Saturday, January 29, 2011

توصیه های قیمتی برای خرید واحدهای «بالای 200 متر»

برخی فروشنده های ملک در ارزانترین تور لبنان  تهران تصمیم گرفته اند برای فروش املاک شان مزایده برگزار کنند.

در این شیوه فروش، مالک قیمت پایه برای فروش مشخص می کند و به بالاترین قیمت پیشنهادی، ملک خود را عرضه می کند.
مزایده مسکن معمولا در شرایطی برگزار می شود که ملک آنقدر با ارزش است که مالک از ترس ارزان فروشی تصمیم به جلب همزمان تعدادی خریدار را می گیرد. اما آنچه هم اکنون در ارزانترین تور رم  بازار مسکن شکل گرفته جالب توجه است. کسانی که اقدام به برگزاری مزایده کرده اند از یک سو قیمت پایین تعیین کرده اند و از سوی دیگر دارای ملک معمولی هستند، بطوری که اگر مزایده برگزار نشود، آنچنان از فروش ملک ضرر نمی کنند.
به نظر می رسد مزایده در بازار مسکن به دلیل رونق ارزانترین تور یونان  در معاملات شکل گرفته و فروشنده ها قصد دارند در اوضاع کنونی که قیمت مسکن گیج است و نمی توان شاخصی برای آن تعیین کرد، از طریق مزایده، ملک خود را به بالاترین قیمت بفروشند.
معمولا مزایده زمانی شکل می گیرد که تقاضا برای کالا بیشتر از مقدار موجود باشد و پیشنهاد دهندگان برای به دست آوردن کالا با یکدیگر بر سر قیمت رقابت می کنند. البته انجام مزایده به نحوی ارزانترین تور استانبول  هم به نفع فروشنده و هم به سود خریدار است، چراکه شخصی که ملک خود را به مزایده گذاشته تلاش می کند کالای خود را به بیشترین قیمت ممکن به خریدار عرضه کند اما در مقابل، متقاضیان یا پیشنهاد کنندگان قیمت در نظر دارند ملک مورد نظر را با کمترین قیمت صاحب شوند.
معمولا مزایده با نرخی مناسب شروع می شود، زیرا اگر قیمت ارزانترین تور آفریقای جنوبی   اعلام شده از سوی فروشنده بالاتر از حد معمول و غیر منطقی باشد، بطور یقین تعداد متقاضیان شرایط انجام مزایده را فراهم نخواهد کرد و مالک باید در انتظار رفت و آمد خریداران برای پسند کردن ملک بماند. برای مثال در مرکز تهران یک دستگاه آپارتمان فروشی به مساحت 200 متر مربع با 4 خواب که از امکانات بالکن و پارکینگ برخوردار است به قیمت متری 700 هزار تومان برای مزایده اعلام شده است. البته فروشنده این ملک را چنان شرح داده که می توان از آن به عنوان سکونت استفاده کرد.


هر شکست یا چالش در مسکن مهر مستقیم متوجه متقاضیان در صف انتظار این طرح پرماجرا می شود.

یک سال و نیم بعد از آنکه با فرش قرمز بانکی از انبوه سازان دعوت رسمی به عمل آمد تا یک میلیون واحد مسکونی - موضوع قول سال 86 دولت- را بسازند، اکنون در قالب تازه تور ارزان وآسان مالزی   ترین رده بندی مشکلات مسکن مهر، مشخص شده که تعاونی های مسکن، آدرس محل و ساختمان هایی که در حال ساخت است را نمی دانند و فقط در قالب نامه نگاری های غیررسمی وعده «امروز و فردا» برای تحویل واحدهایی که معلوم نیست کجا و با چه کیفیتی و از همه مهمتر با چه متراژی در حال ساخت است، برای اعضای تعاونی ها
پست می شود.
رویه ای که حداقل در تهران و طبق اطلاع خبرنگار تور ارزان وآسان ارمنستان  دنیای اقتصاد در برخی شهرهای دیگر شکل گرفته کاملا با آنچه اوایل امسال در وزارت مسکن و با تاکید شخص وزیر، مکتوب و به مدیران این وزارتخانه ابلاغ شد، در تضاد قرار دارد.

