Wednesday, January 26, 2011

اجاره مسکن در گردنه «تعیین نرخ»

طرح ساماندهی بازار اجاره مسکن ارزانترین تور ترکیه   در تهران، مرحله تعیین نرخ های اجاره را تقریبا پشت سر گذاشته و اکنون در گردنه «چگونگی اجرا و تبعیت از نرخ های دستوری» قرار دارد، به طوری که تاکنون نزدیک به 6 پیشنهاد برای عبور موفق از این گردنه ارائه شده و در دست بررسی قرار دارد.
نشست های مکرر کارشناسان وزارت مسکن با نمایندگان اتحادیه مشاوران املاک و برخی از مدیران بنگاه های بزرگ طی سه ماه اخیر، به جمع بندی درباره کف و سقف ارزانترین تور مالزی   نرخ واقعی اجاره آپارتمان در مناطق مختلف تهران منجر شد و حالا قرار است برای نحوه پیاده سازی نرخ های «مورد تایید» در بازار اجاره تصمیم گیری شود. نتایج آنچه تاکنون در این نشست های مشترک مطرح شده حکایت از این دارد که وزارت مسکن برای آنکه موجران را به سمت پیروی از نرخ های دستوری هدایت کند ناگزیر از اتخاذ دو رویکرد خواهد بود.
رویکرد اول به کارگیری سیاست های تشویقی برای موجرانی که به تکالیفشان عمل می کنند، است و رویکرد دوم استفاده از ابزارهای تنبیهی برای موجرانی است که فراتر از نرخ های تعیین شده، اجاره بها تعیین می کنند. در این میان، رییس اتحادیه مشاوران املاک که طرف مذاکره با نمایندگان وزارت مسکن در طرح ساماندهی ارزانترین تور لندن  اجاره بها است، بر استفاده از گزینه تشویق به جای تنبیه تاکید دارد و معتقد است اگر ابزارهای تنبیهی بکار گرفته شود، نه تنها اجاره بها تعدیل نمی شود، بلکه مالکان از عرضه واحدهای اجاره ای به بازار نیز خودداری می کنند.
پیشنهادها به ستاد ساماندهی
به گزارش دنیای اقتصاد، در ستاد ساماندهی بازار اجاره مسکن تاکنون چند پیشنهاد برای به کارگیری نرخ های دستوری ارائه شده است؛ از جمله اینکه برای مالکان آپارتمان هایی که نرخ های تعیین شده از سوی وزارت مسکن را رعایت می کنند معافیت هایی از بابت عوارض شهری، مالیات ملک و حتی تخفیف در هزینه شهریه دانشگاه فرزند مالک در نظر گرفته شود.
همچنین از آنجایی که مشاوران املاک در اعمال نرخ های دستوری در بازار اجاره نقش اساسی خواهند داشت و می توانند با عدم پذیرش موجران گرانفروش آنها را وادار به پایین آوردن ارزانترین تور دبی   نرخ های اجاره کنند، پیشنهاد شده است بنگاه هایی که بتوانند قراردادهای اجاره را با نرخ های واقعی تنظیم کنند از بخشودگی مالیاتی برخوردار شوند.
تشویق بهتر است
در این زمینه دکتر فردین یزدانی کارشناس مسکن و مشاور برخی طرح ها در وزارت مسکن به دنیای اقتصاد گفت: در همه جای دنیا و به خصوص در کشورهای پیشرفته دولت از سیاست های تشویقی برای کنترل بازار اجاره بهره می گیرد که نتیجه مثبتی با خود به همراه دارد. براین اساس ارائه تسهیلات تشویقی به ساختمان های نیمه کاره می تواند موثر واقع شود. همچنین ارائه تراکم مجانی به صورت مشروط برای سازندگانی که ملک خود را تا یک زمان مشخص اجاره می دهند از جمله دیگر راهکارهایی است که می تواند در این زمینه موثر واقع شود.
وی گفت: اما تعیین نرخ اجاره در مناطق مختلف از ارزانترین تور قبرس  طریق مشاوران املاک راهکار مناسبی نیست و لازم است که از طریق روش های علمی این مساله دنبال شود. براین اساس به عنوان مثال سامانه کاداستر که در حال حاضر مورد استفاده سازمان ثبت اسناد قرار می گیرد می تواند به عنوان یک سامانه ایمن در خصوص رهگیری املاک و همچنین تعیین نرخ اجاره در مناطق مختلف، معیار قرار بگیرد.
