Saturday, November 27, 2010

هفته آینده خبر خوشی در بخش مسکن اعلام می‌شود

وزیر مسکن و شهرسازی گفت:‌ جامعه نیروی کار   مهندسی ایران آمادگی اجرای سخت‌ترین پروژه‌های عمرانی را دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از ایسنا،‌ علی نیکزاد ـ وزیر مسکن و شهرسازی در مراسم گشایش دومین همایش سراسری کار در کارخانه   مقررات ملی ساختمان در شیراز مسکن را یکی از ضروری‌ترین نیاز بشر دانست و گفت:‌ ارتباط گسترده ساختمان با روابط فردی و اجتماعی ما را ناگزیر می‌کند که اصول و قواعدی را برای برقراری نظم و مقررات به‌کار گیریم.

وی با بیان اینکه مسکن در اشتغال و اقتصاد نقش ویژه‌ای دارد، ‌به برگزاری تورهای چند روزه   سیاست‌های کلی دولت اشاره کرد و افزود:‌ واگذاری زمین رایگان،‌ افزایش تسهیلات و حمایت از مسکن‌سازان منطبق با الگوی مصرف از سیاست اصولی دولت در بخش مسکن است.

وزیر مسکن و شهرسازی با اشاره به اقدامات جدید دولت برای توسعه بخش مسکن اظهار کرد: ‌خبر خوشی در بخش مسکن در راه است که هفته آینده به اطلاع مردم سفرهای توریستی   می‌رسانیم. از این خبر همه دست اندرکاران بخش مسکن تا عموم مردم خوشحال خواهند شد.

وی با بیان اینکه تعهد دولت دهم در بخش مسکن جاذبه های گردشگری   چند برابر تعهدات دولت‌های گذشته است،‌ ادامه داد:‌ بنا نداریم کار مردم را به دولت واگذار کنیم اما به موضوع ورود بخش و سیاستگذاری دولتی اعتقاد داریم.

نیکزاد خاطرنشان کرد:‌ در قدیم معماران هم معمار، هم محاسب و هم اجرا را توأمان به همراه داشتند و حاکمیت اشد مجازات را برای معمارسفر به ترکیه    متخلف اعمال می‌کردند بنابراین کسی جرأت ورود به این عرصه را نداشت.

وی با بیان اینکه مشکلی از باب تدوین مقررات نداریم، ‌در پاسخ به انتقادات رییس عالی نظام مهندسی ساختمان ابراز کرد: ‌جامعه فنی جمهوری اسلامی عاجز از اجرای هیچ سازه‌ای در زمینه‌های مختلف مهندسی نیست.

وزیر مسکن و شهرسازی با بیان اینکه در 10 سال گذشته رشد قابل توجهی در همه زمینه‌های مهندسی ساختمان صورت گرفته است، ‌به خرید کارخانه تبریز   صدور خدمات فنی و مهندسی اشاره کرد و گفت:‌ مبحث مقررات ملی ساختمان جوابگوی اقدامات عمرانی مختلف در کشور هست. اما باید بررسی کنیم که چرا هنوز اتفاقاتی در کشور رخ می‌دهد؟ یا اینکه آیا مقررات ملی برای جامعه ایمنی به وجود آورده است؟

وی یکی از اهداف مقررات ملی ساختمان را افزایش ایمنی دانست و افزود:‌ مباحث 20 گانه برای زندگی ایمن کافی است اما باید بررسی کنیم چرا نمی‌توانیم ساختمانی بسازیم که صدای تلویزیون در آن بلند باشد و بچه‌ها در آن بدوند و برای همسایه زیرین آپارتمان هم مشکلی ایجاد نکنند؟

وی با اشاره به سفری به سیستان و بلوچستان بیان کرد:‌ امام جمعه زاهدان دراجرا تور چند روزه دبی   شورای مسکن این استان ایرادی از معماری ایرانی و اسلامی از من گرفت که من خجالت کشیدم و حالا باید بررسی کنیم که چه کسی باید پاسخگوی نیاز جامعه در برابر حفظ معماری ایرانی و اسلامی باشد؟

نیکزاد با بیان اینکه جامعه مهندسی جمهوری اسلامی آمادگی اجرای هر پروژه سخت در کشور را دارد، بیان کرد: در تمام جلسات کمیسیون عالی مشترک با دیگر کشورها با جرأت اعلام می‌کنیم که آمادگی در هر پروژه عمرانی در کشور آنها را داریم.

