Tuesday, February 22, 2011

احتمال افزایش عوارض ساخت

انبوه سازان درپی تصمیم ارزانترین تور ترکیه   شهرداری تهران به افزایش عوارض ساخت وساز، از مدیریت شهری خواسته اند نسبت به این اقدام تجدیدنظر کند تا نقدینگی ضعیف در اختیار سازنده ها تحت تاثیر این افزایش قیمت، بیش از این آسیب نبیند.
شهرداری درصدد ارائه لایحه ای به شورای شهر است تا به واسطه آن نرخ انواع عوارض شامل پروانه ساختمانی، پایان کار و تراکم را که حدود 5 سال است تغییری نکرده، بین 10 تا 30 درصد افزایش دهد. هر چند مسوولان شهری این افزایش نرخ را، واقعی شدن عوارض می دانند، اما سازنده ها معتقدند تاثیر آن مستقیم بر هزینه های ساخت وساز خواهد بود و می تواند قیمت تمام شده مسکن را متورم کند.
رییس انجمن انبوه سازان تهران در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: پروانه ساختمانی و تراکم رقمی معادل 10 درصد هزینه ساخت در تهران را شامل می شود که ظاهرا قابل توجه نیست، اما از تور ارزان دبی   آنجا که این هزینه به صورت نقدی و در ابتدای پروژه دریافت می شود، بار سنگینی را به صندوق مالی انبوه ساز وارد می کند. هزینه پروانه و تراکم به دلیل آنکه در لحظه شروع عملیات ساختمانی از انبوه ساز مطالبه می شود مستقیم از محل نقدینگی نه محل درآمدها، باید تامین و پرداخت شود.
ایرج رهبر به شهرداری پیشنهاد کرد برای جبران هزینه هایی که با اجرای قانون یارانه ها به مدیریت شهری وارد شده، بهتر است از طریق کارگروه تحول اقتصادی پیگیری کنند نه اینکه مستقیم از منابع درآمدی شهرداری آن را جبران کنند.
در همین باره یک عضو کمیسیون عمران مجلس نیز به «دنیای اقتصاد» گفت: افزایش ارزانترین تور استانبول  ناگهانی عوارض صدور پروانه ساختمانی تا مرز 30 درصد غیرمنطقی است و بهتر است در حد 10 درصد رشد داشته باشد. مهرداد لاهوتی تصریح کرد: نقدینگی سرمایه گذاران ساختمانی ناچیز است و اگر قرار باشد هزینه های آنها افزایش یابد انگیزه سرمایه گذاری در آنها پایین می آید.
وی در عین حال با اشاره به وابستگی سهم عمده درآمدزایی دستگاه مدیریت شهری به مردم به منظور اداره شهر،افزایش نرخ عوارض ساخت را برای شهرداری ناگزیر توصیف کرد و اظهار امیدواری کرد شهرداری بتواند با اخذ یارانه نقدی از دولت به جبران افزایش هزینه های خود بپردازد.
همچنین ایرج رهبر، رییس انجمن انبوه سازان تهران نیز گفت: نرخ عوارض ارزانترین تور یونان  ساخت وساز به صورت میانگین مترمربعی 50 هزار تومان است که افزایش 30 درصدی آن به معنای افزایش این عدد به مترمربعی 65 هزار تومان است و با توجه به اینکه در حال حاضر در معاملات مسکن چانه زنی های متعددی از طرف خریدار انجام می شود، این احتمال وجود دارد که مابه التفاوت افزایش عوارض ساخت وساز مستقیم توسط سازنده تامین شود.
دراین بین اما یک تولید کننده مسکن به یک تحلیل متفاوت از اثر افزایش نرخ صدور پروانه ساخت پرداخت.
علی سیاه منصوری، عضو انجمن انبوه سازان استان تهران مولفه های تولید مسکن شامل هزینه های ساخت، دستمزد منابع انسانی، مصالح ساختمانی، نرخ عوارض و... را به صورت ارزانترین تور مارماریس  حلقه های به هم پیوسته ای دانست که کوچک ترین تغییر در هریک از این حلقه ها برسایر حلقه ها نیز تاثیرگذار است.
به باور این سازنده مسکن در صورتی که هزینه های مختلف تولید مسکن و ازجمله عوارض افزایش پیدا کند در این صورت این احتمال وجود دارد که ساخت مسکن برای سازنده ها به صرفه نباشد و با این اتفاق ممکن است که انبوه سازان به جای تولید به سمت خرید و فروش ملک روبیاورند.
این انبوه ساز تاکید کرد: با توجه به وابستگی سهم اعظمی از درآمدزایی شهرداری به عوارض ساخت وساز، باید شرایط به سمت تشویق سرمایه گذاران به سمت ساخت مسکن ارزانترین تور آفریقای جنوبی   سوق داده شود. براین اساس سرمایه گذاران انتظار داشتند که وعده کاهش هزینه های عوارض صدور پروانه ساخت را از زبان مسوولان شهرداری بشنوند.
سیاه منصوری اظهارداشت: با توجه به اینکه بخش اعظم تولید کنندگان مسکن به سرمایه شخصی خود متکی هستند ازاین رو با افزایش هزینه های ساخت مجبورند از همان ابتدای کلید خوردن پروژه، هزینه های عوارض ساخت را به صورت نقد پرداخت کنند که این امر در نهایت به کاهش انگیزه آنها برای امر تولید مسکن منجر خواهد شد. این درحالی است که تولید مسکن در کشور در حال حاضر به مرحله اضطرار رسیده است.
سیاه منصوری وضعیت کنونی مسکن را به ظرف پر از آبی تشبیه کرد که کوچکترین حرکت یا ضربه به آن می تواند آسیب جدی به آن وارد کند.
افزایش عوارض تبعات روانی دارد
محمدمهدی مافی، عضو دیگر انجمن انبوه سازان ارزانترین تور مالزی  استان تهران ضمن ارائه یک تحلیل دقیق از نحوه افزایش عوارض صدور پروانه ساخت بر روی قیمت تمام شده مسکن که به اعتقاد وی در نهایت افزایش قیمتی را متوجه بازار مسکن نمی کند تاکید کرد که جنبه های روانی این مساله در نهایت به افزایش قیمت ها در بازار مسکن منجر می شود.
وی اظهارکرد: نرخ عوارض ساخت در مورد ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری به ترتیب شامل 10، 15 و 7 درصد از سهم کل ارزش ریالی یک پروژه است. براین ارزانترین تور لبنان  اساس به طور مثال اگر حجم ریالی یک پروژه مسکونی 5/1 میلیارد تومان باشد در شرایط فعلی نرخ عوارض ساخت آن را رقمی معادل 100 میلیون تومان تشکیل می دهد.
مافی با ارائه این آمارها براین باوراست که اگر هریک از ارقام فوق 30 درصد افزایش پیدا کند در نهایت هزینه ساخت خیلی دچار نوسان نمی شود، اما ابعاد روانی این اتفاق در نهایت برروی قیمت تمام شده ساخت ملموس خواهد بود.

