Tuesday, February 1, 2011

پرونده خانه های خالی در پارلمان

پرونده «شناسایی وارزانترین تور آلمان   مقابله با خانه های خالی» بعد از چند بار پیگیری ناموفق در دولت، این بار در مجلس بررسی می شود. شورای عالی استان ها دو روز پیش طرحی را برای سیر مراحل قانونی تصویب و تقدیم مجلس کرد که در آن از طرف شهرداری های چند کلانشهر درخواست شده مجوز برای الزام مالکان آپارتمان های بدون استفاده به عرضه سریع آنها صادر شود. در این طرح پیشنهاد شده عوارض شهری از واحدهای خالی 4درصد بیشتر گرفته شود.

پرونده قدیمی خانه های خالی که تاکنون چندین بار از سوی مسوولان دولتی باز و بسته شده، اواخر وقت اداری یکشنبه با محتوایی متفاوت و جدید، از سوی شورای عالی استان ارزانترین تور تایلند  ها تحویل کمیسیون شوراهای مجلس شد. نهاد عالی بر پارلمان های محلی شهرهای کشور، از مجلس در قالب طرح خواسته است اجازه قانونی برای الزام مالکانی که با اهداف سوداگری اقدام به خالی نگه داشتن واحدهای مسکونی می کنند، برای عرضه املاک شان به بازار مصرف را صادر کند. این طرح با کمک ابزار «عوارض شهری» در نظر دارد خانه های خالی را روانه ارزانترین تور مالزی   بازار مصرفی مسکن کند؛ به طوری که مالکان خانه های خالی اگر به رویه خود ادامه دهند، مشمول پرداخت 4 درصد مازاد عوارض نوسازی به شهرداری می شوند.
گزارش «دنیای اقتصاد» از جزئیات طرحی که با عنوان «طرح قانونی اخذ عوارض از املاک و اراضی بلااستفاده شهری» تقدیم مجلس شده نشان می دهد در حال حاضر دغدغه مقابله با احتکار مسکن از شهر تهران فراتر رفته و شهرداری های چند کلان شهر را متوجه این چالش کرده است تا جایی که مدیران شهری در نامه های جداگانه به شورای عالی استان ها، به نقش خانه های خالی در فشار تقاضا بر بازار خرید مسکن و حتی ارزانترین تور یونان   نرخ های کاذب اجاره اشاره کرده اند و از این شورا درخواست اجازه قانونی برای برخورد با عوامل نگهداری بدون استفاده این خانه ها را کرده اند. اکنون نتایج تحقیق شورای عالی استان ها در تهران و شهرهای بزرگ حاکی از اثرگذاری املاک بدون استفاده بر قیمت مسکن است. در مقدمه طرحی که این شورا پریروز برای رسیدگی به پرونده خانه های خالی تحویل مجلس ارزانترین تور مالزی   داده شد، آمده است: «در حال حاضر یکی از معضلات جدی که صاحب نظران به عنوان دلیل اصلی افزایش قیمت مسکن بر آن تاکید می کنند، عدم استفاده مناسب از ساختمان ها و بلااستفاده ماندن تعداد زیادی از ساختمان های ساخته شده یا نیمه تمام است. این در حالی است که در اغلب کشورهای دنیا رویکرد اخذ درآمدها و تامین مالی لازم برای ارائه خدمات شهری، بر مدار افزایش عوارض نوسازی ساختمان های زاید بر استفاده شخصی است؛ یعنی اینکه ساختمان بدون مصرف باید عوارض بیشتری بدهد.» در متن طرح تاکید شده است: «در شهر تهران چندی پیش تلاش شد از طریق حوزه اختیارات شورای شهر، برای خانه های خالی عوارضی تعیین شود؛ اما این موضوع با این ایراد که نیاز به قانون مصوب مجلس دارد مورد خدشه قرار گرفت. اکنون به درخواست بسیاری از شهرداری ها برای ساماندهی این وضعیت و الزام مالکان به فراهم آوردن شرایط استفاده از املاک رها شده و آپارتمان ارزانترین تور استانبول  های خالی، طرح قانونی مجوز اخذ عوارض از اراضی و املاک بدون استفاده شهری برای قرار گرفتن در سیر مراحل تصویب در مجلس تقدیم نمایندگان مردم می شود.»
