزایش حق کمیسیون است، زیرا حق کمیسیون مشاوران املاک بر اساس مبلغ ارزانترین تور سریلانکا  معامله شده تعیین می شود، به همین خاطر ممکن است عده ای بر این اساس بخواهند از اعلام قیمت های بالا سوءاستفاده کنند .

.
.

No comments:

Post a Comment