مافی گفت: اگرچه سهم منابع درآمدی شهرداری از درآمد حاصل از اراضی و ساختمان بیش از 70 درصد است، اما سهم عوارض دریافتی شهرداری در مقایسه با قیمت تمام شده ارزانترین تور برزیل ساختمان و زمین در حد کمتر از 5 درصد است. از این رو افزایش قیمت مسکن را در کلانشهر تهران باید در عوامل دیگری جست وجو کرد.
عضو انجمن انبوه سازان استان تهران اظهارداشت: شهرداری برای تامین درآمدهای پایدار خود ناگزیر به افزایش نرخ عوارض است که نتیجه این مساله در بازار مسکن در نهایت خیلی ملموس نیست، اما دولت باید در نهایت تدابیری بیندیشد که با جو روانی ناشی از افزایش هزینه ها مقابله کند.
وی خاطرنشان ساخت: هرچند که اگر شهرداری بتواند مابه التفاوت افزایش هزینه های خود را در قالب یارانه از دولت اخذ کند در نهایت اقدامی موثرتر است، چرا که از ایجاد جو روانی ناشی از افزایش قیمت ها ممانعت خواهد کرد
اعضای شورای شهر تهران می گویند: شهرداری تهران باید به جای تراکم فروشی که روشی ساده و ارزانترین تور ارمنستان  مخرب برای تامین هزینه های شهر است، بر میزان سرمایه گذاری ها و جلب سرمایه های مردمی بیفزاید؛ این در حالی است که به گفته قائم مقام سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی، تهران قابلیت سرمایه گذاری 10 هزار میلیارد تومانی دارد؛ اما در حال حاضر فقط سالانه 1000 میلیارد تومان سرمایه گذاری از طریق بخش خصوصی در پایتخت انجام می شود.