محور طرح ارسالی به مجلس
به گزارش دنیای اقتصاد، در این طرح درخواست الحاق یک تبصره به عنوان تبصره 7 به ماده 2 قانون نوسازی و عمران شهری مصوب 7/9/1347 مطرح شده است. تبصره 7 می گوید اراضی و املاک بلااستفاده، خالی و متروکه واقع در محدوده شهرها با کاربری مسکونی، تجاری، اداری یا مختلط علاوه بر ارزانترین تور هندوستان  عوارض نوسازی سالانه تا زمانی که ارزانترین تور برزیل  بلااستفاده باشند مشمول 4 درصد عوارض نوسازی مازاد خواهند بود. محاسبه و دریافت این عوارض برای ساختمان های نوساز بعد از اتمام دوره معافیت لحاظ می شود.
مکانیزم شناسایی محرمانه می ماند
رابط امور دولت و مجلس در شورای ارزانترین تور ارمنستان  عالی استان ها درباره جزئیات طرح اخذ عوارض از خانه های خالی به دنیای اقتصاد گفت: بررسی ها در تهران و چند کلان شهر نشان می دهد تعداد واحدهای مسکونی خالی از سکنه بیشتر از نرخ طبیعی 4 درصد است و برای شناسایی این خانه ها و قراردادن آنها در تور اخذ عوارض، مکانیزم خاصی تعریف کرده ایم که بعد از تصویب طرح در مجلس، هنگام اجرا آن را اعلام می کنیم.
اسدا... راشدی افزود: در حال حاضر مکانیزم شناسایی خانه های خالی در سطح تهران و در تمامی کلان شهرهای دیگر فراهم است و در صورتی که این طرح در مجلس به تصویب نمایندگان برسد قطعا در کوتاه ترین زمان ممکن و به موجب قانون از خانه های خالی عوارض قانونی اخذ خواهد شد. وی اظهار داشت: فعلا جزئیات مکانیزم شناسایی خانه های خالی را تا زمانی که این طرح به تصویب برسد بازگو نمی کنم اما قطعا توان مردمی ارزانترین تور اندونزی  یکی از بازوهای اجرایی این طرح خواهد بود؛ چرا که شهرداری ها ارتباط تنگاتنگ و مطلوبی با مردم دارند و از این رو می تواند با اتکا به مردم این طرح را پیش ببرند.
رابط امور دولت و مجلس در شورای عالی استان ها تاکید کرد: تصویب ارزانترین تور   این طرح در جهت منافع مردم است؛ چرا که باعث کنترل قیمت و کاهش اجاره بهای مسکن خواهد شد از این رو برخلاف بعضی اظهارنظرهای سطحی این طرح به هیچ وجه رویکردی تنبیهی نیست و بیش از هر چیز یک سیاست تشویقی است که در ارزانترین تور قبرس  جهت حمایت از منافع مردم است. وی درباره اینکه وجود 4 درصد خانه خالی در همه جای دنیای امری قانونی است و از این رو آیا این تصمیم شورای عالی استان ها که در قالب طرح ارائه شده است، کارشناسی است یا خیر؟ گفت: این موضوع در تصویب این طرح لحاظ شده است؛ چرا که این طرح بر مبنای ساعت ها کار کارشناسی تهیه شده است. اما در صورت تصویب این طرح در آیین نامه اجرایی آن جزئیات آن تعریف خواهد شد؛ به طوری که در اخذ عوارض زمینه ای مد نظر قرار خواهد گرفت که به موجب آن بین احتکار مسکن و واحدهای در نوبت فروش تمایز دقیقی باشد.