یزدانی افزود: البته تکمیل سامانه کاداستر ممکن است مستلزم هزینه وکمی زمان باشد، اما به هرحال دولت باید یکبار برای همیشه مدیریت زمین و املاک در مناطق مختلف شهر را شفاف،یکپارچه و ارزانترین تور یونان   مکانیزه کند تا بتواند به اهداف مورد نظر دست پیدا کند.
پرداخت یارانه هدفمند به موجران
دکتر بیت الله ستاریان، کارشناس برجسته مسکن نیز در این باره به دنیای اقتصاد گفت: تعیین دستوری نرخ اجاره بها امکان پذیر نیست و دولت نباید برای ساماندهی و کنترل بازار اجاره خود را درگیر مسائل حاشیه ای کند، بلکه اگر قصد دارد واقعا کنترل بازار اجاره را به دست بگیرد باید با ارائه یکسری یارانه های ارزانترین تور تایلند   هدفمند به موجران به طور غیرمستقیم کنترل این بازار را در اختیار گیرد.
وی اظهار کرد: به عنوان مثال دولت می تواند اعلام کند مالکانی که نرخ اجاره ملکشان تا حدود 500 هزار تومان است؛ در صورتی که اجاره خود را کاهش دهند از بخشودگی های مالیاتی برخوردار خواهند شد.
ستاریان خاطرنشان ساخت: اینکه بخواهیم یکسری نرخ به عنوان نرخ پایه انتخاب کنیم نه تنها امکان پذیر نیست، بلکه به آشفتگی بیشتر بازار اجاره دامن می زند.
سفرهای زیارتی برای موجران
در این بین مشاوران املاک نیز که قرار است ارزانترین تور دوبی   بازوی اجرایی دولت در امر تعیین نرخ اجاره باشند با بیان نظراتی به جزئیات جدیدی از نحوه ورود دولت به بازار اجاره اشاره کردند.
غلامرضا جوانرویی، مدیر بنگاه رازان به دنیای اقتصاد گفت: وزارت مسکن به شدت به دنبال آن است که با استفاده از مکانیزم های تشویقی، نرخ اجاره مسکن را کنترل کند. براین اساس چند ماه گذشته در ارزانترین تور مالزی  نشستی مشترک بین نمایندگان مشاوران املاک و معاونان وزیر مسکن این مساله بحث و بررسی شد.
وی افزود: در مراحل ابتدایی تهیه این بسته که هنوز به صورت خام بود پیشنهاد شد ارزانترین تور استانبول  که اهرم های تشویقی در حد سفر به عتبات عالیه و اعمال تخفیف شهریه دانشگاه برای مالکانی که ملک خود را ارزان اجاره می دهند، باشد اما بعد از آن قرار شد که بخشودگی های مالیاتی در این بسته تشویقی دیده شود.
این بنگاه دار مسکن تاکید کرد: مسائل مختلفی نظیر، مساحت، منطقه، عمر بنا، امکانات بنا، موقعیت، تعداد واحدها و... عواملی هستند که باعث می شود نرخ اجاره یک ملک افزایش یا کاهش داشته باشد. جوانرویی تاکید کرد: در صورتی که این مکانیزم های تشویقی در بازار اجاره اعمال شوند قطعا مالکان نیز تشویق می شوند که واحدهای خوارزانترین تور اندونزی   د را به صورت عادلانه به بازار عرضه کنند که نتیجه آن ایجاد ثبات در این بازار خواهد بود.
همچنین مهدی باغ شاهی، مدیربنگاه سیمای شهر نیز به دنیای اقتصاد گفت: وزارت مسکن در صورتی می تواند از مکانیزم های تشویقی برای کنترل بازار اجاره بهره بگیرد که بتواند وزارتخانه های مربوطه و همچنین شهرداری را در این مسیر با خود همراه کند. به عنوان مثال اعمال تخفیف های مالیاتی برای مالکانی که ملک خود را براساس نرخ پیشنهادی وزارت مسکن اجاره می دهند مستلزم آن است که وزارت اقتصاد با وزارت مسکن در ارزانترین تور کوش آداسی   این زمینه همکاری های لازم را داشته باشد.