محمد عیدیان، گفت: باید به جای فروش شهر از طریق افزایش سرمایه گذاری ها، درآمد های پایدار شهرداری را افزایش دهیم.
به گفته عیدیان، در حال حاضر سالانه هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در تهران انجام می شود که این مقدار باید به بیش از 10 هزار میلیارد تومان افزایش یابد تا درآمدهای پایدار شهرداری محقق شود.
وی با این توضیحات، گردش مالی مناسب و رونق اقتصادی در کشور را لازمه افزایش سرمایه گذاری ها در پروژه های بزرگ کشور تور ارزان وآسان اندونزی  عنوان کرد و گفت: در صورتی که این عوامل به وجود آید شهرداری نیز پتانسیل های زیادی از جمله زمین و امکانات برای جذب سرمایه گذاران دارد.
قائم مقام سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی افزود: با وجود تمام تلاش های شهرداری و وجود بسترهای مناسب در مدیریت شهری تهران، اما به دلیل اوضاع نامساعد اقتصادی کشور، سرمایه گذاری در طرح های بزرگ به راحتی انجام نمی شود.
رییس کمیسیون عمران شورای شهر برای چندمین بار از راه های کسب درآمد شهرداری تهران انتقاد کرد و نسبت به تراکم فروشی در تهران هشدار داد.
حمزه شکیب به خبرگزاری فارس گفت: تراکم فروشی تور ارزان وآسان پکن  اکنون اصلی ترین منبع درآمدی و در عین حال راحت ترین روش تامین هزینه های شهر است. به گفته شکیب، در حال حاضر شهرداری ساده ترین راه را برای کسب درآمد انتخاب کرده که فروش تراکم و تغییر کاربری است، در حالی که باید بیشترین انرژی خود را برای ایجاد و کسب درآمدهای پایدار بگذارد. رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران همچنین از عملکرد سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های شهرداری مردمی نیز انتقاد کرد و افزود: متاسفانه شهرداری از طریق سازمان مشارکت های مردمی هیچ گونه درآمدی ندارد و متاسفانه اصل درآمدها را بر مبنای فروش تراکم و تغییر کاربری شکل داده که یک ارزانترین تور کوالالامپور  ایراد جدی در نحوه کسب درآمد شهر است.
شکیب تصریح کرد: انتظار اعضای شورای شهر از مدیریت شهری این است که درآمدهای پایدار هر سال نسبت به سال قبل افزایش یابد و درآمدهای غیرپایداری که به شهر آسیب می رساند کمتر شود؛ ولی متاسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است.


وزارت مسکن با اعلام شرایط جدید ثبت نام مسکن مهر در تهران، از متقاضیان خانه های ارزان قیمت خواست با مراجعه حضوری به سازمان مسکن استان تهران، در این ارزانترین تور تایلند  طرح نام نویسی کنند و در صف دریافت واحدهای مسکونی در حال ساخت در شهرهای جدید قرار بگیرند. در دور جدید عضوگیری مسکن مهر، واحدهایی که 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارند به متقاضیان پیش فروش می شوند و از افراد تعهدنامه مخصوص گرفته می شود. هزینه نهایی تحویل مسکن مهر به متقاضی همچنان در دور جدید نامشخص است.
 