راشدی اظهار کرد: در حال حاضر بین مسوولان مجموعه دولت و کارشناسان مربوطه در خصوص آمارخانه های خالی اتفاق نظری وجود ندارد و دستگاه ها اقدام به ارائه آمارهای ضد و ارزانترین تور تایلند  نقیض در این زمینه می کنند که این امر بیانگر آن است که ورود دولت به بحث شناسایی خانه های خالی و اخذ عوارض با برنامه ریزی منسجمی نبوده است. این مسوول شورای عالی استان ها در پاسخ به این پرسش دنیای اقتصاد که طرح های قبلی مسوولان در ارتباط با خانه های خالی با ایراد شرعی روبه رو شده است، گفت: اگر این طرح دارای مشکلات شرعی ارزانترین تور آذربایجان  باشد قطعا در شورای نگهبان به آن رسیدگی خواهد شد و از این رو مشکلی از این بابت وجود نخواهد داشت.
راشدی در خصوص انگیزه اصلی در ارائه این ارزانترین تور   طرح به مجلس گفت: شهرداری های کشور در تماس با شورای عالی استان ها نسبت به وجود مشکل مربوط به املاک رها شده و بلا استفاده و تبعات منفی ناشی از آن، که شامل گرانی مسکن و افزایش نرخ خدمات شهری است بارها هشدار داده بودند و خواستار تعریف سازوکار قانونی برای انجام اقدامات لازم در این زمینه شده بودند
در تهران از داخل اغلب تعاونی های مسکن مهر خبر رسیده، حدود یک سوم از اعضا به محض دریافت واحد مسکونی ، قصد دارند آن را بفروشند و یک سوم دیگر هم در نظر دارند مسکن مهرشان را اجاره دهند.

همه این دو گروه در نهایت می خواهند با واگذاری مسکن مهر به خریدار جدید، در داخل پایتخت ملک مورد علاقه شان را پیدا و تصاحب کنند، چون که واحدهای مهر 40 کیلومتر ارزانترین تور ایتالیا  آن طرف تر از تهران ساخته شده است.
تعاونی های مهر در تهران 150 هزار عضو را شامل می شوند که در این صورت، حدود 100 هزار نفر (دو سوم) به دنبال کشف قیمت مسکن در شهرهای جدید پرند و هشتگرد هستند.
تحقیقات میدانی خبرنگار دنیای اقتصاد از اوضاع بازار مسکن در پرند حاکی است، سن آپارتمان های موجود در این منطقه از حالت نوساز عبور کرده؛ بنابراین با تحویل واحدهایی که در قالب مسکن مهر در حال ساخت است، بازار عرضه نوساز ها رونق می گیرد.
بنگاه های املاک در پرند می گویند عمده تقاضای ارزانترین تور فرانسه  خرید برای واحد نوساز است و با تحویل مسکن مهر، خرید و فروش این واحدها رونق خواهد داشت.
این در حالی است که هم اکنون از طرف بنگاه های املاک ارزانترین تور فرانسه    اختلاف قیمتی بین مسکن مهر و سایر واحدها تعریف نشده است، چون که به اعتقاد آنها، عرضه واحد نوساز در مقایسه با آپارتمان های کارکرده، حسن محسوب می شود.
در حال حاضر نرخ پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی نوساز در شهر جدید پرند بین 500 هزار تا 700 هزار تومان از سوی مالکان تعیین می شود؛ اما اینکه قیمت پیشنهادی هر متر مربع از واحدهای مسکن مهر در شهر جدید پرند به چه میزانی تعیین خواهد شد به طور دقیق مشخص نیست؛ چراکه اکثر مشاوران املاک در این شهر از قیمت های متفاوت خبر می دهند برای مثال رستمی یکی از مشاوران املاک فعال در شهر جدید پرند ارزانترین تور پاریس  قیمت هر متر مربع مسکن مهر در شهر جدید پرند را بین 490 هزار تا 560 هزار تومان و از طرف دیگر،
احمدی بنگاهدار دیگری این نرخ را بین 600 هزار تا 650 هزار تومان اعلام می کند، البته برخی عقیده دارند که قیمت واحدهای مسکن مهر بر اساس کیفیت مصالح و منطقه متغیر است.