دستور وزیر چه شد؟
علی نیکزاد بعد از آنکه مجموعه ای از قراردادهای سه جانبه را برای امضای انبوه سازان و تعهد آنها «به ساخت مسکن مهر حداکثر ظرف یک سال» به استان ها و شهرهای جدید ارسال کرد به مدیران وزارتی حکم کرد «واحدهای مسکونی مهر به محض رسیدن به مرحله سفت کاری باید برای جانمایی تعاونی های مسکن، فراخوان داده شوند و اعضای تعاونی ها به انبوه سازان معرفی شوند تا واحد هر متقاضی مشخص شود و آورده نقدی آنها به تدریج تحویل سازنده شود.»
اما اکنون در حالی که تعداد قابل توجهی ساختمان مسکن مهر در شهرهای جدید اطراف تهران از مرحله سفت کاری عبور و به نازک کاری رسیده اند و تقریبا آماده تحویل هستند، هنوز جانمایی تعاونی ارزانترین تور اندونزی  ها انجام نشده و این پروسه دارد آن قدر طولانی می شود که صدای برخی انبوه سازان هم درآمده است.
هر انبوه ساز حدود 70 درصد هزینه ساخت تور ارزان وآسان قبرس   واحدها را از بانک تسهیلات می گیرد، اما بقیه هزینه ها باید در قالب آورده نقدی متقاضی تحویل شود.
در حال حاضر سازنده هایی که در این طرح در شهرهای جدید تهران کار ساخت را به انتها رسانده اند معطل بین متقاضی و وزارت مسکن به دنبال تسویه حساب برای شروع پروژه جدید هستند ولی ظاهرا متقاضی مسکن مهر برای معرفی به آنها وجود ندارد!

به توصیه رییس جمهور عمل می شود؟
شواهد نشان می دهد معمای تحویل مسکن مهر به تعاونی ها به مدیریت دوگانه این طرح ملی برمی گردد که بعد از تلاش سال گذشته علی نیکزاد، این دوگانگی هنوز برطرف نشده است.
روال غلطی که اکنون برای تحویل وجود دارد به این صورت است که انبوه ساز باید واحدهای ساخته شده را به یک نهاد بزرگتر از تعاونی ها که چندین تعاونی به اجبار زیرمجموعه آن قرار ارزانترین تور دبی   گرفته اند تحویل دهد و سپس آن تشکل واحدها را تحویل گرفته و تحویل تعاونی ها دهد.
آیا این بوروکراسی پیچیده و زمانبر و غیرشفاف عمل به ارزانترین تور استانبول  همان توصیه های رییس شورای عالی مسکن است که تا کنون چندین بار مسوولان مسکن مهر را به حذف مسائل زاید و افزایش سرعت در پیشبرد طرح دعوت کرده بود و مستقیم و غیرمستقیم ساده سازی کارها را به آنها توصیه کرده بود؟
وزارت مسکن اخیرا در قالب اطلاعیه رسمی، سامانه ای برای ثبت نام های جدید از متقاضیان مسکن مهر را راه اندازی کرده به این صورت که متقاضیان جدید بدون آنکه تشکیل تعاونی دهند باید انفرادی وارد صف شوند که متاسفانه این نحوه عضوگیری نه تنها مشکلات قبلی را کم نمی کند بلکه این احتمال وجود دارد که ساماندهی متقاضیان به موانع بزرگتری برخورد کند.
آنچه هم اکنون کارشناسان زبده در حوزه مسکن مهر به وزارت مسکن پیشنهاد می کنند ایجاد مسیری شفاف و ساده برای اتصال انبوه ساز و تعاونی های مسکن به یکدیگر است ارزانترین تور ایتالیا   که این برقراری رابطه می تواند از طریق وزارت مسکن انجام شود. مهمترین ویژگی این رابطه، کاهش هزینه های بالاسری برای تعاونی های مسکن و رسیدن سریع آنها به واحدهای مسکونی است.

