Saturday, February 12, 2011

توصیه های لاریجانی به مدیران بازار مسکن

با ابلاغ رسمی قانون ارزانترین تور لبنان   نوسازی بافت های فرسوده که دیروز متن آن با امضای رییس جمهور در سایت دولت قرار گرفت، مشخص شد رییس کل بانک مرکزی -برای سال آینده- دو تکلیف کاملا متفاوت برای اختصاص تسهیلات به بخش مسکن، روی میز دارد.
قانون برنامه پنجم بانک مرکزی را موظف کرده از سال آینده، سالانه حداقل معادل 50 درصد از کل منابع اعتباری قابل پرداخت به بخش مسکن را برای نوسازی بافت های فرسوده کنار ارزانترین تور کوالا  بگذارد و به صورت «وام نوسازی» پرداخت کند. اما قانون نوسازی بافت های فرسوده برای بانک مرکزی ماموریت متفاوتی در نظر گرفته به این صورت که از سال آینده باید حداقل 25 درصد از تسهیلات بانکی پرداختی به بخش مسکن، برای ساخت وساز در بافت های فرسوده اختصاص یابد.
قانون نوسازی چند ماه قبل از ارائه لایحه برنامه پنجم به ارزانترین تور کوش آداسی   مجلس، در قالب طرح از سوی کمیسیون عمران تدوین شد و در نیمه مرداد امسال در صحن علنی مجلس به تصویب رسید و جالب آنکه آنچه در قانون برنامه پنجم برای اختصاص تسهیلات به بافت های فرسوده آمده نیز از سوی اعضای کمیسیون عمران به متن لایحه برنامه پنجم اضافه شد. به این ترتیب دولت در تعیین سهم بندی برای ارائه تسهیلات بانکی به بخش مسکن در این دو قانون عملا نقشی نداشته است.
بافت های فرسوده از ابتدای امسال مورد توجه انبوه سازان قرار گرفت؛ اما روند پرداخت تسهیلات بانکی برای نوسازی تاکنون متناسب با حجم فعالیت های ساختمانی در ارزانترین تور مارماریس   این حوزه نبوده است.
طی 9 ماه اول سال جاری عملیات احداث حدود 100 هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده کشور آغاز شده که این حجم ساخت وساز نیازمند حداقل 2 هزار میلیارد تومان حمایت بانکی است؛ اما در عمل، فقط 1200 میلیارد تومان تسهیلات به سازنده های این واحدها پرداخت شده که این رقم 12 درصد کل تسهیلاتی است که طی امسال از سوی بانک ها به بخش مسکن از جمله مسکن مهر ارائه شده است. احمد صادقی، معاون وزیر مسکن در امور بافت های فرسوده درباره اعداد متفاوت در دو قانون مصوب مجلس به «دنیای اقتصاد» گفت: تکلیفی که در برنامه پنجم برای نوسازی بافت های فرسوده در نظر گرفته ارزانترین تور اسپانیا   شده سنگین است و فراتر از حد مقدورات دولت است. وی افزود: تامین مالی 50درصدی برای بافت های فرسوده امکان پذیر نیست و در بهترین حالت با توجه به منابع بانک ها، 15 تا 25 درصد تسهیلات بخش مسکن قابل اختصاص به بافت های فرسوده است.
صادقی در عین حال درباره تکلیف نهایی بانک مرکزی نیز تصریح کرد: با مشخص شدن برنامه وزارت مسکن برای حجم نوسازی بافت های فرسوده در سال آینده، برای بانک ارزانترین تور پکن   مرکزی نیز مشخص خواهد شد چه میزان اعتبار باید برای این بخش اختصاص دهد. وی پیش بینی کرد: رقم حداقل 50 درصدی که قانون برنامه پنجم تکلیف کرده به عنوان سقف اعتبار در نظر گرفته شود.
در این باره یک عضو کمیسیون عمران مجلس به دنیای اقتصاد گفت: در صورت تایید مغایرت بین این دو قانون، اداره قوانین مجلس بررسی و اعلام نظر خواهد کرد. همچنین گفته می شود در صورتی که دو قانون برای یک موضوع، دو تصمیم متفاوت را اعلام کند، معمولا قانون متاخر قابل اجرا ارزانترین تور استرالیا  خواهد بود. این در حالی است که مشخص نیست قانون برنامه پنجم متاخر است یا قانون نوسازی، به دلیل آنکه قانون نوسازی تابستان تصویب شد، اما دیروز ابلاغ شد.
به گزارش «دنیای اقتصاد» در متن قانون نوسازی بافت های فرسوده که دیروز ابلاغ شد ماده ای برای تسهیل جلب رضایت مالکان آمده است: «در صورتی که تعدادی از  ارزانترین تور انگلستان  مالکان املاک واقع در پروژه های اجرایی مصوب تمایلی به مشارکت نداشته باشند و ملک آنها مانع اجرای طرح باشد، سهم آنها براساس ارزش تقویم شده به عنوان قیمت پایه در صورت وجود وجه ملزم شرعی از طریق مزایده به فروش رسیده و به آنان پرداخت می شود. در صورت استنکاف مالکان املاک مذکور از مشارکت یا عدم واگذاری سهام به هر دلیل از طریق مزایده، مجری طرح باید راسا یا از طریق جلب سرمایه های سرمایه گذاران متقاضی مشارکت، نسبت به خرید یا تملک املاک مزبور اقدام کند
یده مسکن مهر خوب است اما اداره این طرح اشکال دارد
ساخت وساز دارد یک بعدی می شود، مسکن مهر به تنهایی نمی تواند اقتصاد مسکن را شکوفا کند
تقلید از معماری غربی را در ساخت وسازها خاتمه دهید