تحقیقات خبرنگار دنیای اقتصاد حاکی از این موضوع است که یکی از ارزانترین تور لندن  دلایلی که باعث شده نرخ واحدهای مسکن مهر منصفانه باشد، مالکیت دولت بر زمین واحدها است؛ اما برخی از بنگاهدارها به غلط می گویند قانون مسکن مهر فروش این واحدها را توسط خریدار ممنوع اعلام کرده و از طرف دیگر سند 6 دانگ به نام متقاضی صادر نمی کند، در حالی که این حرف کاملا اشتباه است چون هم فروش واحدهای مسکونی مهر آزاد است و هم اینکه به این واحدها سند رسمی محضری تعلق می گیرد و فقط زمین ملک در قالب 99سال در مالکیت دولت می ماند که با توجه به اینکه در این مدت، عملا آپارتمان از کارآیی خارج می شود و فرسوده می شود، تاثیری د ارزانترین تور استانبول ر قیمت ملک نخواهد گذاشت.
طبق گفته تعدادی از فعالان بازار مسکن در شهر جدید پرند، رهن یک واحد مسکن مهر ارزان تر از یک واحد مسکن شخصی ساز خواهد بود، یعنی یک واحد مسکونی 100 متری ارزانترین   از 10 میلیون تومان رهن کامل برخوردار است؛ اما در مسکن مهر ممکن است حدود 6 تا 7 میلیون تومان تعیین شود. اما برخی دیگر نظری متفاوت نسبت به این مساله داشتند؛ به طوری که نرخ اجاره یک واحد مسکونی شخصی ساز را با رهن یک واحد از مسکن مهر، مشابه اعلام کردند.
از سوی دیگر شهر جدید هشتگرد بخش دیگری از تحقیقات میدانی خبرنگار دنیای اقتصاد درباره تاثیر مسکن مهر بر بازار مسکن این منطقه را به خود اختصاص داد.
باتوجه به تحویل 1002 واحد از مسکن مهر در شهر جدید هشتگرد، بنگاهداران املاک به ارزانترین تور امارات  دنیای اقتصاد از بی تاثیر بودن عرضه این واحدها بر بازار مسکن خبر دادند و اظهار کردند: هنوز تمام امکانات خدماتی، رفاهی و تجاری برای محله هایی که مسکن مهر در آنجا ساخت و ساز شده در نظر گرفته نشده است.
هم اکنون قیمت پیشنهادی فروش هر متر مربع واحدهای مسکونی تعاونی ساز در هشتگرد بین 300 هزار تا 500 هزار تومان و همچنین نرخ هر متر مربع واحدهای شخصی ساز از 600 هزار تا 800 هزار تومان از سوی مالکان اعلام می شود و پیش بینی می شود قیمت هر متر مربع از واحدهای مسکن مهر بین 400 تا 450 هزار تومان تعیین شود که این به خاطر عدم امکانات لازم در حوالی آپارتمان های مسکن مهر است
در ارزانترین تور لبنان  صورت تصویب شورای شهر تهران، عوارض ساخت و ساز از سال آینده بر اساس نرخ تورم محاسبه خواهد شد.

همچنان که زمان بررسی بودجه دستگاه های مختلف فرا می رسد، شهرداری تهران نیز در تلاش است تا با استفاده از بازبینی برخی از ضوابط و قوانین کسری درآمدهای خود را جبران کند. البته در سال های گذشته نیز مدیریت شهری تهران در تلاش برای افزایش این عوارض بود، اما امسال این تصمیم با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و تاثیر آن بر افزایش هزینه ها و کاهش درآمدهای شهرداری، مسوولان تهران را در اصلاح نرخ عوارض ساخت و ساز مصمم تر کرده است.