پول بزرگ متقاضیان؛ سرگردان
اطلاعات تایید نشده نشان می دهد در تهران از محل آورده نقدی متقاضیان قدیمی مسکن مهر که تعدادشان به حدود 100 هزار نفر می رسد، رقمی حدود یک هزار میلیارد تومان –هر نفر تاکنون 10 میلیون تومان به حساب تعاونی ها یا حسابی که تشکل ها اعلام کرده اند، واریز کرده است- جمع آوری شده، اما چون مسیر تزریق این تور مسافرتی فرانسه  پول بزرگ به ساخت وسازهای مسکن مهر لااقل برای تعاونی ها روشن و شفاف نیست، استفاده درستی از آن نشده است.
هزار میلیارد تومان از محل آورده متقاضیان اگر از مرحله سفت کاری به سازنده تحویل داده شود، فشار بر بانک مرکزی برای شارژ خط اعتباری مسکن مهر کاهش پیدا می کند.
دوسناریو درباره پشت پرده معما
به گزارش دنیای اقتصاد، درباره اینکه چرا به رغم نزدیکی ساختما ن های مسکن مهر به مرحله پایان ساخت، متقاضیان به سازنده ها معرفی نشده اند دو سناریو مطرح است. سناریوی اول به ناتوانی در تعریف روند تحویل مسکن مهر مربوط می شود. مثلا در پرند بیش از 200 ساختمان مسکونی در محله ها و فازهای مختلف با ویژگی های متنوع در حال ساخت است که یک محله دورتر از محله دیگر، یک فاز توسعه یافته تر از فاز دیگر، یک ساختمان قشنگ تر و با کیفیت تر از ساختمان دیگر، یک ساختمان هر آن شایعه سست بودنش منتشر می شود، ساختمان دیگر به خاطر خارجی ساختنش شهرت پیدا کرده، یک پروژه دارای نورگیری زیاد و سرانجام ساختمان دیگر ارزانتر از بقیه احداث شده و ارزانترین تور پاریس  همه این شرایط خوب و بد، مسوولان را بر سر دوراهی تقسیم عادلانه ساختمان ها بین تعاونی ها یا واگذاری تصادفی آنها قرار داده است.
سناریوی دوم نگرانی مسوولان از تاخیر انبوه سازان است. شنیده شده مدیران زیرمجموعه در نظر دارند بعد از آنکه انبوه ساز به طور کامل واحدها را ساخت و تحویل داد، تعاونی ها را صدا بزنند و تازه آن زمان اقدام به جانمایی کنند.
سوال؛ اگر انبوه ساز تا سال آینده هم واحدها را تحویل نداد، تکلیف متقاضیان و منابع ملی و بانکی که صرف پروژه شده، چه می شود؟

تعهد خارجی ها چه شد؟
الان درست یک سال از زمان امضای قرارداد ارزانترین تور لندن  ساخت چند هزار واحد مسکونی مهر که برای شهر جدید پرند منعقد شده می گذرد، یکی دو شرکت خارجی پارسال تعهد داده بودند واحدهایشان را بهمن ماه امسال افتتاح کنند، آیا واحدها آماده است؟!
مسوولان وزارت مسکن در نظر دارند از سال آینده دور جدید ساخت مسکن مهر را آغاز کنند اما اگر دریای مشکلات کنونی رفع نشود، کلنگ زنی بیهوده خواهد بود.

«مسکن مهر» بزرگترین طرح توسعه در بخش مسکن در طول تاریخ مسکن در ایران می باشد.

از مزایای این طرح می توان به ارزان سازی در تور ارزان وآسان استرالیا   عین رعایت استانداردهای لازم، ساخت مسکن در تیراژ بالا و پایین آمدن سهم هزینه های ثابت در هر متر (هزینه هایی مثل نقشه کشی، نظارت، نیروی انسانی و...)، پرهیز از تجمل گرایی، افزایش امید به خانه دار شدن در اقشار کم درآمد جامعه، عدم مالکیت دائمی زمین، امتیاز استفاده از تسهیلات ارزان قیمت با بوروکراسی بسیار کمتر از تسهیلات قبلی اشاره کرد.اما معایبی هم به این طرح وارد است که مهم ترین آن تصدی همزمان سه نهاد در این طرح است به نحوی که متقاضیان در وزارت تعاون ثبت نام می شوند و سازمان می یابند، زمین را وزارت مسکن تخصیص می دهد و در نهایت تسهیلات را بانک عامل (که عموما بانک مسکن است) اعطا می کند. اینکه این سه نهاد همزمان در این طرح همکاری دارند به خودی خود بد نیست، اما در عمل به دلیل تفاوت های ماهوی ساختاری که دارند تضارب آرا و آیین نامه ای بین آنها اتفاق می افتد. به عنوان مثال، وزارت مسکن می خواهد ارزانترین تور چین  با سرعت بالا واحدها را به
بهره برداری برساند، اما بانک ارائه دهنده تسهیلات به دلیل نقص مدارک تسهیلات ارائه نمی دهد. بنابراین لازم است یک کارگروه با مشارکت نمایندگان این سه نهاد در قالب سازمانی بنام مسکن مهر تشکیل شود. نکته دیگر اینکه زمین های در نظر گرفته شده برای این طرح به خصوص در کلانشهرها، در مناطق کمتر توسعه ارزانترین تور اسپانیا  یافته و حاشیه ای قرار دارد که هجوم یکباره جمعیت به آن مناطق باعث بروز ناهنجاری های اجتماعی می شود که این خود می تواند عاملی باشد که دارندگان واحد های مسکونی مهر تمایلی به سکونت در آنها را نداشته باشند و این مساله موجب به هدف ننشستن طرح می شود. مساله بعدی عدم پیشروی یکسان امکانات زیرساختی و روبنایی همزمان با ساخت واحد های مسکونی است. به این منظور که بسیاری از سایت های مسکن مهر عملیات ساخت را در حال حاضر به بهترین نحو ممکن به پیش می برند و تا شهریور سال 1390 کار ساخت حداقل 500 هزار واحد به اتمام می رسد، اما بسیاری از این سایت ها هنوز نتوانسته اند تعامل سازنده با ارگان های مربوطه برای انشعابات آب، برق و گاز داشته باشند یا برای ایجاد مراکز آموزشی، بهداشتی، مذهبی و... بسیاری از این سایت ها با مشکل جدی روبه رو می باشند که این مورد، بهره برداری از واحدهایی که کار ساخت آنها به اتمام رسیده را می تواند به تاخیر بیندازد. البته موارد و مسائل دیگری نیز در این طرح مشاهده شده که با توجه به بزرگی مقیاس طرح، چندان غیرعادی به نظر نمی رسد، اما مسائل فوق بسیار جدی است و باعث دیده نشدن مزایای طرح می شود. به نظر می رسد ارزانترین تور مارماریس  اگر به مرور اصلاحاتی بر روی کلیات طرح مسکن مهر انجام شود، روزی خواهد رسید که دغدغه مسکن به حداقل برسد و امید می رود که مسوولان از مشورت با صاحبنظران دریغ نکنند.