رییس مجلس صبح دیروز در نشستی دو ساعته با منتخبان انبوه سازان ارزانترین تور پاریس   کشور، وضعیت بازار مسکن و ساخت وساز و البته نحوه مدیریت این بخش مهم از اقتصاد کشور را بررسی کرد.
چکیده ای از آنچه طی ماه های اخیر به عنوان نقدهای کارشناسی و بعضا گلایه های دست اندرکاران ساختمان در محافل رسمی و غیررسمی مطرح شده بود، محور صحبت های علی لاریجانی قرار گرفت.
لاریجانی با انتقاد از اینکه بازار مسکن دارد یک بعدی می شود، خواستار توجه مسوولان به ایجاد «چرخه معقول» در ساخت وسازهای مسکونی شد و گفت: اگر همه توجه ها به یک طرح خاص تامین مسکن باشد و به سایر تقاضاها در دهک های مختلف توجه نشود، دوباره ممکن است مشکلاتی در بازار مسکن به وجود بیاید.
رییس مجلس معتقد است: قیمت مسکن باز هم باید در کشور کاهش پیدا کند و برای دستیابی به چنین هدفی، لازم است اقتصاد مسکن شکوفا شود. لاریجانی به مسوولان توصیه کرد، ساخت ارزانترین تور ایتالیا  مسکن باید در قالب یک مجموعه شبیه شهرک ها انجام شود تا انواع مراکز خدماتی، رفاهی و مذهبی در کنار واحدهای مسکونی برقرار شود.
به گزارش «دنیای اقتصاد» روز گذشته گروهی 20 نفره از انبوه سازان که نایب رییس کانون سراسری انبوه سازان کشور مدیریت این گروه را برعهده داشت در دفتر رییس مجلس شورای اسلامی حاضر شدند و از لاریجانی برای کنترل هزینه های ساخت وساز تحت تاثیر اجرای قانون یارانه ها، تسهیل شرایط فعالیت در داخل کشور و همچنین حمایت از صدور خدمات ساختمانی به خارج از کشور، کمک قانونی درخواست کردند.
رییس سابق سازمان مسکن و شهرسازی استان قم نیز که در این نشست حضور داشت با ارزانترین تور آذربایجان  انتقاد از موقعیت زمین هایی که دولت به صورت رایگان برای ساخت مسکن ارزان قیمت اختصاص داده، گفت: وزارت مسکن می تواند زمین های مرغوب در مرکز شهرها را با زمین های حاشیه شهرها که محل اصلی ساخت وسازهای مسکن مهر شده، تهاتر کند. علی رضا بزرگوار، مسوول سابق در وزارت مسکن که هم اکنون شهردار یکی از مناطق تهران است، یک انتقاد دیگر نیز در حضور لاریجانی، متوجه مسوولان بخش مسکن کرد: همه واحدهای مسکونی مهر با یک قیمت ثابت و کم در حال ساخت است، درحالی که متقاضیان مسکن از دهک های درآمدی مختلف ارزانترین تور تایلند  هستند و بعضی از آنها قادرند تا دو برابر این قیمت هزینه کنند به شرطی که واحد مسکونی مرغوب خریداری کنند. متاسفانه الان پرداخت تسهیلات ساخت مسکن بدون توجه به کیفیت و نقشه های ساخت، در حال پرداخت است. اما رییس مجلس بعد از شنیدن مطالب انبوه سازان، مستقیم سراغ دغدغه اصلی دولت در بازار مسکن رفت و گفت: مسکن مهر در تئوری خوب است، چون که می تواند با حذف قیمت زمین از هزینه تمام شده مسکن، زمین را از بورس بازی خارج کند؛ اما اداره آن توسط دولت حاوی اشکالاتی است از جمله اینکه حتما باید ظرفیتی ایجاد شود تا بخش خصوصی انگیزه ساخت وساز را پیدا کند. علی لاریجانی با بیان اینکه توجه صرف به مسکن مهر