Monday, December 13, 2010

بازار وام مسکن به سوی شفافیت

مجوزی که ماه گذشته برای خرید و فروش قانونی اوراق وام 20 میلیونی تور ارمنستان  مسکن صادر شد، اکنون رمق بازار غیررسمی تسهیلات بانکی را گرفته و دلالان را به تکاپو تور ارزان قبرس  برای حفظ مشتری و تداوم فروش وکالتی وام واداشته است. متقاضیان خرید مسکن و حتی سازنده ها در حال حاضر 20 میلیون تومان تسهیلات 12 درصدی را بدون نوبت و بدون سپرده گذاری، از طریق فرابورس و از دارنده اوراق این تسهیلات، به قیمت حدود 3 میلیون تومان خریداری می کنند که این باعث افت مبادله وام 18 میلیونی در بازار شده است.

هراس بازار غیررسمی وام از مجوز تور سواحل مدیترانه   خرید 20 میلیون تومان تسهیلات مسکن
حذف دلالان از بازار وام مسکن؟
مزایای اخذ وام خرید مسکن از فرا بورس
فعالیت شرکت های دلال وام به رغم تذکر و اخطارهای تور ارزان آلانیا  مکرر بانک مرکزی
نحوه استفاده قانونی از وام خرید برای ساخت
فرید قدیری
تقاضای مستمر در بازار غیررسمی وام برای دریافت تسهیلات خرید مسکن سرانجام باعث ایجاد یک راه قانونی و  تور کوآلا  قابل تایید مسوولان بانکی شد تا متقاضیان خرید مسکن با ورود به این راه بتوانند بدون نوبت و بدون سپرده گذاری با پرداخت مبلغی حدود 3 میلیون تومان، به 20 میلیون تومان وام 12 درصدی دست پیدا کنند. اما در حالی که این مسیر قانونی حدود یک ماه و نیم است که باز شده، هنوز پای دلالان وام از بازار بسته نشده است و واسطه های تسهیلات بانکی در عین هراس از تشکیل بازار شفاف فرابورس، کماکان با ارائه پیشنهادهای 18، 20، 40، 50، 70 و 100 میلیون تومانی به متقاضیان، آنها را به سمت بازار غیررسمی وام و خرید وکالتی مسکن هدایت می کنند. اجاره آپارتمان تبریز این واسطه ها   همچنین به ازای فراهم کردن هر اندازه تسهیلات مورد نیاز متقاضی، معادل 8 تا 12 درصد ارزش وام، حق کمیسیون دریافت می کنند.
حال با توجه به دو مسیر یکی قانونی و دیگری غیرقانونی برای اخذ وام مسکن، کدام یک ریسک پایین و سود بالای اقتصادی را نصیب خریداران مسکن می کند؟
از اواسط آبان ماه امسال بانک مسکن –تنها بانک ارائه آپارتمان رهنی شیراز   کننده انواع تسهیلات خرید و ساخت مسکن- مجوز رسمی خرید و فروش امتیاز یا همان اوراق وام خرید مسکن را صادر کرد که به موجب آن، دارندگان این امتیاز با در دست داشتن اوراق می توانند به فرابورس- طبقه هفتم ساختمان بورس اوراق بهادار- مراجعه کنند و اوراق را با قیمتی که در آنجا بر اساس عرضه و تقاضا در هر روز مشخص می شود، به متقاضیان خرید آپارتمان شاهین شهر   این تسهیلات واگذار کنند.
در حال حاضر تنها امکان قانونی برای دسترسی آنی به تسهیلات خرید مسکن، خرید اوراق از فرابورس است که دارندگان این اوراق به واسطه سپرده گذاری طولانی که در بانک مسکن انجام داده اند 40 برگه اوراق 500 هزار تومانی به نام آنها درآمده که این برگه ها با قیمت کل 3 میلیون و 100 هزار تومان قابل انتقال رسمی به متقاضی جدید اوراق است. خریدار اوراق می تواند بعد از انتقال نام در فرابورس، به بانک مسکن آپارتمان اجاره ای شاهرود   مراجعه کند و اوراق را به تسهیلات ریالی معادل 20 میلیون تومان تبدیل کند که باید در مدت 10 تا 15 سال با اقساط حدود 200 هزار تا 250 هزارآپارتمان اجاره ای نور    تومان آن را بازپرداخت کند. با این امکان، کسانی که تصمیم به خرید مسکن گرفته اند، اما پول کافی ندارند، می توانند به کسانی که قصد خرید مسکن نداشته و با هدف کسب سود بانکی در بانک مسکن سپرده گذاری کرده اند مراجعه کرده و امتیاز این سپرده گذاری را که به «اوراق» تبدیل شده از آنها خریداری کنند.
در حال حاضر مسیر قانونی خرید تسهیلات خرید مسکن فقط به 20میلیون تومان منتهی می شود، این در حالی است که در بازار غیر رسمی، این تسهیلات تقریبا سقف ندارد.