مسکن همواره مقوله ای است که ذهن مردم و مسوولان را به خود معطوف می کند. مساله ای که هر خانواده از ابتدای تشکیل، به فکر تامین آن است که البته در سال های اخیر به کالایی سرمایه ای نیز تبدیل شده است. همواره این سوال که یک خانواده باید چه میزان از درآمدش را طی چند سال پس انداز کند تا در ارزانترین تور کوش آداسی   کوتاه ترین زمان ممکن بتواند صاحب خانه شود دغدغه فکر بسیاری از مردم بوده است. البته برخی از دست اندرکاران حوزه مسکن شعار « اجاره نشینی و خوش نشینی » را احیا کرده و نگاه مالکی به مسکن را چندان صحیح نمی دانند.

چندی پیش ابوالفضل صومعلو ـ معاون وزیر مسکن و شهرسازی شاخص نسبت بهای مسکن به درآمد خانوار را هفت ذکر کرد و گفت که این شاخص به گونه ای است اگر افراد هفت ارزانترین تور لبنان  برابر درآمد سالیانه خود را جمع آوری کنند می توانند یک واحد مسکونی معمولی بخرند اما قصد داریم این عدد را تا افق چشم انداز به پنج برسانیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه نسبت درآمد به اجاره بها نیز 35 است از قصد وزارت مسکن برای رساندن این رقم به 25 خبر داده بود.

این در حالی است که گفته می شود در کشورهای آمریکایی و اروپایی افراد با پس انداز حقوق10ماه خود می توانند صاحب آپارتمان و خانه بشوند.

به گزارش ایسنا، با وجود وعده های متولیان، آنچه مسلم است ارزانترین تور مالزی  درحال حاضر حتی با هفت برابر شدن حقوق سالیانه اکثر متقاضیان مسکن در کشور هم به سختی می توان همان مسکن معمولی را تهیه کرد چراکه اگر متوسط درآمد ماهانه فعلی افراد را500 هزا تومان در نظر بگیریم که البته در بسیاری موارد متقاضیان مسکن در کشورمان حتی از این حقوق نیز برخوردار نیستند، درآمد سالانه آنها شش میلیون تومان می شود که اگر بتوانند تمام این مبلغ را کنار گذاشته و هزینه دیگری نداشته باشند و البته هفت سال هم برای هفت برابر شدن آن صبر کنند 42 میلیون تومان پس انداز خواهند داشت که با درنظر گرفتن تورم سالانه و رشد قیمت مسکن به نظر نمی رسد بتوان حتی یک تور ارزان استانبول  خانه معمولی هم تهیه کرد بنابراین کاملا روشن است که بین درآمد افراد و قیمت مسکن در کشورمان رابطه معقول و منطقی برقرار نیست و باید در جهت تعادل بین این روابط تلاش کرد.

