Tuesday, December 7, 2010

تغییر سمت و سوی تسهیلات مسکن

ضعف جدی خدمات زیربنایی و روبنایی در ارزانترین تور انگلستان مسکن مهر، نمایندگان مجلس را وادار کرده محدودیت های قانونی برای تداوم حمایت های بی رویه از ساخت وسازهای بیرون شهرهای اصلی که در قالب مسکن مهر انجام می شود، در نظر بگیرند.
روز گذشته در جریان بررسی لایحه برنامه پنجم، یک ماده جدید به فصل مسکن با پیشنهاد کمیسیون عمران افزوده شد که با رای بالای نمایندگان به تصویب رسید. براساس تور استانبول  این مصوبه از سال اول برنامه، اختصاص 100درصد تسهیلات بانکی بخش مسکن به مسکن مهر ممنوع می شود و حداقل 50 درصد این منابع باید به نوسازی بافت های فرسوده اختصاص پیدا کند.
بافت های فرسوده مناطقی از بهترین قسمت های شهرهای بزرگ از جمله تهران تور ارزان آذربایجان وارمنستان  محسوب می شوند که در ماجرای مسکن مهر، به فراموشی سپرده شدند و دولت از سال 86 تصمیم گرفت به جای ساخت وسازهای انبوه در این بافت های قدیمی، مسکن مهر را در زمین های خام حاشیه شهرها، دنبال کند.
در شهر تهران با وجود 3 هزار هکتار بافت فرسوده که قابلیت احداث حداقل 150 هزار   واحد مسکونی در آن وجود دارد، ساخت مسکن مهرارزانترین تور یونان   در داخل شهر ممنوع است و 90 هزار واحد مسکونی مهر برای تهرانی ها در فاصله 30 کیلومتری پایتخت در شهرهای جدیدی که به لحاظ رفت وآمد، خدمات سکونتی و امکانات اولیه زندگی نظیر آب و برق مشکل دارند، در حال احداث است.
اما حالا با تصمیم قانونی مجلس، دولت موظف می شود بافت های فرسوده را شریک مسکن مهر کند و به اندازه ای که به پیمانکاران مسکن مهر وام ارزان قیمت ویژه پرداخت می کند، به انبوه سازان بافت های فرسوده نیز حداقل به همان نسبت پرداخت کند.
انبوه سازان در کلانشهرها از جمله تهران، بافت فرسوده را به تور اندونزی  زمین های 99ساله بیرون شهرها ترجیح می دهند چون هزینه ساخت در خارج شهر از بابت کرایه حمل ونقل مصالح ساختمانی و دستمزد نیروی کار، به مراتب گران تر از داخل شهر است، اما از روزی که مسکن مهر تعریف شد، به دلیل توقف پرداخت تسهیلات بانکی به سایر طرح های مسکن از جمله بافت فرسوده، انبوه سازان مجبور شدند برای ادامه فعالیت، مسکن مهر را انتخاب و وارد آن شوند.
اکنون پیش بینی می شود با اجرای مصوبه جدید مجلس، مسکن مهر از دو طرف با محدودیت روبه رو شود که طرف اول از ناحیه کاهش خط اعتباری بانکی و تورکوالا   طرف دوم از ناحیه خروج سازنده ها از زمین های 99ساله و ورود گسترده آنهابه بافت های فرسوده خواهد بود.
به گزارش دنیای اقتصاد، در حال حاضر سهم بافت های فرسوده از خط اعتباری 7 هزار میلیارد تومانی مسکن مهر، یک هزار میلیارد تومان است که البته این رقم اوایل امسال با اصرار نهاد نوسازی بافت های فرسوده در وزارت مسکن، به این بخش اختصاص یافت. این سهم معادل 14 درصد خط اعتباری مسکن مهر است که فقط برای نوسازی 50 هزار واحد تور ارزان قبرس  مسکونی در کل کشور، اختصاص داده شده است.
خوشحالی معاون وزیر مسکن از مصوبه مجلس
دیروز در پایان رای گیری پیشنهاد کمیسیون عمران در صحن مجلس، به سراغ معاون وزیر مسکن در امور بافت های فرسوده رفت و ابعاد این مصوبه را از او پرسید. احمد صادقی، مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری ضمن اظهار رضایت و خوشحالی از مصوبه اختصاص 50درصد تسهیلات بانکی بخش مسکن به بافت فرسوده، به دنیای اقتصاد گفت: در بافت فرسوده عقب ماندگی تاریخی وجود دارد که با این مصوبه، شرایط برای رفع آن و سرعت بخشیدن به روند نوسازی کاملا مهیا شده است.
صادقی همچنین افزود: 65 هزار هکتار تور ارزان لهستان    بافت فرسوده در کل کشور وجود دارد که این مناطق حدود 5/2 تا 3 میلیون خانه قدیمی قرار دارد. با   تور ارزان جنوب غربی اروپا نوسازی این خانه ها، حداقل 10 میلیون واحد مسکونی نوساز ایجاد خواهد شد.

No comments:

Post a Comment