آنچه باعث شده طی سال های اخیر بازار غیر رسمی وام خرید مسکن راه اندازی شود، دو شرطی است که بانک ها برای ارائه تسهیلات مسکن رعایت می کنند. دریافت تسهیلات 18میلیونی یا 20 میلیونی خرید مسکن از بانک نیازمند «سپرده گذاری قابل توجهی» است که بعد از انجام آن، «طول مدت انتظار» نیز باید رعایت شود، اما در بازار غیررسمی، متقاضیان با پرداخت ارزانترین تور شمال آفریقا  مبلغی به عنوان کارمزد، این دو   شرط را از کسی که آنها را رعایت کرده خریداری می کنند و تسهیلاتی که بنام او درآمده را به نام خود منتقل می کنند.
جزئیات وام 20 میلیونی فرابورس
به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، از 11آبان تاکنون که امکان معاملات اوراق 20 میلیون تومانی وام خرید مسکن در فرابورس بوجود آمده تاکنون بیش از 25 درصد از ارزانترین تور بروکسل این اوراق خرید و فروش شده که این رقم از سوی مسوولان بانکی، نشانه استقبال از اوراق عنوان شده است. نماد مهرماه فرابورس نشان می دهد در این مدت 100 هزار و 951 برگه 500هزار تومانی به ارزش 8 میلیارد تومان معامله شده که هر برگه به طور متوسط 80 هزار تومان فروخته شده است. نماد آبان ماه نیز حاکی از معامله 15 هزار و 588 برگه بوده که حدود 12 میلیارد و 100 هزار تومان ارزش معاملاتی آن بوده است.
امید قائمی مدیر عامل فرابورس با توضیح بیشتر درباره نحوه خرید آپارتمان تبریز   اوراق مسکن به دنیای اقتصاد گفت: برای دریافت 20 میلیون تومان تسهیلات خرید تور اندونزی  مسکن باید 40 برگه 500 هزار تومانی از این اوراق خریداری شود. وی افزود: این اوراق اولین کالایی است که در بازار سرمایه عرضه می شود و مخاطبان آن پس اندازی ندارند، بلکه احتیاج به منابع مالی دارند.
مدیر عامل فرابورس تصریح کرد: در این محل، متقاضی اوراق و خریدار اوراق می تواند ثبت نام کند که بعد از رساندن دو طرف به هم، نقل و انتقال اوراق قطعی می شود.
اوراق به انبوه سازان هم تعلق می گیرد
به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، اوراق 20 میلیونی که در فرابورس معامله می شود، شامل حال سازنده ها نیز خواهد شد.
این اوراق علاوه بر اینکه به متقاضیان خرید مسکن تعلق می گیرد، قابل مصرف توسط انبوه سازان نیز است به طوری که طراحی سایت حرفه ای   سازنده ها به ازای هر واحد می توانند 20 میلیون از این اوراق را دریافت کنند و طول دوره تنفس بازپرداخت آن 18 ماه خواهد بود.
بازارگرمی دلالان وام
اما در حالی که اوراق وام 20 میلیون تومانی خرید مسکن در فرابورس قابل خرید و فروش است و بازار غیررسمی معاملات وام تحت تاثیر این بازار شفاف قرار گرفته، برخی دلالان وام در مشاوره هایی که به مشتری می دهند تلاش می کنند فرابورس را کم بازده جلوه دهند. خبرنگار دنیای اقتصاد دیروز در قالب مشتری به تعدادی از این تور ارزان ترکیه  واسطه ها مراجعه کرد و پرسید آیا خرید اوراق از آنها با صرفه تر است یا از فرابورس؟ و در پاسخ شنید: در فرابورس حدود دو سه روز زمان می برد تا اوراق به نام زده شود، اما در شرکت های مشاوره ای همان لحظه مراجعه، اوراق منتقل می شود. همچنین در فرابورس امکان خرید 40 برگه 500 هزار تومانی در آن واحد کم است و تور ارزان لبنان    باید در لیست انتظار قرار بگیریم، اما در این شرکت ها، 20 برگه یک میلیونی در جا حاضر و آماده فروش است. این شرکت ها هر برگه را حدود 10 تا 20 هزار تومان گرانتر ارائه می کنند. در حال حاضر خرید و فروش وام 18میلیونی در مقایسه با اوراق 20میلیونی کم رونق شده که مهمترین علت آن، خرید و فروش وکالتی و عدم انتقال قطعی ملک در حالت وام 18میلیونی است. در بازار غیررسمی، وام های با نرخ سود 24 درصد نیز تور کیش  وجود دارد که سقف ندارند و 70 درصد ارزش ملک را پوشش می دهد، اما همه این وام ها به صورت وکالتی منتقل می شود و در نتیجه خریدار مسکن باید ملک را به نام صاحب اولیه وام کند.
تبعات بازار غیررسمی وام تاکنون بارها ارزانترین تور امارات ودبی   توسط بانک مرکزی در قالب هشدارنامه اعلام شده، اما ظاهرا امکان تعطیلی این بازار وجود ندارد.

No comments:

Post a Comment