وی افزود: علاوه براین اگر قرارباشد تخفیفات مربوط به عوارض شهری برای این دسته از مالکان محقق شود لازم است که حتما شهرداری تهران با وزارت مسکن تعامل مطلوبی برقرار کند. در این صورت اگر وزارتخانه هایی نظیر اقتصاد ،بازرگانی و همچنین وزارت مسکن و نیز شهرداری بتوانند تعامل مطلوبی در این زمینه باهم داشته باشند قطعا این امکان وجود خواهد داشت که بسته تشویقی وزارت مسکن برای کنترل بازار اجاره موثر واقع شود
در حالی که حدود یک میلیون واحد مسکونی در نقاط خوب ارزانترین تور کانادا  شهرهای بزرگ چین خالی از سکنه است، گروه های کارگری و کم درآمدهای این کشور به سکونت در آپارتمان های زیرزمینی روآورده اند.
این آپارتمان ها در اعماق ساختمان های مسکونی احداث شده اند و نرخ اجاره ماهانه آنها در طبقه منفی یک، 70 دلار است که با افزایش منفی طبقات، این نرخ کمتر می شود. اجاره بهای آپارتمان های معمولی چین ماهانه 400 دلار برآورد می شود؛ رقمی که اغلب چینی ها آن را در ماه به عنوان دستمزد دریافت می کنند.
سکونت زیرزمینی و زاغه نشینی در چین در حالی رونق گرفته که پولدارهای این کشور بدون آنکه مجبور به پرداخت مالیات باشند، هر کدام یک تا دو واحد مسکونی را تصاحب کرده و خالی نگه داشته اند. این آپارتمان ها به خاطر اینکه با وام بانکی خریداری شده اند، اجاره بهای سنگینی نیز برایشان از طرف مالک پیشنهاد می شود که در نتیجه مستاجران توان پرداخت آن را ندارند. تعداد واحدهای اجاره ای ارزانترین تور ایتالیا   در شهرهای چین یک سوم کل املاک را شامل می شود و کمبود عرضه در این بازار به تازگی دولت چین را به حمایت از ساخت واحدهای اجاره ای کم متراژ وادار کرده است.
از سوی دیگر بازار خرید و فروش مسکن چین نیز با التهاب قیمتی روبه رو است و سال ها است که کارشناسان این کشور از ترکیدن قریب الوقوع حباب قیمت ها می گویند.
مجله اشپیگل در تحلیلی درباره بازار مسکن چین، شیوه اجاره زیرزمین در این کشور را به ظهور انسان های مورچه ای تشبیه کرده که قرار است این افراد در مناطق فشرده زندگی کنند.
چین پرجمعیت ترین کشور جهان که ارزانترین تور برزیل   تا همین چند ماه پیش به سیاست های تنظیم کننده خود در بخش مسکن افتخار می کرد؛ حالا به خاطر تورم سرسام آور قیمت مسکن و از سوی دیگر افزایش جمعیت شهری با مشکل جدیدی به نام زاغه نشینی مواجه شده است. این روزها بحران مسکن در چین آنقدر زیاد شده که بسیاری از مردم این کشور 3/1 میلیارد نفری به زیرزمین و سرپناه های موقت روی آورده اند. در واقع در ارزانترین تور تایلند   حالی به تازگی زیرزمین ها و پناهگاه ها برای زندگی چینی ها اجاره داده می شوند که تا پیش از بروز بحران در این کشور، چنین روندی مرسوم نبود.
دو دلیل عمده براى کمبود موجود در بخش مسکن در چین، اعلام شده است؛ یکی رشد سریع جمعیت شهرنشین و دیگری بودجه ناکافى براى ساخت مسکن. به همین خاطر از زمان انقلاب چین، دولت تلاش کرد تا با تمرکز تصمیم گیرى ها در ارتباط با ساختمان و واگذارى مسکن و همچنین گسترش خدمات مسکن با اجاره بهاى نازل براى خانوارها به خصوص در شهرها از این مشکلات بکاهد.
البته همچنان پکن پایتخت چین به خاطر سیاست های موفق خود در حوزه تامین مسکن در جهان زبانزد است.
اهمیت کار چین در تامین مسکن این تعداد از جمعیت هنگامی مشخص می شود که آمریکا به عنوان سومین کشور پرجمعیت جهان، دو سال پیش به خاطر مسائل مربوط به وام مسکن ارزانترین تور ارمنستان  با بحران مالی روبه رو شد و این بحران به تدریج به سایر کشورها از جمله اروپا نیز کشیده شد. مقام ها و کارشناسان چین به خوبی از تجربیات کشورهای دیگر استفاده می کنند ضمن اینکه برای حل مسائل و مشکلات کشور خود، نبوغ سرشاری در ابداع طرح های بومی از خود بروز می دهند.