اتوبوس کندرو مسکن مهر در تهران که بعد از سه سال تردد هنوز نتوانسته مسافران قدیمی اش را به مقصد برساند، می خواهد دوباره مسافر سوار کند.
ثبت نام جدید از متقاضیان مسکن مهر در حالی که معمای ارزانترین تور قبرس  تکمیل و تحویل 170 هزار واحد مسکونی مهر در حال ساخت در شهرهای اطراف تهران حل نشده، شاید غیرمنطقی جلوه کند، اما اطلاع از آمار دقیق کسانی که تاکنون در صف تحویل مسکن مهر باقی مانده اند نشان می دهد بین شروع مجدد عضوگیری در این طرح با انصراف های پی درپی متقاضیان دور اول، ارتباط معناداری وجود دارد.
اوایل شروع طرح مسکن مهر - سال های 86 و 87- حدود 4 میلیون نفر در کل کشور ثبت نام کردند و 5/1 میلیون نفر واجد شرایط شناخته شدند که از بین قبول شدگان،500 هزار نفر در تهران شرایط لازم برای دریافت مسکن مهر را پیدا کرده بودند، اما این نیم میلیون نفر خواهان مسکن مهر در تهران الان تعدادشان فقط به 100 هزار نفر رسیده و مابقی عملا انصراف داده اند. حالا وزارت مسکن که فروش 170 هزار واحد مسکونی در ارزانترین تور دبی   حال ساخت در شهرهای جدید اطراف تهران را طبق قرارداد با انبوه سازان، تضمین کرده، به دنبال متقاضی دست به نقد برای معرفی به سازنده ها است.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، از چند روز پیش با نصب یک اطلاعیه کاغذی روی درب ورودی ساختمان اصلی وزارت مسکن، از کسانی که دنبال مسکن هستند خواسته شده با مراجعه به سازمان مسکن استان تهران در خیابان کریم خان زند، در مسکن مهر ثبت نام کنند. وزارت مسکن همچنین از طریق یک سایت اینترنتی که برای ارزانترین تور آنتالیا  مدیریت مسکن مهر راه اندازی کرده، متن دستورالعمل ثبت نام های جدید را منتشر کرده که نشان می دهد اشتبا هات دور اول ثبت نام ها که منجر به بلاتکلیفی متقاضیان و در نتیجه انصراف آنها شد، بدون کوچک ترین کم و کاستی به دور جدید منتقل شده است!
متقاضیان جدید مسکن مهر باید با ارائه مدرکی که نشان دهد حداقل 5 سال ساکن تهران هستند و خانه هم ندارند، در طرح ثبت نام کنند و به محض اعلام وزارت مسکن برای واریز آورده نقدی باید ظرف 15 روز، پول متقاضی به حساب بانک مسکن واریز شود. قیمت تمام شده مسکن مهر برای متقاضیان جدید عین متقاضیان فعلی «نامشخص» است و در دستورالعمل ثبت نام از متقاضی عنوان شده که آورده نقدی متقاضیان از 10 میلیون تومان هم ممکن است فراتر رود. وزارت مسکن قیمت پایه ساخت را با انبوه سازان نهایی کرده و متر مربعی 300 هزار تومان مشخص کرده است، اما قیمت نهایی تحویل شامل قیمت پایه و هزینه های متفرقه است! وزارت مسکن قیمت نهایی را برای متقاضی مشخص ارزانترین تور آذربایجان  نکرده است. واحدهای مسکونی مهر چنانچه به 60 درصد پیشرفت در عملیات فیزیکی برسند در قالب قرارداد پیش فروش به متقاضیان جدید تحویل می شود؛ این همان وعده ای است که در دور اول ثبت نام از متقاضیان، عنوان شد، اما به آن عمل نشد.
تشکیل تعاونی ممنوع است
به گزارش دنیای اقتصاد، وزارت مسکن برای دور جدید ثبت نام از متقاضیان مسکن مهر، عملا وزارت تعاون را از گردونه کار خارج کرده است. در دور اول کار ثبت نام و پالایش متقاضی کاملا برعهده وزارت تعاون بود و نحوه ثبت نام فقط در قالب تشکیل تعاونی مسکن انجام می شد، اما در حال حاضر افراد متقاضی باید به صورت تک تک به سازمان مسکن تهران مراجعه کنند و این وسط وزارت تعاون نقشی در ساماندهی متقاضی ندارد.
قرعه کشی به جای انتخاب
کسانی که برای صاحب خانه شدن قصد دارند در مسکن مهر تور ارزان وآسان ایتالیا  ثبت نام کنند نمی توانند همچون سایرین، خودشان محل و حتی مشخصات خانه دلخواه را انتخاب کنند. متقاضیان مسکن مهر در دور جدید ثبت نام این اجازه را دارند که محل را از بین پرند، پردیس و هشتگرد انتخاب کنند، اما در نهایت هم برای محل و هم برای واحدمسکونی، قرعه کشی می شود تا یکی از ده ها هزار واحدی که ساخته می شود به نام فرد در بیاید. در ماده 12 دستورالعمل ثبت نام و واگذاری مسکن مهر آمده است: اولویت بندی تحویل و انتخاب واحد توسط متقاضی براساس امتیاز حاصل از زمان و مبالغ واریزی آورده نقدی متقاضی است و در شرایط مساوی، اولویت تحویل از طریق قرعه کشی تعیین خواهد شد.
ظاهرا قرعه کشی ساده ترین راهی است که مسوولان مسکن مهر آن را به جای طراحی ضوابط ریز و دقیق انتخاب کرده اند.
به گزارش دنیای اقتصاد ظرف یک هفته از شروع ثبت نام جدید، 300 نفر در تهران اسم نوشته اند و آمارهای روزهای آینده مشخص می کند که آیا هنوز مسکن مهر در بین متقاضیان مسکن طرفدار دارد یا نه؟
سه سال پیش در ماه های اول ثبت نام، روزانه هزار نفر به اداره تعاون مراجعه می کردند.