هر چند اجرای طرح مسکن مهر توانسته تا حدودی مشکل مسکن را در بین برخی خانوارهای ایرانی حل کند اما هنوز هم کارشناسانی هستند که نسبت به وضعیت مسکن در کشورمان منتقد باشند. بیت الله ستاریان - عضو هیات علمی دانشگاه تهران - یکی از این کارشناسان است که با اشاره به اینکه در دنیا درآمد خانوارها نسبت ارزانترین تور اندونزی    به قیمت مسکن در حال رشد است، خاطرنشان می کند: در کشورما رشد قیمت مسکن در مقایسه با رشد درآمد خانوارها بیشتر است.

این کارشناس مسکن اضافه کرد: کاهش زمان خانه دار شدن مردم نیازمند افزایش برنامه های تولید مسکن، تخصیص منابع مالی بیشتر به این بخش و همچنین فراهم کردن زمینه ورود سرمایه گذاران خارجی به بخش مسکن کشور است.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات سخت افزاری و نرم افزاری نیز می تواند در بهبود این وضعیت موثر باشد، اظهار کرد: در شرایط فعلی به دلیل سیاستهای انقباضی و همچنین وحشت از تور ارزان وآسان برزیل  افزایش قیمت مسکن، تسهیلات پرداخت نمی شود اما باید پذیرفت که افزایش قیمت مسکن باید به منظور افزایش تولید و رونق صورت گیرد و اگر بازار مسکن راکد باشد تولید هم متوقف می شود.

احمدرضا سرحدی ـ کارشناس مسکن هم معتقد است که قیمت مسکن باید متناسب با درآمد افراد باشد و به طور معمول خانوارها باید بتوانند با پنج سال پس انداز برای خود مسکن تهیه کنند.

به گفته سرحدی در کشور ما با سال های طولانی پس انداز ارزانترین تور پکن  امکان خانه دار شدن فراهم است چراکه قیمت مسکن بسیار بالا است و تسهیلاتی هم که پرداخت می شود سهم چندانی از بهای مسکن را پوشش نمی دهد و این امر باعث شده افراد به اجاره نشینی روی بیاورند.

دکتر محمد عدالتخواه ـ کارشناس مسکن نیز می گوید اگر افراد 30 درصد درآمد خود را طی 30 سال پس انداز کنند می توانند صاحب خانه شوند اما در کشورهای پیشرفته به نفع افراد است که خوش نشین باشند و این مسائل به صورت بنیادی حل شده است .

وی با اشاره به اینکه راه حل تامین سرپناه این نیست که خانوارها اقدام به خرید کرده و مالک خانه شوند، اضافه کرد: به دلیل وجود ارزانترین تور استانبول  مشکلات اجاره نشینی در کشور خانوارها تلاش می کنند که این مشکل را یک بار برای همیشه حل کنند.

عدالتخواه می افزاید: در سایر کشورها به دلیل تسهیلاتی که برای مسکن در نظر گرفته می شود، اگر درآمد خانوار کم و اجاره مسکن متناسب با نیاز خانوار بالا باشد، دولت بخشی از هزینه اجاره را پرداخت می کند.

این کارشناس مسکن با اشاره به اینکه در کشورهای دیگر افراد الزامی ندارند که صاحب خانه شوند، می گوید: در کشورهای پیشرفته به نفع افراد است که خوش نشین باشند و این مسائل به صورت بنیادی حل شده است.

شهریار شقاقی کارشناس دیگر مسکن است که تور ارزان وآسان قبرس  معتقد است رابطه درستی بین درآمد خانوار و قیمت مسکن وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه شاخص نسبت بهای مسکن درآمد خانوار در کشور ما بسیار بی منطق است، تصریح می کند: متاسفانه افراد غیر متخصص برای کسب سود و صرفه اقتصادی وارد ارزانترین تور تایلند  بازار مسکن شده و به همراه عوامل واسطه باعث گران شدن مسکن می شوند به طوری که به سودهای 30 درصدی قانع نبوده و خواهان سودهای 300 درصدی هستند.

شقاقی با اشاره به اینکه در کشور ما زمین به کالا تبدیل شده است و هیچ کنترلی بر قیمت آن وجود ندارد، خاطرنشان کرد: دولت باید بر این روند نظارت کند.

با توجه به اینکه مسکن از مهمترین کالاهایی است که در کشور ما تمام خانوارها به خرید آن اصراردارند و البته جایگاه ویژه ای در زندگی و تشکیل خانواده دارد و خانوارها ارزانترین تور سواحل مدیترانه   خرید مسکن را دراولویت زندگی خود قرار می دهند، بنابراین باید با فراهم کردن بسترهای لازم که تعادل کردن رابطه بین درآمد خانوار و قیمت مسکن نیزاز مهمترین این بسترها محسوب می شود، تهیه این کالا را برای خانوارها ممکن تر ساخت.


No comments:

Post a Comment