ویژگی زیرزمین های اجاره ای
حالا کارگران مهاجر، جویندگان کار و دست فروشان ارزانترین تور تایلند  که قشر کم درآمد جامعه چین را تشکیل می دهند، توانایی پرداخت کرایه های معمول را ندارند و ناچار به زندگی در طبقات زیرزمینی می شوند. زندگی زیرزمینی چینی ها که معمولا شامل یک اتاق کوچک می شود به یک طبقه در زیرزمین محدود نیست، بلکه در بسیاری از آپارتمان های پکن، چند طبقه در زیر زمین وجود دارد که هر چه قدر به عمق زمین نزدیک تر می شود، هزینه اجاره آن نیز پایین تر می رود. به طور مثال در حال حاضر یک اتاق کوچک در طبقه اول زیرزمین در پایتخت چین که فقط به اندازه یک تختخواب، یک دستشویی و حمام کوچک جا دارد، ماهانه حدود 70 دلار؛ یعنی تقریبا معادل 15 درصد درآمد اقشار کم درآمد جامعه است. البته در اغلب این اتاق های زیرزمینی به خاطر رعایت اصول ایمنی، آشپزی کردن ممنوع بوده و مستاجران کم درآمد ناچارند هر روز در رستوران غذا بخورند.
افتخار به نداشتن زاغه نشین!
پیش بینی می شود تعداد زندگی های زیرزمینی در چین در آینده ای نزدیک افزایش یابد به همین خاطر دولت این کشور در نظر دارد تا به ساخت اتاق های کوچک و ارزان قیمت روبیاورد. ساکنان ارزانترین تور آنتالیا   پیشین پکن به کارگرانی که به ناچار در زیرزمین ها زندگی می کنند لقب «انسان های مورچه ای» داده اند. پیش از این دولتمردان چین با اعلام اینکه این کشور زاغه نشین ندارد به وضعیت مسکن مردم کشور افتخار می کردند، اما حالا با روشن شدن ابعاد جدیدی از زندگی زیرزمینی در این کشور، نگرانی در مورد مسکن چینی ها نیز افزایش یافته است.
رشد 30 درصدی اجاره بها
به طور میانگین نرخ کرایه یک واحد مسکونی آپارتمانی در چین ارزانترین تور مارماریس   حدود 400 دلار در ماه برآورد می شود که تقریبا به اندازه دستمزد یکی از مستاجران خانه های زیرزمینی است. البته نرخ اجاره بها در این کشور آسیایی به صورت سرسام آوری در حال افزایش است؛ به طوری که این رقم در سال گذشته حدود 90 دلار ارزان تر بود.
افزایش بنگاه های اجاره داری
دلایل مختلفی برای افزایش بی رویه قیمت مسکن در چین عنوان می شود. مثلا گروهی می گویند که به علت تقاضای بیش از حد، نرخ فروش و اجاره خانه در این کشور بالا رفته است، گروهی ارزانترین تور یونان   دیگر نیز بر این باورند که کمبود مسکن برای اجاره از دلایل نرخ بالای اجاره در چین است. در حال حاضر دو سوم از خانه های چین مالک دارند و فقط یک سوم آن در بازار اجاره عرضه می شود. به همین دلیل جویندگان مسکن اجاره ای با مشکل مواجه هستند.
این شرایط باعث شده که گروه های حمایتی برای حل معضل بی ارزانترین تور پاریس   خانمان های چینی دست به کار شوند؛ به طوری که سال گذشته فقط 8 هزار بنگاه ملکی برای تامین مسکن ارزان قیمت تاسیس شدند و پیش بینی می شود که تعداد این گروه از بنگا ه ها امسال به 10 هزار مورد افزایش یابد. حتی افرادی که پول کافی در دست دارند و امیدوارند که بتوانند خانه ای برای خرید پیدا کنند در بسیاری از مواقع ناکام می مانند؛ چرا که قیمت مسکن ارزانترین تور لندن   در چین طی ماه های گذشته سر به فلک گذاشته است. حالا متقاضیان باید برای خرید هر مترمربع خانه حدود 3 هزار دلار پرداخت کنند؛ رقمی که از عهده هر کسی بر نمی آید.
به تازگی کارشناسان داخلی کشور وضعیت بازار املاک در چین را به حبابی تشبیه کرده اند که هر لحظه امکان ترکیدن آن وجود دارد.
.

No comments:

Post a Comment