وی معتقد است طراحی مناسب، اجرای صحیح،‌استفاده از مصالح و نگهداری مناسب از جمله موارد اساسی برای تأمین ایمنی در ساختمان است.

وزیر مسکن و شهرسازی با بیان اینکه ما از صنعتی سازی ساختمان به شکل جدی حمایت می‌کنیم، ‌خطاب موتور جستجو کار واشتغال   به تولید کنندگان بخش صنعت گفت:‌تولیدات صنعتی بخش مسکن را به صورت تضمینی از تولیدکنندگان می‌خریم.

وی ادامه داد: ‌موضوع ساخت 2/1 میلیون واحد مسکن را در الجزایر مطرح کردیم اما آنها باور نکردند ولی حالا می‌بینند که هر ساله فقط 200 هزار واحد فقط در روستاها ساختیم.

نیکزاد با انتقاد از برخی اظهارات، ‌رییس عالی سازمان نظام و مهندسی ساختمان در مورد بی‌توجهی دستگاه‌های دولتی به مقررات ملی ساختمان خاطرنشان کرد: هر اتفاق عمرانی در کشور صورت می‌گیرد، زیرنظر جامعه فنی بخش دولتی یا خصوصی انجام می‌شود ضمن اینکه هیچ پروژه دولتی بدون رعایت مقررات فنی سراغ نداریم که اگر چنین باشد، ‌خیانت است.

وی اجرای مبحث مقررات ملی ساختمان را لازم و ضروری دانست و با تأکید براستخدام نیرو    لزوم توجه به شأن و شئون اسلامی ادامه داد: ‌این را قبول ندارم که اگر اتفاق خاصی در کشور رخ می‌دهد، ‌به دلیل عدم هم‌خوانی مقررات ملی ساختمان با اقلیم است، ‌ضمن اینکه در هیچ جای جمهوری اسلامی خشتی روی خشت قرار نمی‌گیرد، مگر آنکه مهندسی آن را تأیید کرده باشد.

وزیر مسکن با بیان اینکه بخش خصوصی کاری کند که دولت دنبال آنها بدود، بخش خصوصی را به رعایت اخلاق حرفه‌ای و پایبندی به مسائل فنی آپارتمان اجاره ای شیراز   فراخواند و افزود: ‌در دولت نهم و دهم وزرا را وزن‌کشی نمی‌کنند و هرکس نسبت به حوزه خود مسوول است و عمران و آبادانی و امنیت در هم گره خورده است.

وی مهندسان را لشکر سازندگی کشور معرفی کرد و با بیان اینکه همه چیز را نباید گردن مهندسان انداخت، ادامه داد: ‌مقررات ملی ساختمان برای سازندگی به اندازه نیاز هست اما آن را محدود نمی‌کنیم و اگر لازم باشد این مقررات را با اقلیم سازگار کنیم، ‌حتماً استقبال می‌کنیم.

نیکزاد در پاسخ به اظهارات رییس عالی سازمان نظام مهندسی ساختمان درباره عدم پایبندی وزارت نفت به مبحث 19 مقررات ملی اشتغال به کار   ساختمان گف: دولت دهم یکدست است و اگر در مبحث 19 وزارت نفت سهم خود را پرداخت نکرده است،‌ ناشی از مشکلات خاص خود است و در عوض دولت سهم تسهیلات بانکی را افزایش داده است.

وی با تأکید بر لزوم حرکت از فرآیند سنتی‌سازی ساختمان به صنعتی‌سازی،‌ به اظهارات رهن آپارتمان هشتگرد    امام جمعه شیراز نیز پاسخ داد و گفت:‌ بعضی می‌گویند ساختمان‌های ایرانی پس از 30 سال از بین می‌رود ولی من نمی‌دانم این حرف از کجا می‌آید؟ و کدام ساختمان پس از 30 سال نابود شده است؟ در حالی که رشد 10 ساله کشور در زمینه مهندسی را فراموش می‌کنیم.

No comments:

Post a Comment