حق استرداد مسکن مهر برای دولت محفوظ است
وزارت مسکن در دور جدید ثبت نام از متقاضیان مسکن مهر به یک ابتکار جدید هم دست زده تا شایعه هایی را که هم اکنون درباره تحویل این واحدها به کسانی که صاحبخانه اند، مطرح ارزانترین تور فرانسه  است پایان دهد. متقاضیان جدید باید فرم تعهدنامه ای را تکمیل کنند که در آن قید شده است «ضمن قسم به خداوند متعال در خصوص صحت مندرجات این برگه متعهد می شوم اگر در هر زمان اثبات شود از سال 84 به بعد مالک زمین یا ملک مسکونی بوده ام، ظرف مدت یک ماه مسکن مهر واگذار شده را پس دهم.» چنین تعهدی پیش از این از متقاضیان گرفته نشده بود. آنچه در ارزانترین تور اسپانیا  این تعهدنامه، کار را برای متقاضیان دارای مسکن مشکل کرده، عدم محدودیت برای اثبات خلاف ادعای افراد است. در تعهدنامه از واژه «هر زمان» استفاده شده به این معنی که اگر مثلا 10 سال بعد از سکونت فرد در واحد مسکونی مهر مشخص شد، آن فرد قبل از دریافت واحد، صاحب ملک یا زمین بوده، باید حداکثر ظرف 30 روز بدون طرح دعوا در محاکم قضایی، مسکن مهر را تخلیه کند و آن را به دولت پس بدهد.


.

No comments:

Post a Comment