مدیران شهرداری تهران با اشاره به اینکه از سال 86 تاکنون تور ارزان وآسان اسپانیا  نرخ عوارض ساخت وساز تغییر نکرده است، معتقدند که باید امسال این نرخ ها بازبینی و به واقعیت نزدیک شود.
در واقع در سال 85 که نرخ تورم 5/13 درصد برآورد می شد، قرار بود نرخ عوارض ساخت و ساز بر اساس دفترچه معاملات ملکی و با احتساب سقف تورم محاسبه و هر سال این عوارض بر اساس نرخ تورم افزایش یابد. اما مسوولان شهرداری می گویند: نرخ عوارض ساخت و ساز نه تنها طی این سال ها متناسب با نرخ تورم افزایش نیافته است، بلکه همان سقف 5/13 درصد نیز تاکنون اعمال نشده و در نتیجه عوارض ساخت بسیار کمتر از میزان واقعی آن از شهروندان دریافت شده است.
حالا شورای شهر تهران در نظر دارد تا بر اساس طرحی که از شهرداری دریافت کرده است، در نحوه محاسبه عوارض ساخت و ساز تجدید نظر کند.
خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر نیز در این مورد با تاکید بر اینکه معمولا تا پایان بهمن ماه هر سال برای تعیین نرخ های سال بعد عوارض فرصت ارائه لایحه وجود دارد، گفت: شهرداری تهران ارزانترین تور مارماریس  در لایحه افزایش نرخ عوارض مازاد تراکم تاکید کرده که از سال 85 به بعد این نرخ ها هیچ تغییری نداشته و لازم است تغییری در آن رخ دهد و در سال 90 اضافه تراکم بر اساس طرح تفصیلی با نرخ های جدید محاسبه شوند.
البته به گفته حسین محمد پورزرندی، معاون مالی و اداری شهرداری تهران عوارض مازاد تراکم نیز مشمول قوانین عوارض ساخت و ساز می شود و به همان نسبت در بودجه سال آینده تغییر می کند.
پورزرندی به دنیای اقتصاد گفت: این افزایش قرار نیست که برابر ارزانترین تور کوش آداسی   با نرخ تورم روز باشد، اما تلاش شهرداری این است تا دست کم نرخ تورم سال 85، یعنی افزایش 5/13 درصدی برای عوارض ساخت و ساز اعمال شود
بازار پیش فروش واحدهای مسکونی که در ماه های اخیر به خاطر افزایش معاملات ملکی و رونق خرید و فروش «واحد آماده»، از چشم متقاضیان دور شده بود، اکنون در یک ماه اول اجرای قانون یارانه ها مجددا با استقبال روبه رو شده است.
در چند هفته اخیر، پیش فروش مسکن از طرف انبوه سازان شدت گرفته و این رویداد با واکنش مثبت از طرف پیش خریداران همراه شده به طوری که دو طرف از آنجا که منافع بلندمدت خود را در «معامله پیش از ساخت» می بینند به این سمت متمایل شده اند.
انبوه سازان در نظر دارند با پیش فروش پروژه های آماده ساخت، منابع مالی برای پیش خرید مصالح ساختمانی را تامین کنند تا عملیات احداث، از هر گونه افزایش ارزانترین تور ترکیه  جزئی هزینه ها ناشی از تغییر قیمت مصالح در ماه های آتی، در امان بماند.
در طرف مقابل انبوه سازان، متقاضیان خرید مسکن هستند که آنها نیز با تصور تغییر قیمت در آینده، به سراغ پروژه های پیش فروش آمده اند تا با قیمت های کنونی، برای خرید واحد مسکونی اقدام کنند.
اطلاعات دریافتی توسط خبرنگار دنیای اقتصاد از بنگاه های مسکن حاکی است در ارزانترین تور مالزی  حال حاضر متوسط قیمت پیش فروش هر متر مربع آپارتمان در مقایسه با قیمت فروش واحد آماده، مقرون به صرفه است به طوری که نرخ های پیش فروش در برخی مناطق تهران بسیار کاهش داشته است.
...

No comments:

Post a Comment