فقط می تواند یک مُسکن باشد، گفت: ساخت مسکن مهر فقط یک بخش از بازار مسکن را هدف قرار داده و اگر صنعت ساختمان به همین شکل یک بعدی بماند نه تنها اهداف تامین فراگیر مسکن محقق نمی شود، بلکه اشتغال و سرمایه گذاری ارزانترین تور قبرس  نیز آسیب خواهد دید. وی با تاکید بر اینکه مسکن مهر نمی تواند علاج اقتصاد مسکن باشد، افزود: اگر بازار مسکن و ساخت وساز رونق بگیرد کل اقتصاد کشور و صنایع کوچک و بزرگ نیز پویا می شوند. رییس مجلس سپس به سراغ نحوه مدیریت و احداث مسکن مهر رفت و گفت: ساخت مسکن به معنی ایجاد یک سرپناه نیست که آن را بسازیم و به حاشیه های آن توجه نکنیم. لاریجانی با بیان اینکه من درخصوص توسعه زیرساخت ها و امکانات بارها به وزیر مسکن گفته ام، تصریح کرد: اگر مساله خدمات زیربنایی و روبنایی حل نشود همانند این می ماند که واحدهای بسیار خوب و زیبا در دل کویر ساخته ایم ارزانترین تور پکن  در این صورت مردم چگونه می توانند در این واحدها مستقر شوند؟
وی همچنین با انتقاد از رواج معماری غربی گفت: باید خانه ها دارای اندرونی و بیرونی باشند نه اینکه برخی فضاها همچون آشپزخانه اوپن در معرض دید کسانی که وارد خانه می شوند باشد. رییس مجلس همچنین انتقال قبرستان ها به مراکز شهر به جای حاشیه شهرها را از جمله مصادیق دیگر توسعه معماری و ارزانترین تور اندونزی  شهرسازی اسلامی ارزیابی کرد و اظهار داشت: در فرهنگ غربی به دلیل اینکه زندگی مکانیکی است ازاین رو افراد این جوامع از واقعیت های معنوی زندگی متواری هستند و همین امر باعث می شود تا گورستان های خود را در حاشیه شهرها بسازند تا افراد فراموش کنند که نهایت زندگی به مرگ ختم می شود. لاریجانی بر ضرورت ایجاد بسترهای لازم برای صدور خدمات فنی مهندسی ساخت وساز تاکید کرد و گفت: مجلس در برنامه پنجم تلاش کرد با تعریف تسهیلات تشویقی مختلف زمینه توسعه صدور خدمات فنی و مهندسی را فراهم کند و وزارتخانه های امور خارجه و بازرگانی می توانند در این زمینه حمایت های جامعی به عمل آورند. به گزارش دنیای اقتصاد، مجتبی بیگدلی نایب رییس کانون سراسری انبوه سازان در ابتدای این نشست گفت: طریقه پرداخت تسهیلات بانکی به انبوه سازان به گونه ای است که باید انبوه ساز حتما سرمایه گذار باشد؛ در غیر این ارزانترین تور ارمنستان  صورت نمی تواند بسازد. وی به مجلس تشکیل سازمان جدیدی تحت عنوان سازمان نظام مدیریت تولید مسکن را پیشنهاد کرد. یک انبوه ساز دیگر نیز گفت: وزارت مسکن فقط زمین های ارزان قیمت را برای ساخت مسکن مهر اختصاص داده و اگر تنوع در گزینش زمین ها حاصل شود، امکان صاحب خانه شدن برای دهک های مختلف فراهم می شود.
همچنین ربانی نایب رییس انجمن انبوه سازان قم گفت: در حال حاضر دستمزد ارزانترین تور ترکیه   نیروی کار و همچنین قیمت مصالح ساختمانی از قانون یارانه ها تاثیر پذیرفته است که به منظور جلوگیری از افزایش قیمت مسکن لازم است دولت تدابیری بیندیشد.


No comments:

Post a Comment